Hovent kinn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hovent kinn

Post by monlan »

Så bra :cheer:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

I løpet av kl. 14.30-16.00 sprakk kinnet til Olga (fra kjæresten dro på jobb til jeg kom hjem fra skolen), men med god veiledning på telefon fra veterinæren er hele kinnet hennes tømt for infeksjon og nesten grodd igjen! Så nå er hun tilbake til normal størrelse og det gror kjempefint :cheerful: Tennene hennes er det litt verre med. Vi har vært hos vet mandag 11. mars og onsdag 20. mars, begge ganger pga. klipping og nedfiling av tenner (da undertennene endelig var ordnet, klarte jo selvfølgelig den ene overtanna å knekke den også).

Nå håper jeg det ikke blir mye mer dyrlegeutgifter på en stund, siden hun har kostet meg ca. 2500 kr siden januar. Men har dere noen tips til hvordan man øker lysten til å gnage? Hun får masse doruller og ting, blant annet http://ratwarehouse.com/shop_detail.php?item=626&cat=23 og http://ratwarehouse.com/shop_detail.php?item=693&cat=23 , men jeg ser ikke at hun gnager noe særlig på dem. Jeg har ikke lyst til å ha "tannlegeutgifter" på henne hver/annenhver uke fordi de vokser så raskt? Hun spiser jo vanlig beaphar care+, men jeg føler ikke at det hjelper spesielt på tennene hennes. Så noen gode forslag på sterkere tenner som slutter å knekke og klarer å gnages ned selv? :glise:
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by wollf »

Rm1 og trekubber

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Tonje Lenore »

usaltede nøtter med skall feks
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: Hovent kinn

Post by Moderator »

Tråden er moderert.
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Sandratravolta »

Tar opp igjen denne tråden, har fått inn to jenterotter, og den ene har akkurat slikt kinn som på bildet av Olga, kanskje enda litt større. Problemet er at det er plent umulig å få i henne noe som helst smertestillende, da hun og søsteren er nærmest umulig å få tak i i buret, og de spreller og skriker som noen gale hvis vi holder de (skulle gi de stronghold i ste, gikk såvidt.)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hovent kinn

Post by Matmor »

Det går som regel an å lure i dem smertestillende med noe youghurt eller liknende. De fleste rotter synes meloksikam-miksturer smaker helt greit. Men sannsynligvis trenger rotta en heftig antibiotikakur, og det må du uansett snakke med veterinær om. Da kan du også få høre litt om prognoser.

Uff, ikke gøy å overta dyr som er syke, uanset forhistorie. Det kan være vanskelig nok å opparbeide tillit uten at bekjentskapet skal starte med vond medisin.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Sandratravolta »

Jeg fikk holdt henne fast med håndkle og stappet sprøyta ned i halsen hennes, men vet altså ikke om hun har sånn kjempevondt, fordi hun piper og skriker når vi tar på henne, men hun lagde ikke lyd da jeg trykket på kulen for å kjenne hvordan den kjentes ut, og så tar vi de med til elverum i helgen, og har time hos veterinær på mandag der.

Skal ha litt "intensiv" tillitstrening når vi er i elverum, så kanskje det blir lettere å ha henne med hos veterinære på mandag. Krysser fingrene!

Blir litt vanskelig å se forskjell på de når kinnet ikke er hovent på hun ene...
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Sandratravolta »

Var antagelig en bittskade, vært hos veterinær nå:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply