Hvor langt skal jeg la det gå?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Vitania »

Jeg synes det kommer veldig an på rotta. Om rotta tidligere har vært mye plaget med sykdommer, operasjoner og behandlinger, så hadde jeg latt den slippe. Men om rotta er rask, leken, spiser og ikke har vært noe plaget med sykdom ville jeg iallefall vurdert en operasjon. Rotta kan også gå en stund med svulster uten at det er for plagsomt. Men rotter er jo byttedyr så vanskelig å se.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by wollf »

uansett vil det ikke bli bedre om man bare venter og lar den bli større. og ved den alderen vil det mest sansynlig komme tilbake:(

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Larm »

Enig med Vitania. :cheer:
Hvem er det som sier at denne typen svulster er smertefulle??? :hæ:
Det er i hvert fall ikke det jeg har fått høre fra diverse veterinærer som også er svært dyktige på rotter og det er heller ikke det jeg har erfart med rotter selv. :nei:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

Selv om at de ikke er smertefulle så kan man tenke seg til at de er utrolig plagsomt og irriterende å ha hengende! Livskvalitet regnes ikke bare i smertegrad...

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Vitania »

Den kan kanskje komme tilbake, men har rotta livsglede når første svulsten kommer så kan en jo fjerne den, og heller bedømme livsgleden om det kommer en ny.

Og alternativene er jo ikke bare la den ha svulst eller la den dø, det går jo an å operere, iallefall i flere situasjoner.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

Vitania wrote:Den kan kanskje komme tilbake, men har rotta livsglede når første svulsten kommer så kan en jo fjerne den, og heller bedømme livsgleden om det kommer en ny.

Og alternativene er jo ikke bare la den ha svulst eller la den dø, det går jo an å operere, iallefall i flere situasjoner.
rotta burde ikke opereres på, om jeg husker riktig er den godt over to år...

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Vitania »

Ja, jeg vet det i denne situasjonen. Men så vidt jeg leser har dette gått over til en større diskusjon, og jeg tenkte mer generelt ved svulster. Se rotta an. Siden jeg ikke kjenner rotta det er snakk om så ville jeg ikke uttale meg om hva hun burde gjøre og heller bare dele mitt syn på den generelle saken.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

Vitania wrote:Ja, jeg vet det i denne situasjonen. Men så vidt jeg leser har dette gått over til en større diskusjon, og jeg tenkte mer generelt ved svulster. Se rotta an. Siden jeg ikke kjenner rotta det er snakk om så ville jeg ikke uttale meg om hva hun burde gjøre og heller bare dele mitt syn på den generelle saken.
aah jeg skjønner :cheer:

Der er jeg enig i sålenge svulstene ikke er for store eller vokser raskt. Rasktvoksende svulster vil nok komme igjen og sikkert ganske raskt også, så da kan man jo tenke om man vil at rotta si skal gå gjennom masser av operasjoner og bli "ihjel-opperert" eller la den slippe før tiden sin og dermed slippe all smerte, vondtsmakende medisiner ,å være sliten i kroppen etter utallige narkoser osv...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by wollf »

rotta er 2 år og 5 mnd, og har 3 svulser. hadde det vært en hadde saken kanskje vært noe annet og hadde hun vært yngre ok. larm min erfaring er at det kommer til et punkt hvor det er smertefullt for rotta, dette har jeg hørt av vetrinær og er min erfaring.

larm sier jo selv at hun ikke ville opperert i dette tilfellet

i mine øyner er det på tide da svulsene er så store og plassert slik. venter man risikerer man at den vokser og presser mot luftrør, eller spiserør som kan føre til kveling.

vitania her snakker vi om denne rotta, et annet tilfelle ville saken vært anderledes

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Larm »

Jeg ville ikke avlivet så lenge rotten er slik hun beskriver. :boing:
Jeg vil tro at hun vil være fullt ut i stand til å se når det eventuelt har gått så langt at det er på tide :wink:
Synes ikke noe om "gruppepresset" for avlivning. Dette synes jeg er svært vondt på eiers vegne og jeg blir sint og fortvilet når jeg leser et slikt massivt press for avlivning :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by utmeldt »

Det er da ingen som presser henne til å gjøre noe sm helst! :cheer:
Har vert nevnt flere ganger at dette er noe hun må avgjøre selv!
Vi bare kommer med våre tanker rundt dette, noe som er lov i en åpen diskusjon :wink:

Jeg liker ikke å bli beskyldt for å presse noen til noe :suspicious:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Vitania »

Jeg vet vi snakker om denne saken, men siden jeg ikke kjenner rotta så kan jeg ikke uttale meg om hva hun kunne gjøre og derfor bare uttaler meg på den generelle saken om svulster så kan hun heller bedømme rotta si selv og evt ta i betraktning hva jeg sier.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by wollf »

hvor langt skal jeg la det gå, ser jeg på som et spørsmål fra eier hvor hun ønsker råd.
ingen har sagt at hun skal avlive, men at det er opp til henne og at en opprasjon ikke vil være tingen her. man må også være ups på at det kan fort bli værre og om man ønsker å la det gå så langt som det.
jeg ville reagert dersom alle her inne hadde sagt at en rotte med 3 svulser og i den alderen skulle oppereres eller ville hatt et fullværdig liv.
jeg synes det er trist at man ikke lenger skal kunne uttale seg om sin mening lenger uten at det skal tolkes som annet enn det er.
jeg har stor tro på at eier gjør det beste for rotta og da mener jeg det hun mener er best. avgjørelsen er helt opp til henne. og jeg vil ikke dømme personen verken for det ene eller det andre.
det er en fryktelig trist situasjon vi alle rotteeiere kan ende opp med, og en rotte på 2,5 år er en rotte som har fått en respektabel alder og et langt og mest sansynlig godt liv siden den ble så gammel

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by wollf »

Dersom hun ikke lenger klarer å komme seg rundt, ikke klarer å spise ordentlig, får sår på svulstene... så er nok tiden inne.
jeg mener at da er det for sent. sår på svulsene ser det ut som hun har alt også. hvorfor vente til dyret lider?
er det en ting jeg angrer på i dette livet er det at jeg ikke tok min gammle hund wankie på 12 til dyrlegen for avlivning tidligere enn jeg gjorde. han har blitt tungpusten og sov mye. og da han hostet mye gikk jeg til en vet som mente han kunne ha astma...
røntgen og mange undersøkelser etterpå viste det seg at han hadde kreft på begge lungene og nesten kvaltes. jeg hadde ingen anelse hvor mye smerter hunden gikk igjennom hver dag. det vistes ikke for han ble så gradvis slapp så jeg trodde det var alderen. det gnager meg enda over at jeg ikke tok han før, da jeg egentlig så tegnene, men det gjorde for vondt å se sannheten.
timber avlivde jeg for 2 år siden, å velge å ta han før lidelsen ble for stor var det vondeste jeg har gjort. og det gjør enda vondt. men det gjør meg godt å vite at jeg sparte han fra lidelsene som han ville møtt. han hadde forkalkninger og mistet gradvis muskelatur i bakpart. hadde jeg ventet ville han blitt lam, først fått problemer med avføring, så løpe, så leke osv
han løp enda etter ball, kastet seg opp trappen, spise med iver og glede. men datt ned trappen, snubblet etter ballen, satte mat i halsen osv... han var mentalt enda en valp i en alder av 14 år, men kroppen hang ikke med.
jeg lærte da noe viktig, jeg utsetter KUN min egen smerte ved å vente, og risikerer å gi han mer smerte i mellomtiden.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Matmor »

Jeg har ikke hatt så mange rotter hvor svulstene vokste til mer enn ertestørrelse. Kuler har stort sett dukket opp på eldre rotter som ble avlivet av andre årsaker før svulsten ble et problem. Helt uten erfaring med det er jeg likevel ikke. De tre av mine svulstrotter som hadde større utvekster begynte tidlig å vise tegn på at ting ikke var som de skulle. Grensen lå antagelig et sted mellom svulst på 5 og 10% av rottas vekt. Det var én jursvulst, én svulst i magen og en mellom skulderbladene. Rottene fikk nedsatt bevegelighet, i ett tilfelle gnagsår fordi jursvulsten slepte mot underlaget, dessuten virket alle rottene mer slitne. To av dem hadde (for meg) tydelige smerter uten å ha gnagsår. Selvsagt preger det mitt syn på hvor stor en svulst kan få bli før rotta enten blir operert eller får slippe.

Joda, alle rottene hadde fortsatt glede av kos og god mat. Som vi koste oss sammen når de slikket grøt av fingrene mine! ... men hvis en rotte blir ekstra kjælen når den er syk, kan det være et dårlig tegn i forhold til livskvalitet :trist: Det betyr antagelig at den føler behov for ekstra trøst og oppmerksomhet fordi den ikke har det bra uten.

I laboratoriesammenheng anses det normalt som uakseptabelt å la svulster vokse seg større enn 10% av rottas kroppsvekt. For noen kjæledyreiere er det "for tidlig". Jeg har ikke hatt en rotte hvor jeg mente det var for tidlig :|

Post Reply