Gammel og tynn rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Gammel og tynn rotte

Post by hanne »

Heihei! Har 4 hunnrotter som bor sammen i et ganske stort bur nå.. Det aller nyetse medlemmet i rottefamilien er Bjarne (jepp, er en jente) som jeg overtok fra ei venninne for ikke så alt for lenge siden.. Bjarne er litt over 2 år gammel og alle rottene går godt over ens, men i det siste har jeg lakt merke til at Bjarne har blitt utrolig tynn:-/ Sitter med henne i senga nå og prøver å gi henne litt mat (hun spiser som en gal). Men det virker nesten som om hun har mistet ''gripe-evnen'' i både for- og bakbeina...? Når hun spiser så ligger bare armene der og så vidt holde maten på plass... Er dette bare et tegn på alderdom, eller...?:-(

Setter utrolig pris på svar!:-)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Gammel og tynn rotte

Post by tantepose »

Ja det er trolig "bare" det. :trist: Du får følge godt med og hjelpe henne videre når det trengs.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gammel og tynn rotte

Post by Matmor »

Når hun spiser så ligger bare armene der og så vidt holde maten på plass... Er dette bare et tegn på alderdom, eller...?:-(
Dessverre kan det også være tegn på sykdom som gjør at det går fort nedover - fortere enn "vanlig alderdom" skulle tilsi.
Du har sikkert allerede skjønt at hun trenger ekstra oppfølgning med hyppige måltider og mat som er lettere å spise enn store tørrfórbiter. :love:
I tillegg må du se etter tegn på at hun har problemer med å svelge maten. Hvis hun har det er det høy sannsynlighet at hun har en svulst på pituitærkjertelen. Disse rottene mister ikke appetitten eller tørstesansen, de mister evnen til å spise og drikke.

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: Gammel og tynn rotte

Post by hanne »

Uff:( Hun er også veldig rar når hun prøver å sitte... rompa bare glir framover, også ender det med at hun nesten ligger på ryggen:/
Skal ringe til dyrlegen i dag og høre om de har noe ledig time...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Gammel og tynn rotte

Post by tantepose »

Sikkert best ja.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Gammel og tynn rotte

Post by Niana »

Min Pippin ble 2 år i desember, og han har også blitt tynnere og sliter litt med å spise. Han bruker ikke bakbeina på samme måte som før, han snubler mer rundt, og han foretrekker å ligge litt på magen fremfor å sitte når han skal spise. Vet ikke hvor lenge han har igjen :/
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Gammel og tynn rotte

Post by Siv M »

huff trist med gamle rotter, de har sååå mye personlighet da :cry2:

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: Gammel og tynn rotte

Post by hanne »

huff:( tok hun med til dyrlegen i dag, og vi fant ut at det var best å avlive henne :worry: I følge dyrlegen hadde hun luftveisinfeksjon, liten svulst ved beinet, svulst i halsen- og kanskje i hjernen, balanse problemer og nerveproblemer, så det var nok godt for hu å slippe selvom det er utrolig trist:-( Han sa at hun muligens hadde dødd i løpet av uka uansett, så var nok best slik :sorry: <3

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Gammel og tynn rotte

Post by Siv M »

:trist2: huff stakkar da var det nok best hun fikk slippe ja. Beklager sorgen :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gammel og tynn rotte

Post by Matmor »

Kondolerer, :( men flott at du tok problemene alvorlig og kom deg så raskt til veterinær,

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Gammel og tynn rotte

Post by tantepose »

Ja det er vondt,men det er så bra at du var der for henne nå når hun trengte din hjelp.Vi får så mye kjærlighet og glede av disse små gode vennene våre,og da må vi ta ansvar og være sterke når de trenger oss.Trøsteklem fra meg.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply