Vridd hode og dårlig balanse :/

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Dunskii
Pinky
Posts: 2
Joined: 07 May 2012, 14:06

Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Dunskii »

Så, jeg har to skjønne rotter på ca. halvannet år. De har vært friske og fine så lenge jeg har hatt dem (ca. 1år) men plutselig har den ene fått hodet sitt vridd ganske mye til siden. Det har skjedd en gang før men da gikk det over etter bare et par dager så jeg regnet med hun bare hadde falt eller noe sånt. Men nå når det er kommet tilbake begynner jeg å bli bekymret for at det kan være noe mer alvorlig. Hun virker ikke som at hun har det vondt, ingen pipelyder når jeg har prøvd å kjenne etter om det kan være noen klumper eller noe sånt, det eneste er at hun har veldig dårlig balanse og koordinering, som jeg regner med er fordi hodet plutselig er vridd en annen vei enn hun er vant til.
Jeg håper noen kan hjelpe meg her, jeg kommer nok uansett til å dra til en vetrinær om det ikke gir seg iløpet av noen dager, men det hadde vært fint å høre fra noen som kanskje har opplevd det samme selv.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Tonje Lenore »

Dette bør du ikke vente med, dra til veterinæren med en gang, da hun har mest sannsynlig fått mellomørebetennelse!


Lykke til! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by WillyWonka »

Synes det høres ut som mellomørebetennelse og dette bør veterinæren få se på så snart som mulig. Dette kan nemlig være svært smertefullt for rottene. Har selv en gutt som har hatt dette. Han har ikke fått rettet opp hodet sitt igjen, og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller, men det er blitt adskillig bedre enn når han var på sitt værste.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by wollf »

rotta må til vetrinær nå.
dette er nok mest sansynligvis mellomørebetennelse og det er smertefullt. husk at rotter viser ikke smerte, og gjør de det kan du vedde på at det er VELDIG vondt.
rotta må på antibiotika raskest mulig.

vridningen av hodet er en skade på balansenærven

les litt mer og se bidlder her
viewtopic.php?f=37&t=10121

Dunskii
Pinky
Posts: 2
Joined: 07 May 2012, 14:06

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Dunskii »

Tusen takk for raske svar! Da skynder jeg meg til vetrinær imårra og får sjekket og ordnet!
Igjen, tusen takk!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Tonje Lenore »

lykke til og oppdater oss gjerne om hvordan det gikk :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Elettevinter »

Jeg ser det er en stund siden dette innlegget ble skrevet, men jeg hadde samme opplevelse med min nå avdøde rotte Roskva. Jeg fikk beskjed om at det var en hjernesvulst som presset på balansenerven, i tillegg til at øyet hennes begynte så smått å bevege seg ut av øyehulen, så vi tok livet av henne den dagen.

Igjen har nå min andre rotte, Eywa, fått vridd hode og dårlig balanse, men øyet hennes har ikke gjort det samme som Roskva, så vil dere "bekrefte" at jeg ikke trenger å avlive Eywa hvis det er mellomørebetennelse? For denne helga har jeg kun forberedt meg på å ta livet av henne i løpet av uka fordi jeg trodde det var en hjernesvulst. Håper på raskt svar! Vil ikke miste lille jenta mi på kun 1,5 år!
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Matmor »

Jeg er ganske sikker på er at veterinær ikke vil anbefale avlivning uten flere tegn på at det dreier seg om en hjernesvulst. :) Men ingen kan vite hva veterinæren finner ved undersøkelsen.

Hvis du får beskjed om at rotta skal behandles for mellomørebetennelse, husk å be om smertestillende hvis veterinæren ikke tenker på det. Øreverk er vondt for mennesker, of vi har ingen grunn til å tro at rottene ikke blir plaget av det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by wollf »

jeg sliter med å stole på alle vetrinærer.
jeg fikk beskjed om mellomørebetennelse på den første rotta mi, og skulle gi medisin og smertestillende.
hun hadde hjernesvuls og led veldig undøvendig pga dette.

og jeg har også opplevd motsatte.

så nå stoler jeg først og fremst på min egen magefølelse

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Elettevinter »

Takk for raske svar, og spesielt det med smertestillende!
Jeg sliter også veldig med å stole på veterinærer, spesielt etter at min første rotte, Bror(som var en jente), hadde en svulst på hofta, en betennelse i halen, livmorhalsbetennelse(eller kreft, husker ikke) og blødde ofte neseblod, og de mente fint at hun kunne leve med det uten operasjoner. Da var hun nesten 3 år, og man kunne se hun slet med å gå pga hofta og hun orket ingenting.
Og Roskva hadde lungebetennelse i nesten et halvt år fordi ingen av veterinærene på Nes klarte å finne ut hva det var fordi de ikke kunne høre noe fra lungene hennes, til tross for at jeg foreslo at det var det det muligens var. Hun ble satt på titalls kurer, men ble ikke frisk. Har nå skiftet veterinær etter at ei venninne med en rotte med lungebetennelse fikk to antibiotikasprøyter og var frisk igjen anbefalte Hanne Kure i Rygge, så håper jeg kan stole mer på henne enn de elendige på Nes.
Så i morgen er det rett til veterinær og jeg får forhåpentligvis en kur for stakkars lille Eywa. Synes det er helt forferdelig å se henne falle bare hun klør seg.
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Elettevinter »

Da har jenta mi fått en sprøyte i nakken, og vi skal tilbake på fredag for ny sprøyte! Og hvis vi ikke ser tegn til bedring etter den sprøyte, får hun enda en, men de aller fleste hun hadde behandlet kunne man se tegn til bedring etter kun 2-3 dager, så da ordner det seg nok fort! Åh, jeg er så glad jeg fant ut at det var en mellomørebetennelse og ikke en svulst, så jeg slapp å avlive henne!
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Woodgirl »

Rart å lese du ikke fikk med ab til å gi hjemme. Ved mellomørebetennelse trenger de gå på en ab kur ganske lenge.
Kun noen ab sprøyter er kanskje ikke nok. Det er ganske fint hvis veterinæren har et otoskop...ting å se inn i øret med, som har en tynn nok tut til å se inn i øret på rotta. Da kan man se om det er betent eller ikke.
Det er ganske normalt at ett øye også kan bli litt større og litt utstående. Dette har jeg lest er pga de kompenserer for skevheten. Jeg har nettopp hatt to rotter med mellomørebetennelse. Ingen av dem ble rette igjen men mer rett og bedre balanse fikk de etter betennelsen var over.

Lykke til med rottetotten.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Elettevinter »

Hanne Kure sier hun har behandlet rotter med mellomørebetennelse med sprøyter tidligere, og at de er friske, men jeg skal se an hva sm skjer, ny sprøyte i morgen. Oppdaterer om hvordan det fungerer!
Så det er normalt at øyet står ut?! Uvitende veterinæren på Nes fortalte meg at det var en svulst... Det betyr at jeg tok livet av Roskva selv om hun kunne bli frisk. De siste ukene av livet hennes hadde hun blitt frisk fra lungebetennelsen og var frisk og rask helt til hun fikk "svulsten" som tydeligvis kan ha vært mellomørebetennelse. Nå ble jeg sint og bitter på meg selv og dyrlegen på Nes i Moss.
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Matmor »

Enten det var en betennelse eller en svulst som fikk øyet til å stå ut er det ikke sikkert at det var så lett å behandle... Veterinæren kan ha sett på totalsituasjonen og tenkt at rotta hadde små overlevelsessjanser uansett årsaken til at øyet stod ut. Hvis hun hadde en luftveisinfeksjon, ble behandlet for den, og likevel fikk/hadde en kraftig ørebetennelse så øyet begynte å bule ut var hun nok ganske dårlig
:trist:

Når det gjelder injeksjonsbehandling av ørebetennelse vet vi ikke hva rotta har fått, men det finnes langtidsvirkende antibiotika i sprøyteform. Det er bare ikke allment tilgjengelig. Veterinæren må søke om å få ta det inn til Norge. Noen veterinæren har gode erfaringer med denne formen for behandling og bruker det mye.

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Vridd hode og dårlig balanse :/

Post by Elettevinter »

Men han kunne sjekket ørene uansett. Da hadde jeg kunne tatt tak i sykdommen til Eywa lettere.

Eywa er nesten frisk fra mellomørebetennelsen nå, det er bare litt rødt i ørene nå, så vi skal sette enda en sprøyte på mandag. Da har hun fått 4 sprøyter, og jeg er veldig fornøyd med behandlinga. Eywa har vært så uheldig og fått det i begge ørene, men sprøytene har tatt knekken på det. Men hun har fortsatt kraftig headtilt, men hele buret er nå tilpasset henne. De få stedene det er mulighet for henne å falle, er bare 10-15 cm ned på mykt underlag, og jeg har gått til innkjøp av masse stiger, kurver og tepper så det skal være enkelt for henne å komme seg trygt gjennom buret :)
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Post Reply