Hvor langt skal jeg la det gå?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

slik som du beskriver henne, altså ingen bustepels, godt aktivitetsnivå, spiser drikker og er seg selv så opplever hun nok ikke noen form for smerte :cheer:

jeg personlig, rygger litt tilbake når jeg ser størelsen på svlstene, spesielt den på halsen/siden av nakken ser besverlig ut. Hadde det vært min rotte ville det ikke vert snakk om annet en avliving desverre. Men dersom du ser at hun er uhindret av dem og fortsatt er ved godt mot og helse så ser jeg ingen skade i å la henne være en stund til :cheer:

Masse lykke til videre! :ratgreen:

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Irene »

Ja, den under halsen ser ikke bra ut.. Den "ligger" litt feil på bildet, den er mellom frambeina! Den ligger ikke så langt opp mot halsen som det ser ut som.. Men det er nok ikke så lenge til før den er iveien!!
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Niana »

Jeg har egentlig ingen erfaring med rotter og svulster, men jeg har vanskelig for å se for meg at en rotte kan leve uten porblemer med så store svulster. De må jo være veldig i veien når hun vasker seg, går rundt og alt. Det er jo ingen ungrotte det er snakk om her heller.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

Irene wrote:Ja, den under halsen ser ikke bra ut.. Den "ligger" litt feil på bildet, den er mellom frambeina! Den ligger ikke så langt opp mot halsen som det ser ut som.. Men det er nok ikke så lenge til før den er iveien!!
Den kan jo neppe være bedre imellombeina da, men sålenge du ser at hun ikke lider og hindres mye av kulene så spiller det egentli ingen rolle :cheerful:
Dere får kose dere den tiden hun har igjen :cheer:
Gi henne sjokkis og annet supersnacks og gjør den siste tiden så komfortabel som mulig :kisses:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Larm »

Jeg har MYE eerfaring med svulster, dessverre, men de kan faktisk bli ganske så store men rottene kan likevel ha et verdig liv på tross av disse. :cheer:
Det jeg mener er viktig er å sette rotten i fokus og se om den trives og har livsvilje eller ikke.
Det blir feil å sette oss selv først i forhold til at vi synes det ser forferdelig ut.
Det samme synes jeg gjelder når en rotte blir svakere i bakbeina.
Den kan ha det fint lenge likevel selv om den ikke klatrer opp i buret men heller holder seg på bakkeplan :wink:

Jeg prøver å tenke hva jeg swlv ville ønsket dersom jeg var rotten, og jeg ville ønsket å leve så lenge jeg ga uttrykk for å ha det fint, men dersom jeg fikk smerter som ikke kunne kureres så ville jeg ønsket å få slippe :cheerful:
(tenker også i forhols til hvis jeg selv ble gammel eller syk) :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Niana »

Jeg skjøner hva du mener, Larm. Og jeg er helt enig i at om rotta kan leve uten smerter og særlig plager, så burde den få leve så lenge som mulig. :cheerful:

Men på den annen side så vill alle dyr alltid leve, uansett hva slags tilstand de er i. Overlevelsesinstinktene deres er så sterke, jeg tror ingen dyr noen gang ville tatt valget om å få lov til å dø, hvis de kunne velge selv. Vi må være litt forsiktige med å menneskeliggjøre dyrene også, for dyrene vet ikke hva som skjer på samme måte som vi gjør. Om et dyr skal til dyrlegen for å bli avlivet, så vet det ikke det. Det vet ikke at det nå skal dø, og når den har dødd så vet den i hvert fall ikke noe. Sier ikke at man skal bare avlive dyr i hytt og pine altså, jeg bare prøver å se litt realistisk på hvordan (jeg tror) dyr tenker og føler. Og dette er ikke rettet som kritikk mot noen, bare lufter litt meninger :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by torasrotter »

Jeg er mer redd for å avlive en rotte for sent enn det jeg er for å avlive en rotte for tidlig. Jeg hater virkelig tanken på at noen av mine rotter skal gå med smerter, og jeg vet også at rotter er ekstremt flinke til å skjule smerter. Hvis jeg vet at rotten kun har dager-uker igjen å leve og jeg er usikker på om den har det vondt eller ikke, så vil jeg heller avlive en uke for tidlig. Tenk hvis rotta går med smerter i en uke fordi den skjuler det så godt :oops: Nå mener jeg ikke å være negativ eller noe sånn, men for meg så ser det ut som livskvaliteten hennes blir hemmet av svulsten.. Hun må da få problemer med å vaske seg, og den ser ut til å være plassert på et kjedelig sted. Når den blir større vil den gå utover bevegeligheten til frambena hennes også :trist:

Jeg synes egentlig at det er litt egoistisk å si at "så lenge du ser at hun har det bra går det greit", for det betyr at når man ser at hun ikke har det bra så har rotta allerede hatt store smerter eller stor fysisk ubehag i min et par timer, hvis ikke dager :redd: Nå mente jeg ikke at du er egoistisk, for du spør jo oss om tips og råd så det er tydelig at du bare vil det beste for rotta di! :love:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by wollf »

veldig enig med tora her. sine hadde en stor jursvuls, jeg valge å avlive henne da jeg følte den var blitt så stor at den var plagsom for henne. det var ikke før da jeg skjønte hvor sliten hun var da hun døde av narkosesprøyten på 3 sek.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Matmor »

For meg ser det ut som om hun allerede er blitt rød (gnagsår? irritert hud) på klumpen under brystkassen? Eller er det bare en skygge på bildet?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by torasrotter »

Bump, ikke la denne diskusjonen dø ut :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Lillelunde »

Får helt vondt i magen når jeg ser henne.. Jeg hadde ei rotte med to små svultser under armen, ikke i nærheten av disse.. Når jeg kom hjem den ene dagen var hun helt nedslått, hun hadde så store smerter og jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, så vi ringte dyrlegen, vi fikk time med en gang og hun ble avlivet. Hun hadde hatt en stor svults inni magen som hadde sprukket, og den smerten kan jeg ikke tenke meg hvor stor er en gang. Hadde jeg vist om den svultsen hadde jeg latt henne gå for lenge før det. Jeg kan ikke annet enn syntes synd på rotta, hvordan ser hun ut når hun står på alle fire? Jeg håper virkelig at du lar henne gå før en av dem mulig sprekker, og man vet aldri hva som gjemmer seg inni rotta. :sorry: Har du hatt henne til veterinær?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Larm »

De utenpå "sprekker" ikke slik som de inni.
Du vil fint kunne se om det blir sår på den eller ikke og da har du ganske så god tid.
Synes der er voldsomt hysteri om den svulsten. :sjokkert:
Har selv overtatt rotte med mye større svulster enn det og operert med posisitivt resultat.

La nå jenterotten få leve og kose seg mens hun kan. :boing:
Når tiden er inne for å avlive så vil det ikke være noen tvil om det fra eiers side.
Det er lett å se når den tid kommer :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by wollf »

hun spurte hvor langt hun skal la det gå. og vi er mange som mener det er et punkt det er på tide å la rotten gå og hun fikk folks svar. din mening er ikke nødvendigvis den rette for alle og det er ikke min heller. jeg er veldig enig i det tora skriver over her
:wink:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Tonje Lenore »

Jeg syns egentlig det er opp til vær enkelt å bestemme for vi alle har så forskjellige syn på ang dette her, men jeg syns også at man bør ta det tidlig enn for sent, og man kan alltid tro at rotta har det bra da rotter skjuler smerter godt!

Vi kan tro rotta har det kjempefint, men så har hun et smerte helvete uten like, uten at vi vet noe som helst.

Men som sagt, det er opp til hva en person mener er riktig å gjøre,
da de ser hvordan rotta har det!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

Jeg personlig synes det har gått for langt, og siden hun ba om vår mening skreiv jeg at dersom dette hadde vært min rotte ville den vært avlivet!
Man må tenke på hvilken livskvalitet man tilbyr et dyr med så store svylster, vasking og bevegelse er jo viktig for rotter. jeg er egentli ganske enig i at når man ser at det er påtide å avlive så har det gått for langt, da rotter skjuler ubehag å smerte utrolig godt og garantert har lidd lengre en nødvendig dersom rotta er så dårlig at man ser at tiden er inne...

Post Reply