Erfaring av midd?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Erfaring av midd?

Post by Irene »

Noen tips til hvordan jeg skal vaske bur for midd ?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Erfaring av midd?

Post by Niana »

Jeg tror ikke du trenger å vaske det på noen spesiell måte. Midden overlever ikke lenge i buret, og om rottene har fått middel så virker dette i et par dager. Så evt midd som kravler i buret dør av seg selv ganske fort og de som finner tilbake til rottene dør også pga middelet. Tror jeg da :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Erfaring av midd?

Post by Jasmin »

Jeg vasket bare over buret med lunket vann og grønnsåpe
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

utmeldt

Re: Erfaring av midd?

Post by utmeldt »

http://www.tamrotter.com/utskrifter/altlusmidd.pdf
brukte varmt vatn og grønnsåpe på bur og innventar av tre/plast etter kvar behandling, fungerte bra hos meg, hengekøyer ble vaska i vaskemaskin på 60 grader

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Erfaring av midd?

Post by WillyWonka »

Har aldri hatt midd på dyrene mine, men mener de ikke lever så lenge utenfor verten sin, så om du behandler dyrene dine for midd, så vil de som kravler rundt i selvet buret også dø da verten ikke lengre "kan brukes" :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Erfaring av midd?

Post by Matmor »

Bestandig ved bruk av gift (antibiotika og antiparasittmidler er gift for organismene man prøver å kvitte seg med) er det noen midd og egg som klarer seg bedre enn andre. I prinsippet burde det holde med én middbehandling av flokken for Stronghold, for eksempel, men likevel anbefales det å behandle to eller tre ganger. Det er jo fordi noen egg og midd faktisk overlever! Derfor lønner det seg å vaske skikkelig for å fjerne overlevere som gjemmer seg i omgivelsene.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Erfaring av midd?

Post by Irene »

Okei, takk for tipsene :cheerful: vasker alt burinnhold, men selve buret blir vanskelig å få vasket.. Har Venezia buret og det er helt umulig å få vasket uten å få rust i rørene! Men vasker så godt jeg kan og håper på at det er bra nok :cheerful:
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

utmeldt

Re: Erfaring av midd?

Post by utmeldt »

Hva med alko spray? eller slike rene hender servietter ?
Alkohol tar vel det meste av slike uhumskheter? :grin:
Alkoholen vil jo fordampe så rottene vil ikke bli utsatt for fæle dunster :cheerful:

:nottelling: Mulig jeg er helt utpå viddene nå altså :crazy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Erfaring av midd?

Post by Matmor »

Alkoholen fordamper såpass raskt at den neppe gjør noe fra eller til for midd og egg hvis man ikke klarer å dynke dem skikkelig over tid. Tannbørste og/eller dampvasker er mye mer effektivt.

utmeldt

Re: Erfaring av midd?

Post by utmeldt »

Matmor wrote:Alkoholen fordamper såpass raskt at den neppe gjør noe fra eller til for midd og egg hvis man ikke klarer å dynke dem skikkelig over tid. Tannbørste og/eller dampvasker er mye mer effektivt.
Ok :grin: Jeg hadde en følelse av å være utpå viddene egentli :nottelling:

Post Reply