Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Den ene rotta mi har hatt en del stygge "hoste-/grynte-/nyseanfall" i løpet av den siste tida. Det er ikke lenge siden vi var til veterinær (det var vel dog før hun fikk slike "anfall") og fikk beskjed om at hun hørtes fin ut. Jeg forsøker selv å lytte på henne, men jeg aner ikke hvordan det høres ut når rotter har væske på lungene, så jeg vet ikke om det er snakk om "bare" en forverring av luftveisplager, eller om hun har vann på lungene. Hun bruker alltid å ha litt lav grynting (gudene vet hvor mange ganger vi har vært til veterinær og fått det sjekket - med beskjed om at alt er i orden med henne), men ikke i nærheten (!) av det dere hører på videoen her. Er dette typisk hvordan luftveisplager kan høres ut? Hun er slettes ikke sånn hele tida i disse dager, bare så det er sagt. Da hadde jeg dratt til veterinær for lenge siden. Men jeg har hørt at hun har laget slike lyder kanskje noen ganger om dagen de siste dagene. Sannsynligvis skyldes det vel stress pga en dominant rotte jeg har (i eget bur), dog jeg har byttet ut noen vaskeprodukter i det siste. Her er videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=KZtn2vDw ... ature=plcp

(Jeg kommer til å dra til veterinær over helga dersom hun fremdeles har slike "anfall", men ønsker innspill fra dere på det dere hører/ser på videoklippet)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by tantepose »

Gjør hun dette i buret også?Har du noengang hatt kur til henne?Høres ut som nysing/hoste.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Ja, det gjør hun. Hører ikke et pip fra henne nå da, så det varierer veldig.

Hun har vel gryntet litt helt siden jeg fikk henne i september 2010. Hørte ikke lyder på henne da vi var på dyrebutikken, men starta raskt da vi kom hjem. Hun ble satt på antibiotikavann, men ellers har hun vel ikke fått noe behandling, nei. Hver gang jeg er til veterinæren, som er temmelig ofte, får jeg henne til å lytte på særlig Bianca (hun på videoen), nettopp fordi hun siden starten av har hatt litt gryntelyder (høres nesten ut som en liten gris når jeg holder ansiktet hennes mot øret mitt). Og hver gang får jeg til svar at hun høres fin ut. Og dette er den veterinæren jeg vet av som er flinkest med rotter, så jeg vet ikke om det er noen vits i å skifte til annen veterinær. Det virker som om hun faktisk har peiling på rotter da. Hun er dog veldig forsiktig med å sette rotter på medisin; hun mener man ikke skal gjøre det med mindre man faktisk tror det er nødvendig, pga potensielle skader på lever eller hva det nå er. Så med mindre hun ser tegn på smerte/sykdom på rottene mine, tror jeg ikke det er så mye vits i å prøve å "overtale henne" til noe. Men det må absolutt sies at Bianca ikke bruker å være sånn som på videoen til vanlig. Så hvis det fortsetter må jeg jo forklare til veterinæren at det er store forverringer i luftveiene hennes, og at vi må gjøre noe. Det er som sagt ikke lenge siden jeg var til veterinær, pga at to av rottene mine, deriblant Bianca, har hatt mye ståpels i det siste. Jeg har skrevet om det i en annen tråd - i forbindelse med at jeg har en tredje rotte som er dominant. Veterinæren mente at rottene ikke hadde vondt, og jeg foreslo vel også å sette de på smertestillende bare for å se om de får mindre ståpels (jeg leste det som sto om tegn på smerte i en egen tråd her inne, og ble ekstra bekymret da), men hun mente det ikke var nødvendig. Hun mente rett og slett at ståpelsen skyldtes stress pga den dominante rotta. Jeg kan finne linken til den tråden etterpå om ønskelig.

MissGuardian

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by MissGuardian »

Minner en del om lydene til Nirvana.. men vært til vet samme dag hun har lagd de lydene(flere ganger) og ikke funnet noe galt da heller :sneak: Hun også grynter en del..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by tantepose »

Det kan høres ut som hun er forkjølt eller har astma kanskje.Hadde du fått en 3 ukers antibiotikakur på henne kunne det jo prøves.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by utmeldt »

Høres ut som nys ja, høres noen ganger litt slimete ut synes jeg (?) :hm:
Jeg ville ikke ventet med å dra til veterinær til over helga, jeg ville dratt i morgen :cheer:

Veterinæren din hører kansje på deg dersom du forklarer henne at det ikke er normalt at en rotte grynter som en gris og at siden hun har startet med denne nysinga så MÅ hun få noen slags behandling... Dersom hun ikke lytter til deg så ville jeg skiftet veterinær til en som faktisk lytter på hva du sier.

Hvor holder du til ? kansje noen kan hjelpe deg med å finne en god vet ? :cheerful:

Lykke til! :ratgreen:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by wollf »

kan det være allergi?
har de røntget lungene noen gang?

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Håper ikke rotter kan bli smittet av menneskeinfluensa? :p Er ikke lenge siden jeg var dårlig, og jeg og Bianca er oppi ansiktet på hverandre stadig vekk.

Jeg har gått over til kun å bruke parfymefritt vaskemiddel, så alt jeg bruker av tekstiler i buret vaskes i parfymefritt vaskemiddel, som regel flytende. Ellers bruker jeg avispapir/reklamepapir i bunnen og på enkelte liggeplasser. Annet inventar bruker jeg vanligvis å vaske med vann og zalo, men skiftet til oppvaskmiddel fra Rema 1000 for en liten stund siden, da jeg helst vil unngå produkter som er testet på dyr (og rema 1000 sine renholdsprodukter skal være "dyrevennlige"). I doene deres har jeg den siste tiden vekslet mellom bøkeflisbiter og toa-lett (jeg klarer ikke å finne ut hva som er best for luftveiene deres). Vet ikke hva annet i buret hun kan reagere på... Har begynt å vaske mine egne klær med parfymefritt vaskemiddel til og med, da de er mye ut av buret og springer rundt omkring. Bruker vanligvis ajax på gulvene, men har også der skiftet til rema 1000-produkt ganske nylig. Vet ikke hva annet hun kan reagere på..? De springer jo som sagt mye fritt, og markerer noen dråper her og der både på gulvet og andre steder, og det blir det jo ammoniakk av... Men det er jo ikke noe nytt.

Har ikke tatt røntgen av lungene hennes nei. Hva kan man finne ut av det?

Jeg holder til i Trondheim og benytter meg av veterinær Kathrin Höner ved Heimdal Dyreklinikk. Beste veterinæren jeg har hatt i alle fall. Billig også :p Sikkert fordi jeg har vært der så mye.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by wollf »

bruk grønnsåpe og toalett;)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Noen spesiell grunn til at det er å foretrekke? :cheerful: Og, finnes det grønnsåpe som ikke er dyretestet? :p

Jeg sender forresten mail med link til videoen til dyreklinikken nå, slik at veterinæren selv kan få se/høre Bianca. :cheesy: De har ikke lørdagsåpent, så de ser vel ikke mailen før mandag, men det får så være. Da kan hun i alle fall få en pekepinn på hva det er bianca sliter med :)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Tonje Lenore »

Røntgen av lungene kan du finne ut om det er noe der som gjør at hun lager den "hoste/nyse lyden".

Men det minner meg litt om den gangen en av omplasseringsrottene mine ble dårlige, hun var forskjøla og hadde kraftig LVI (luftveisinfeksjon), hun ble satt på antibiotika kur i 14 dager med kontroll.
Hun måtte faktisk gå over tia og gå en og en halv uke ekstra før hun ble kvitt den kraftige hosten/nysen.
Så ville anbefalt å reise til vetten og få henne til å sjekke ut lunger og luftveier.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Huff, stakkar. :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by wollf »

Eirorinon wrote:Noen spesiell grunn til at det er å foretrekke? :cheerful: Og, finnes det grønnsåpe som ikke er dyretestet? :p
grønnsåpe tror jeg ikke de tester på dyr men de har jo den til rema 1000 da. jeg bruker aloe vera vaskemiddel til alt jeg. økologisk, nedbrytbar, og ikke testet på dyr.
ang toalett er den å anbefale da det er 100% resirkulert papir, er du opptatt av miljøet er det en fordel. men jeg liker den aller best pga den er myk å gå på for rottetotter, lukter like, sparer luftveiene og absorberer fukt og lukt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by wollf »

ang røntgen så er det en fordel da man kan se vekse, skader eller missdannelse/farger på lungene og få et klarere bilde av hvordan lungene er.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by WillyWonka »

Jeg får ikke sett videoen her jeg er på... men tenker litt på Allergi. Lille Blå hadde voldsomme nysebyger i perioder. Lungene hørtes fine ut og han kunne ikke se noe i verken nese eller svelg. Han gikk på AB kur i 3 uker og ble bedre etter det. Men veterinæren jeg var hos, er ikke helt overbevist på at det bare var luftveisinfeksjon, så fikk beskjed om at om det kommer tilbake skal han prøve å gå over på noe allergimedisiner.
Vel... no har ikke han blitt dårlig igjen. Hender han nyser, men ikke noe jeg bekymrer meg over. så hos min var det trolig bare en luftveisinfeksjon som var tyngre å få bort. den kuren på 21 dager var hans 3. kur.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply