medisiner

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

medisiner

Post by wollf »

jeg lurer litt på en ting. om du har hatt en rotte som har vært syk, enten av luftveisinfeksjon, urinveisinfeksjon, skader ol.
hvilken medisin bruke du, hvilken dossering, hvor lenge og ble rotta frisk på første kur eller måtte den ha fler?
dette kunne vært interesant å se pga jeg tror det er store forskjeller fra vetrinær til vetrinær. og det hadde vært lettere å få en oversikt på dette om man delte det her.

skriv gjerne hvilken klinikk og vetrinær du brukte

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: medisiner

Post by Siv M »

Ja my var inne hos veterinæren i fjor høst, hun hadde lvi å fikk ibaflin , hun ble bra en kort stund å fikk tilbake sykdommen sin, så var jeg å fikk en annen type kur til henne, husker ikke hva den heter men hun ble ikke bra av den, hun satt i hjørnet å sturet å var deprimert etter at hun begynte på den, så jeg ringte vetten igjen å fikk beskjed om å kutte den ut for å se om hun ble litt kvikkere å det ble hun, veterinæren sa at hun hadde fått en kronisk forandring i kroppen, å at det antagelig lå en annen skjult sykdom bak lvi igjen som gjorde at hun ikke ble bra av noen kur hun fikk. I dag nyser hun litt, å har porferin av og til men er ellers kvikk .

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: medisiner

Post by Matmor »

Er det ikke greiest at klinikkens navn ikke nevnes? Tross alt er det en sjanse for at den som skriver inn har husket eller forstått feil, og da er det ikke så morsomt for veterinærklinikken å bli hengt ut for å ha gitt for høy eller lav dose...

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: medisiner

Post by Tonje Lenore »

Beste er vel å ta det via pm? :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: medisiner

Post by wollf »

Trenger ikke nei. Tenkte ikke på det

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: medisiner

Post by Anniken.HH »

Skriver ikke klinikkens navn, men kan nevne når Stormgrå og Skygge var syke.
De fikk 10-20% sjans for å overleve grunnet kraftig luftveisingeksjon. De ble satt på Bactrim i 30 dager. 1.5ml to ganger daglig.
I dag er Skygge den mest aktive i flokken, og begge har god størrelse. Stormgrå har litt porfyrin rundt øynene innimellom, og nyser litt innimellom, men er ellesr i veldig fin form :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: medisiner

Post by wollf »

1,5 ml og ikke 0,15?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: medisiner

Post by Anniken.HH »

jupp, fikk en sprøyte hvor jeg kunne ta opp til 3ml, skulle ta den halvfull
så sikker på at det var 1,5ml ja
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: medisiner

Post by wollf »

ok..

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: medisiner

Post by Milla »

Har jo akkurat vært på en kur med jentene...
De fikk Baytril og Vibranord samtidig.

Luthien veier 378-380. Hun fikk da dosering: Baytril 0,15 ml og Vibranord 0,38 ml.
Varia veide da 446. Hun fikk dosering: Baytril 0,18 ml og Vibranord 0,45 ml.
Luna veide ca 272. Hun fikk dosering: Baytril 0,1 ml og Vibranird 0,27 ml

To ganger daglig i 10 dager. Velmerke viste ikke Luna noen sykdomstegn, men dyrlegen mente at det var best for at hun ikke skulle bli smittet underveis i behandlingen av de to andre.

Jentene er friske nå. Holder et lite øye med Varia da hun hadde noe porfyrin rundt nesa ca 2 dager etter siste medisindag. Nyser litt enda, men har alltid gjort(men hva forventer hun når hun alltid skal leke sporhund og trenge seg inn der mamma ikke kommer inn ordentlig med støvsuger/mopp/klut, nysing ser mer ut til å være en renselses metode)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

utmeldt

Re: medisiner

Post by utmeldt »

Er denne tråden fortsatt aktuell? Er det i så fall mogleg å sende opplysningane per PM?

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: medisiner

Post by Tonje Lenore »

fortsatt aktuell, så bare å sende
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: medisiner

Post by wollf »

Send på pm om du vil ja

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: medisiner

Post by Heidi »

Hvis du skal lage sammenlignbar oversikt må du ha med konsentrasjonen på medisinen. Kun antall ml sier ikke noe fornuftig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: medisiner

Post by wollf »

skriv gjerne dette også. jeg spør egentlig av ren nyskjærrighet

Post Reply