Dosering av stronghold!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Dosering av stronghold!

Post by torasrotter »

Ja nå har jeg lest i gamle tråder, men jeg er så usikker på dosering og jeg er livredd for å gjøre feil.. Altså, rottene har fått lus og må nå behandles. Etter anbefaling fra andre og i samtykke med veterinær ble vi enige om at Stronghold er det beste alternativet, men jeg fikk ikke tak i den mildeste styrken (rosa for katt).. De hadde den verken hos vet eller på apotek, og det tok de ca 10 dager å få det inn.. Noe jeg synes er litt for lenge å vente for de stakkars snutene.. Så jeg har altså fått: Tre små tuber på 75ml (45mg selamectin). På apoteket fikk jeg beskjed om at dette er samme styrke som i den andre, bare i tre ganger så stort format.. Men jeg vil ikke risikere at noe går galt, så derfor lurer jeg på hva som er anbefalt dosering pr 100g rotte med denne styrken? Jeg har fått med sprøyter så jeg kan måle opp eksakt mengde.. Jeg har kun hatt midd/lus på rottene en gang før og da mener jeg det var spray jeg behandlet de med..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: Dosering av stronghold!

Post by MissGuardian »

Aner ikke styrken, men hvis det er dråper du skal ha(hvis noen vet), så trenger du ikke sprøyte med stronghold.. I alle fall ikke på den jeg har..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dosering av stronghold!

Post by Matmor »

Du har fått den laveste styrken, den som er vanligst til rotte. Sa/skrev ikke veterinæren hvor mye du skulle bruke?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Dosering av stronghold!

Post by torasrotter »

Huff mente ikke sprøyte til å injisere, men til å måle opp riktig mengde.. Skal bare dryppes på ja. Hun var ikke sikker, men hun skrev ut 15mg pr 100g rotte.. Er dette det som er anbefalt?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: Dosering av stronghold!

Post by MissGuardian »

torasrotter wrote:Huff mente ikke sprøyte til å injisere, men til å måle opp riktig mengde.. Skal bare dryppes på ja. Hun var ikke sikker, men hun skrev ut 15mg pr 100g rotte.. Er dette det som er anbefalt?
Nei det vet jeg :cheer: bare ikke fått med meg hvordan den skal åpnes før :bonk:
Tror det er 15 mg og en dråpe/100g jeg har

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dosering av stronghold!

Post by Matmor »

Doseringen med 1 dr/100 g rotte er den høyeste du kan bruke i følge kildene. Hvis du måler opp i sprøyte og drypper fra den blir det 0,05ml/100 g.

Ellers, hvis du går inn på hjemmesidene mine og ser på undersøkelsen om lus- og middmidler under helse finner du vanlig brukte doseringer av de forskjellige midlene med kommentarer der :wink:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Dosering av stronghold!

Post by torasrotter »

Tusen takk, da fant jeg ut av det :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Dosering av stronghold!

Post by Eirorinon »

Nå skjønner jeg ingenting... Jeg var til veterinær i dag med rottene mine, da de har fått lus. Hun jeg bruker å dra til var dessverre ikke på jobb i dag, så jeg måtte inn til ei annen ei. Jeg er veldig skeptisk til hennes anbefalinger av medisineringen osv. Hun tok fram en bitteliten flaske med stronghold som hun ganske enkelt sa at måtte fordeles på tre rotter. Hun nevnte at det kom ut ca tre dråper fra en sånn flaske, dog det var umulig for meg å se om det stemte når hun dryppet rottene. Jeg har fire rotter, og fikk dermed med meg en flaske hun åpnet og brukte litt av mens jeg var der, samt en uåpnet. Dette fikk jeg beskjed om å bruke om en mnd. På flaska står det stronghold 15 mg 0,25 ml (60 mg/ml). Hun fikk oppgitt nøyaktig vekt på alle fire når hun skulle beregne medisineringen, og de ligger på alt fra 225 g til 354 g. Hun sa bare at dersom det ble noe til overs i en flaske, skulle jeg gi det til den største. Høres dette forsvarlig ut?? Blir det riktig?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dosering av stronghold!

Post by Matmor »

0,25 ml av den styrken fordelt på tre rotter av den størrelsen er en grei mengde i følge anbefalingene. Og det stemmer at dråpene som kommer ut av flasken kan være store, større enn de 0,05 ml jeg skrev om, men det kommer litt an på hvor kraftig man trykker inn for å lage hull og på hvordan man holder flasken når man drypper. Jeg mener jeg pleier å få ut omtrent fire dråper.

Min erfaring med de små flaskene er at når man har åpnet dem og gitt én dråpe, og så legger dem bort, er at det er veldig lite igjen til neste gang. Det skyldes ikke at innholdet fordamper, men at væsken legger seg i korken og ikke vil ut igjen. Men hvis veterinæren bare gav den siste rotta én dråpe fra flasken er det håp om at du også får dryppet ut en dråpe om en måned. For sikkerhets skyld ville jeg prøvd med den påbegynte flasken først. Hvis du ikke får ut nok av den til å danne en dråpe kan du kontakte veterinæren igjen og forklare saken, slik at du har nok til å behandle alle rottene samtidig.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Dosering av stronghold!

Post by Eirorinon »

Ah, supert. Tusen takk, matmor! Du er en knupp! :)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Dosering av stronghold!

Post by Eirorinon »

Men skal jeg vente så lenge som 1 mnd før jeg drypper igjen?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dosering av stronghold!

Post by Matmor »

Anbefalningene i litteratur er mellomrom på 14 dager til 30 dager. Ut fra hva jeg vet om livssyklus hos menneskelus ville jeg sagt 3 uker. Hvis jeg hadde tenkt å behandle 3 ganger ville jeg ha behandlet hver 14. dag for å bli fortere ferdig med det. Jeg har ikke klart å finne ut noe særlig om livssyklusen til rottelus...

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Dosering av stronghold!

Post by anita »

I pakningvedlegget er Stronghold oppgitt som engangsbehandling for pelslus på hund og katt; Trichodectes canis og Felicola subrostratus. Er rottelus / Polyplax spinulosa mer motstandsdyktig siden vi behandler 2 ganger, eller er det for å kombinere med middbehandling / andre grunner?
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dosering av stronghold!

Post by Matmor »

Så vidt jeg vet er det tre problemer med engangsbehandling av rottelus (Polypax spinulosa.)
Det ene er at vi vet nokså lite om livssyklusen til denne lusen: slikt som hvor lenge det tar før lusene klekkes, eller akkurat hvor lenge lusene klarer seg uten å bo på rotta.
Det andre er at jeg ikke har sett noen god studie på hvor lang tid Stronghold sitter igjen i rottepelsen. Det er grunn til å tro det er noe kortere tid enn hva de gjør hos hund og katt: rotter er kjent for å bryte ned legemidler raskt i forhold til kroppsvekt.
Det tredje er at jeg ikke har sett noen undersøkelse av hvor effektiv engangsbehandling er til rotte. Hvor mange prosent av luseeggene klekkes etter å ha vært utsatt for en kur? Det aner vi ikke.

Siden hodelus hos mennesker kan leve opp til 14 dager uten kontakt med mennesker, og siden Stronghold virker eggdrepende i 21 dager hos hund og katt, skal det ikke så mye til for at rottelus kanskje overlever én enkeltbehandling. Det holder at rottene bryter ned Stronghold litt raskere enn hund og katt, eller at lusene kan leve noen få dager lenger uten kontakt med rotter.

Inntil man har fått undersøkt effekten skikkelig er det derfor tryggest å behandle 2 ganger mot lus.
:rat:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Dosering av stronghold!

Post by Eirorinon »

Interessant! :) Jeg tenker å ringe veterinæren i morgen forresten, for å høre om jeg virkelig skal vente så lenge som 1 mnd fra første behandling til den neste.

Post Reply