Rotter og mugg

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Rotter og mugg

Post by Tonje Lenore »

Da har det seg slik at vi har funnet mugg i leiligheten, det er super kjedelig, men jeg fikk litt panikk da jeg tenkte på rottene.

Er det slik at de reagerer veldig på muggen?
Det har ikke spredd seg kraftig enda, og vi har fått sånn middel som ikke skal verken lukte eller gi ut stoffer som er skadelig for dyr eller mennesker.

Men fortsatt er jeg veeeldig redd for at rottene skal få noe som helst av
konsekvenser :trist:

De er inne på et rom der det ikke har blitt oppdaget noe mugg, jeg har dobbelt sjekka inne på rommet flere ganger og ikke sett noe tegn til noe der,
så de er der inne inntil vi har fått bort alt!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter og mugg

Post by Matmor »

Hvis rottene ser friske ut, har de ikke reagert veldig på muggen :wink: Reaksjon på mugg er en form for allergi, så det er ikke alle som blir så syke av det. Eller det kan ta lang tid før de blir syke av det hvis de må utvikle allergi først.

Hvis du har rotter som har luftveisproblemer er det ikke godt å si om det skyldes muggen eller noe annet. En annen sak er at selv om muggen kan fjernes vil det ligge sporer igjen i lang tid. Det er sporene som forårsaker rekasjon, ikke muggsoppen i seg selv.

Håper dere får fjernet styggedommen og luftet godt ut, men mugg i vegger eller under gulv og i taket er noe herk.
:rottehode:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotter og mugg

Post by Tonje Lenore »

Okei, nei for jeg merket at Celin begynte å laget litt ulyd når hun pustet, men hun virker frisk og fin, og var veldig pigg da hun fikk lov til å være ute ( der det ikke er oppdaget mugg, så klart)

Skal holde et øye med henne i hvert fall, og jeg har luftet veldig ofte og nå er det heldigvis ikke så veldig kalgt i lufta, men er jo forsiktig med det også.

Håper jeg også, vi driver å prøver å fjerne meste parten, men vi må jo finne et nytt sted å bo, noe som ikke er lettere sagt enn gjort! :/
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter og mugg

Post by Matmor »

Snakk med vet'en om det er aktuelt å forsøke allergimedisin eller kortison til henne. Det er ikke en ukjent problemstilling hos mennesker, at asmatikere blir fryktelig dårlige og det viser seg at de har muggsopp i huset. Man kan jo ikke bare flytte på dagen heller, i alle fall er det få som får det til!

Ønsker deg/dere lykke til. :rat:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotter og mugg

Post by Tonje Lenore »

Da ringer jeg vetten, og jeg merker på samboern at han reagerer veldig i forhold til at han har astma!

Nei, du sier noe der, men vi krysser alt som kan krysses for at vi finner noe
fort :cheerful:

Takk for det og takk for svar :smooch:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og mugg

Post by WillyWonka »

jah. sopp og mugg er ikke akkurat bra for asmatikere. vel... er vel ikke bra for noen når jeg tenker meg om... men hvertfall ikke for asmatikere. Jeg har astma selv, og jeg merket det GODT i det ene huset vi bodde i for noen år siden. Jeg var ofte syk. men jeg var ikke klar over at det var muggen og soppen i kjelleren sin feil. Når vi da flyttet og jeg kom tilbake til huset en uke senre, det var da jeg virkelig merket at jeg reagerte på det. Jeg måtte stoppe og trekke pusten når jeg skulle gå igjennom stua og tørket stlv av vunduskarmene.. Jeg er ikke så godt trent, men SÅ dårlig form er jeg ikke :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Rotter og mugg

Post by Tiannina »

Mugg er vanskelige greier :/ Og ikke mye av det som synes eller..

Vi har hatt noen her med en maskin og de sjekket bad, soverom og stue. Ble overrasket over hvor mye det er her! Hvertfall siden det eneste stedet det synes er på badet..
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotter og mugg

Post by Tonje Lenore »

Jepp, derfor jeg er så redd for at det skal være mer enn bare der vi har sett :sorry:
Så prøver å finne et nytt sted å bo, men er ikke lett det heller dessverre, men i hvert fall så
må vi finne et midlertidig sted som rottene kan være om det tar for lang tid å finne nytt sted
slik at de ikke får noe allergisk reaksjon eller så! :sadpace: :sadpace:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply