døv rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

døv rotte

Post by wollf »

jeg tror lille pixie lott er døv..
8954 (hilsen den døve rotta)

men til saken, hun har ikke blitt (2745) akseptert av mine rotter på samme måte som hennes søster (8t+i8r2s4kh) har blitt, jeg antok henne før å være en liten rampetott som terget mine da hun ble knuffet til på, men fremdeles løp etter dem. hun har en unormal måte å te seg på, for tøff og frempå. helt uredd. i dag da jeg skulle lage frokost la meg merke til at hun ikke beveger på ørene og jeg og typen min prøvde å teste ut om hun reagerte på lyder. Klapp, hyl, klirr, pip, og skrammel fikk ikke ørene til å bevege på seg eller rotta til å snu seg mot lyden.
jeg plystrer og gjorde alt, ingen reaksjon...
konklusjon er at hun er døv eller veeeldig tunghørt, noe som fort kan forklare mine jenters reaksjon på henne....

nå tenker jeg litt høyt, og vil gjerne ha innspill her

er døvhet arvelig? to døve personer kan få barn som hører. en døv rotte vil kanskje ha et dårligere språk (KROPPSPRÅK) men vil den kunne lage lyder da den ikke har hørt andres lyd? eller ligger det naturlig? om den får barn, hvilket språk vil den lære sine små? og vil man kunne forebygge en slik skade (dårlig språk på unger) ved å sette en annen hun inn sammen ved 2 ukers alder?
vil en døv rotte fungere i flokk? hun har mye større behov for å være nær mennesker enn andre rotter, da de andre tar litt avstand fra henne. vil ha ha det best som alene rotte, med noen med masse tid til henne?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: døv rotte

Post by Skaubytroll »

Døvhet kan være arvelig, men den trenger ikke det. Det kommer helt an på hva som forårsaker døvheten.

Jeg tror faktisk at å sette inn en "tante" ved tidlig alder vil hjelpe eventueller bebiser til å forstå rottelyder. Om en døv rotte lager lyder eller ikke er vanskelig for oss å vite, men med døve mennesker er det jo noen som går rundt og lager rare lyder og skjærer tenner o.l. uten at de er klar over lydene. Kan hende rotta di lager mye snodige lyder som de andre rottene ikke forstår - kan godt være det er derfor de sliter litt med å akseptere henne.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: døv rotte

Post by wollf »

de overser henne mere egentlig. og da de er nede med henne er hun litt plagsom. tenk deg selv om du aldri har møtt en døv person og ikke vet hva det er. jeg hadde blitt drit sur da de ikke svarer meg eller hører etter:P

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: døv rotte

Post by Skaubytroll »

Ikke sant *fnis* Litt kommunikasjonsproblemer sånn i starten... Men jeg er ganske sikker på at de finner ut av det etterhvert. Så lenge de ikke er slemme med henne og hun ikke er helt på bærtur... ;) De må vel bare lære hverandre å kjenne :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: døv rotte

Post by wollf »

tar nok mer tid enn ellers. spennende å se hvordan hun klarer seg, men hun krever litt mer enn de andre merker jeg... for hun er ekstremt dumdristig og skal sjekke ut ALT. men hun elsker å være med oss og der morro er at hun ikke blir redd lyder uansett hvor høye så hun tussler rundt meg uredd

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: døv rotte

Post by Skaubytroll »

Høres ut som ei frøken man blir litt ekstra knyttet til ;)
Regner med vi får høre hvordan det går fremover, spennende :D
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: døv rotte

Post by anita »

Som agouti har hun ingen åpenbar genetisk grunn til å være døv - jeg ville nå fått noen til å kikke på trommehinnene etter en forklaring der, ihvertfall først. Er tilstanden permanent bør nok flokken være så liten som mulig, og stabil.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: døv rotte

Post by wollf »

hun er veldig spesiell... typen min har fallt for henne alt, og vi ble fort enige om at vi må ta henne ut med oss hver dag og bort fra de andre, så nå skal han også bli flinkere til å gå til rotteburet og hente henne... blir å lage en film som viser hennes reaksjon på lyder

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: døv rotte

Post by wollf »

stabil er den, men ikke akkurat liten og jeg vil ikke komme til å slutte å ta inn rotter. alternativet er å omplassere henne som alenerotte. men kjenner ingen åpenbare potensielle hjem. tenkte å høre med en venninne her som har vært inne på tanken...
til nå funker hun med oss, og de andre overser henne mye, hun går nederst i buret mens de andre er oppe på toppen...
jeg fant ut i dag at hun sansynligvis er døv, så time til vet blir ikke før til uka da ikke noe haster, og i dette tilfelle drar jeg til stend med henne og ikke petvet... så da blir problemet transport. men til vet skal vi... synes det er spennende å se hva som er problemet

Post Reply