Urinlukt!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by wollf »

tantepose wrote:Jeg ville verken badet eller klippet negler nå,siden hun går på kur og er redd.Kan tenke meg at hun tisser i sengen sin.Noen rotter gjør det men jeg vet ikke riktig hvorfor.Det er nok ikke noe unaturlig.Skift på sengen hennes ofte og se om det hjelper.Og så vil jeg anbefale at du sitter mye med henne i genseren og koser dere. :cheer:
De timer på møteplassen fra natuten av. Amoniakken i urinen birdrar til å lage varme i redet

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Merkeleg nok er det minder lukt av rottene, og av buret etter at eg endra rutiner, og byrja å vaske og skifte mindre inne i buret. Håpar at det ikkje er eit forbigåande fenomen :glise:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Urinlukt!

Post by Norakul »

Så bra :)

Hvordan er rutinene deres nå da?

Jeg syns også at mine lukter endel urin -.-
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by tantepose »

Mitt tips,vask minimalt,skift aviser og køyer,gjerne halve buret om gangen. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

tantepose wrote:Mitt tips,vask minimalt,skift aviser og køyer,gjerne halve buret om gangen. :cheerful:
Takk for gode tips Tantepose, dei har virka, om ikkje fullstendig så er problemet i allefall blitt mykje betre.

Ja, eg vasker berre halve buret om gangen ( eller rettare sagt "tørker støv"), har lagt aviser/fleece lag på lag på hyllene der eg skreller av det yttrste laget som er skittent. Hengekøyene blir fortsatt skifta ut kvar dag. Dokassene blir ikkje lenger vaska kvar dag med mindre dei er synleg skitne, men eg skifter ut strø kvar dag. Den største forandringen er i botn av buret, der eg ikkje lenger bruker strø anna enn i dokasse. Lag på lag med aviser, og fleire hus oppå avisene for å halde dei på plass. Dette har resultert i at rottene befinner seg meir i botn av buret, og kampen om bla.a. hengekøyene i toppetasjen er blitt mindre. Tar skikkeleg vask ein gang i veka ( bruker kun varmt vatn), men det kan også gå lenger alt etter kva behovet er.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by tantepose »

Så bra! :cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Den fæle urinlukta held seg fortsatt vekke :cheer: mindre vask ¨på meg, og mindre lukt i buret :cheer:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by WillyWonka »

Satt og tenkte på akkurat det her om dagen. Fant også ut ganske tidlig egentlig at mindre er bedre :p Så nå skrubbes ikke alt like godt hele tiden. Mindre markering når de allerede lukter at de har vært der :p
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Urinlukt!

Post by HildeT »

dette merker jeg også. hvor mer jeg vasker, hvor mer lukter det. Har bytta fra
carefresh til Back-2-Nature og det ble mye mindre lukt i buret og av rottene.

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by Kamillahm »

Samme her. Jeg bruker bare å tørke over hyllene med varmt vann og skifte hengekøyene. Jeg tar ofte vekk de opperste hengekøyene de ligger mest i og erstatter disse med hengekøyer som har hunget lengre nede i buret. Da er det allerede deres lukt i hengekøyene som da fører til at de markerer mindre :cheerful:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by tantepose »

Glad jeg kunne bidra,mindre vask er bra for alle. :giggle:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Oppdaga noko merkeleg i dag. Min eldste horotte som har stått åleine i snart fire veker etter bortfall av sine burvenner, fekk i dag teften av dei nye rottene som er komt i hus. Ho blåste seg opp, heile pelsen reiste seg, deretter byrja ho å "svette" på ryggen. Ho for så rundt som galen og prøvde å gni av svetten på alt som var i nærleiken. Og fy for ein lukt det var av denne svetten, ein forferdeleg stank rett og slett. Har tidlegare kjent samme lukta, men mistenkte nokre av dei andre rottene for å ha tissa på ryggen hennes. Men no var ho heilt åleiene, og eg såg at ho byraja å bli blaut på ryggen. Eg merka heller ingen lukt av henne før på dagen.

Kan jente rotter virkeleg utsondre noko så illeluktande via huda, eller var det berre gammal inntørka tiss??

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by kikky »

Japp, den stanken og svetten er det nok ho som står for aleine. Mulig det går ann å bruke søkefunksjonen på svetteflanker?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

kikky wrote:Japp, den stanken og svetten er det nok ho som står for aleine. Mulig det går ann å bruke søkefunksjonen på svetteflanker?
Nei, det gjer det ikkje. Søkte på svette, men vart eigentleg ikkje veldig klok av det eg fant på det søket. Men eg fekk vite at rotter ikkje har svettekjertler på ryggen, kun under føttene. Er det ikkje svette, kva er det så rottene produserer frå huda på ryggen?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by wollf »

står om det på matmor sin side

Post Reply