porfyrin

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

porfyrin

Post by Anniken.HH »

Så idag at Stormgrå hadde mørkerøde ringer i pelsen rundt øynene, ser veldig ut som porfyrin ettersom det lot seg vaske vekk med vann og q-tip
Det som er litt rart er at han verken nyser, har matmangel, klør mye eller virker slapp.
Jeg vet at rotter gjemmer at de er syke ganske løenge, så derfor jeg spørr dere som har litt mer erfaring med rotter om jeg burde ta ham til vet eller ikke?
Ingen av de andre rottene har noe porfyrin verken ved øyne eller nese
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: porfyrin

Post by Siv M »

mange rotter kan få litt av porferyn pga stress for eks , så de trenger ikke være noe feil ved han av den grunn, noen rotter får det uten noen grunn i det heletatt så du får se det an litt, om han ikke viser andre sykdoms tegn han viser er det ikke sikkert han er syk, :)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: porfyrin

Post by Anniken.HH »

ok, da puster jeg lettet ut og holder et øye på ham
Takk for svar :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: porfyrin

Post by Siv M »

bare hyggelig, du får se om han virker stresset eller noe eller om det er noen som har stresset han, forandringer eller slikt, ta kontakt med vetten om det ikke gir seg, for det skal normalt gi seg av seg selv.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: porfyrin

Post by WillyWonka »

Som Siv sier, er det ikke nødvendigvis sykdom. Det KAN være det, men må ikke :)
Stress, miljøskifte (flytting, bytting av burplassering, bytting av spon ++), nye folk osv.
Er mange faktorer som spiller inn, men man skal ikke lukke øynene for at det kan være sykdom, men jeg ville nok sett det litt ann. så lenge de er friske å raske ellers, så hadde ikke jeg stresset med akkurat det :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: porfyrin

Post by Sandratravolta »

Mine har en del porfyrin også, så jeg spør liksågjerne her, siden dette allerede er en tråd, om det er i orden?? Men de har ikke mye, og ser ut til at de vasker det bort selv, og allmenntilstanden er relativt bra, de er noen slappfisker hele gjengen, men det har de alltid vært. Det jeg lurer på er om det finnes noe kjerringråd eventuelt noe jeg kan mate dem med eller gjøre for dem for å piffe opp stemningen og kanskje få bukt med porfyrinen?

Føler jo at jeg ikke akkurat kan be om antibiotika for litt rødt snørr av og til!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: porfyrin

Post by WillyWonka »

Jeg ville nok sett det an :) Som du ser så er det mye som trigger det, men man skal ikke feie det under teppet. Det kan faktisk være tegn på sykdom, så er greit å følge med tottene. Men så lenge de er aktive (slik de bruker), ville jeg ikke bekymret meg for mye. Hender også mine har det, men så lenge de ser ut til å ha det bra, er jeg ikke veldig bekymret.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: porfyrin

Post by Siv M »

My har det stadig vekk pga kronisk lvi og smurfine hadde det en stund rundt ene øyet men det ser ut til at det har forsvunnet igjen

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: porfyrin

Post by Anniken.HH »

Han har ingen andre symptommer eller sykdomstegn så tror nok ikke han er syk :)
men siden alle her så flinke tar jeg et oppfølgingsspørsmål;
Alle fire gutta har blitt ganske slappe. Sover mesteparten av dagen, selv når jeg har de ute for lufting tar de noen runder før de legegr seg - dette er nytt.
De spiser også mindre, jeg gir de samme mengde mat som alltid, og den er borte morgenen etter, men jeg finner den igjen i et av husene i 1.etasjen.
Det er litt nysing, men veldig lite på alle fire til sammen.
Når jeg sjekket i går hadde ingen av dem klumper, og de har holdt stabil vekt.
De drikker derimot mer vann enn hva de har pleid...
Stormgrå er den eneste med profyrin, men det er blitt mindre av det nå

Er det normalt at de er så slappe? De har i hvertfall ikke pleid å være det tidligere, så jeg er litt bekymra :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: porfyrin

Post by Siv M »

Ta en veie runde på alle sammen å se hva de veier :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: porfyrin

Post by WillyWonka »

Det svinger nok på rotter som på oss mennekser :) Jeg har også perioder der jeg bare ligger på sofaen :P det samme har guttene mine :) Men greit å holde ett øye med dem :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: porfyrin

Post by Sandratravolta »

Hvor gamle er de?? Jeg har ikke hatt rotter i all for lang tid, så har ikke noen fasit, men alle mine (4 gutter) har blitt slappere etter som de har blitt litt eldre. Før sprang de som noen bajaser frem og tilbake hele tiden og jeg ble egentlig litt lei men nå har alle roet seg ned en goood del. Fikk alle i forskjellige aldre, så alle har hatt en bajasperiode, men virker som det går over etter en stund, de er fortsatt nysgjerrige, matglade og kosegriser da.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: porfyrin

Post by WillyWonka »

hvor gamle mine er? 3 måneder, 4 månede, 8 mnd, 17 mnd og 32 måneder :) Alle mine gutter er rolige gutter, men de yngste er likevel en del mer aktiv enn de fra eldste mine :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: porfyrin

Post by Sandratravolta »

Hehe, mente egentlig Anniken.HH sine! ;) Siden hun lurte på om det var vanlige at de har blitt slappe.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: porfyrin

Post by Anniken.HH »

jeg veide alle rottene, og guttene har gått opp litt den siste mnd. Vekta nå er:
Stripa: 470g
Diesel: 400g
Stormgrå: 510g
Skygge: 410g

Diesel og Stripa blir 1 år en gang i løpet av mars - litt usikker på dato.
Stormgrå og Skygge er rundt 6mnd nå - igjen usikker på dato.
Både Diesel, Stripa og Stormgrå er ganske rolige gutter, tar seg tid med alt og bare koser seg. Skygge har vært en ramp siden jeg fikk ham. Alltid ute på ugang og løper alltid rundt, men er ofte den første til å legge seg nå.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply