Nyser

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Nyser

Post by Siv M »

My nyser litt av og til så jeg lurer på om hun er forkjølet eller har luftvei infeksjon, synes hun høres litt snørrete ut, skal ringe å få tme hos vett for henne i morgen.

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Nyser

Post by Kamillahm »

Huff, jeg har også ei som nyser og høres litt snørrete ut, men hun er så liten å flyttet bare inn for noen dager siden så jeg har ikke lyst å stresse henne mer med dyrlege og styr :confused:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

huff da, My har holdt på siden jeg hentet henne fra den forrige eieren, til og begynne med var hun også rød rundt nesa men det sluttet for en stund siden heldigvis, tror den forrige eieren brukte vanlig flis i buret bare, jeg har spurt henne nå, har fortsatt kontakt med henne.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

Siv M wrote:huff da, My har holdt på siden jeg hentet henne fra den forrige eieren, til og begynne med var hun også rød rundt nesa men det sluttet for en stund siden heldigvis, tror den forrige eieren brukte vanlig flis i buret bare, jeg har spurt henne nå, har fortsatt kontakt med henne.
Den forrige eieren brukte bare vanlig sagflis i buret til rottene sa hun å hadde ikke merket noen tingen på dem, da var hun nok ikke mye oppmerksom på dem :trist: blir godt å få undersøkt de da, å få behandling for sykdom, spørsmålet er om ikke jeg skulle ha undersøkt begge to for sikkerhets skyld.

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Nyser

Post by Kamillahm »

Siv M wrote:
Siv M wrote:huff da, My har holdt på siden jeg hentet henne fra den forrige eieren, til og begynne med var hun også rød rundt nesa men det sluttet for en stund siden heldigvis, tror den forrige eieren brukte vanlig flis i buret bare, jeg har spurt henne nå, har fortsatt kontakt med henne.
Den forrige eieren brukte bare vanlig sagflis i buret til rottene sa hun å hadde ikke merket noen tingen på dem, da var hun nok ikke mye oppmerksom på dem :trist: blir godt å få undersøkt de da, å få behandling for sykdom, spørsmålet er om ikke jeg skulle ha undersøkt begge to for sikkerhets skyld.

Huff da!! heldigvis kommer mine 4 tutter fra oppdretter, så de har hatt det veldig fint :cheerful: Det er godt at dine er komt til deg sånn at de får skikkelig stell :cheerful: Jeg tar nok med mi tutte til dyrlegen jeg også om det ikke gir seg snart!
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

Ja jeg drøyde for å se om det gikk over av seg selv etter å ha byttet bunn strø, men ikke nysingen nei bare den røde rundt nesen, hun er veldig opplagt ellers men nyser ofte når hun er på gulvet å når hun vasker seg.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Nyser

Post by Anniken.HH »

har en gutt som også nyser en del. KJøpte ham i dyrebutikk, og han nøys masse da også, vi byttet bunnstrø og det hjalp, men han nyser når han får noe på nesa :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

Ikke sant de er ikke så nøye i dyre butikker de bruker vanlig sagflis som regel for det er enklest og billigst for dem å bruke. Hamsteren min klødde en god del når jeg kjøpte henne, hun ble en del bedre når jeg byttet strø.
Jeg skal ringe dyrlegen i dag å få time til My så får vi se hva hun eller han sier der nede.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

Da har jeg fått time hos veterinæren, til tirsdag, skulle ha med begge to for å kjekke dem.
spurte om å få en som var flink med små dyr.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nyser

Post by WillyWonka »

Min Lille Blå nyser også en del :) Men han har kronisk luftveisinfeksjon :) men min sin blir raskt frisk igjen :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

jeg lurte litt på om det kunne være allergi for noe også, men når jeg fikk vite at den forrige eieren hadde brukt bare vanlig sagflis i buret så ble jeg straks misstenksom. Blir uansett godt å få en skikkelig sjekk på dem. :smile: selv om jeg gruer meg litt til reaksjon fra smurfine :nottelling: hun kommer nok til å pipe å skrike en del.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nyser

Post by WillyWonka »

Det kan jo være allergi. De tenkte det med gutten min. men vi har aldri testet det :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser

Post by Siv M »

Ja jeg er usikker :sarcastic: får vel greie på det til tirsdag tenker jeg, så at hun var litt rød rundt nesen i sta også, enda jeg bare bruker toa-lett i buret, men kan være at hun har klort seg der da.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nyser

Post by WillyWonka »

Porfyrin rundt nesen og øynene er ofte et tegn på infeksjon, men er ikke alle infeksjoner som har behov for veterinærtilsyn. Men er alltid bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Rotter er jo eksperter på å kamuflere sykdom :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nyser

Post by tantepose »

En uke er lenge å vente syns jeg.Det kan utvikle seg dramatisk på den tiden.(Ja,det kan også gå over,men det vet man ikke.)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply