Rusk i øyet

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
anki-iiii
Pinky
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2012, 16:34

Rusk i øyet

Post by anki-iiii »

Vesla har fått rusk i øyet og jeg lurte på om noen hadde noen tips til hvordan jeg fjerner dette??? :) Evt hvordan unngå det? Ser me første øyekast ut som en minibetennelse, men ser man nøyere på det er det bare rusk....

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rusk i øyet

Post by Matmor »

Det lureste er nok å skylle øyet. Hvis du har liggende øyebadevann eller saltvannsnesedråper (du må ikke bruke noen andre nesedråper) i engangspipetteflasker, eller kunstig tårevæske er det ingen sak.

anki-iiii
Pinky
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2012, 16:34

Re: Rusk i øyet

Post by anki-iiii »

ok, jeg var nok litt hastig der.. ser nok ut som betennelse nå jah :( men ja, jeg har det og har alt skylt to ganger :) får ta og dryppe noen ganger i døgnet og se om det gir seg. hadde selv nettopp øyebetennelse. kan det kanskje komme derfra?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rusk i øyet

Post by Matmor »

Det er alltids en mulighet. Noen bakterier kan hoppe fra mennesker til rotter. Av og til går også øyebetennelser over bare ved skylling, men hvis man ikke ser bedring i løpet av et par dager, eller øyet blir raskt verre (slik det høres ut her, siden du tydelig kan se betennelse nå) må det behandles med lokale antibiotika, og av og til betennelseshemmende stoffer til. Det er på resept.

anki-iiii
Pinky
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2012, 16:34

Re: Rusk i øyet

Post by anki-iiii »

Jeg brukte Nacl og dryppet øyene 3 ganger i går og det ser absolutt MØE bedre ud i dag :D Så fortsetter me litt øyedrypping i dag au :) Men det virker som om hu ikke bryr seg spesielt om det. Ikke klør hu merkbart mere der eller noe :) Og det i seg selv er positivt!

Post Reply