Svekket bak

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Svekket bak

Post by Claudia Marlene »

Hei, rotta mi Mini er nå 2 år og 4 månder. Han begynner å bli veldig svekket i bakpartiet, sliter med å gå normalt på gulvet, men han løper ikke særlig mye rundt å leker uansett, går mest i kos. Han virker veldig fornøyd, og ligger ofte å gnisser tenner mens han blir kost med, ett matvark er han også.. Det jeg lurer på er om det er forsvarlig å la han leve så lenge det virker som han har det fint, selvom man ser at han har blitt veldig gammel?
Greit med inspill på hvor lenge andre har pleid å vente. Vil ikke at han skal ha det veldig vondt heller.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Svekket bak

Post by BlackNenne »

Han har fått en høy alder. :cheerful:

De kan godt leve en stund med svekket bakparti, men noen blir veldig fort verre, andre går det sakte med. Av hva jeg har erfart i alle fall.
Så lenge de ikke drar bakparten etter seg, eller har nevneverdige problemer med å komme seg rundt, eller får sår på føtter som følge av at de går litt annerledes og belaster uvante steder, så pleier det å gå greit en stund.
Du kan godt tilrettelegge litt i buret, så det er lettere å komme seg rundt, kortere fallhøyder og slikt. :cheerful:

Vær obs hvis han brått blir tynnere, da pleier jeg å si stopp (om ikke før). De kan rase fort ned i vekt når det først begynner. :kjempetrist:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Svekket bak

Post by monlan »

Findus fikk de samme symptomene. Begynte med at han var mindre aktiv og fikk problemer med å klatre og å hoppe. Jeg trodde bare han var litt lat og litt for tykk. Han var en matmoms :giggle: Det gikk noen måneder før jeg skjønte at det var noe mer alvorlig som var galt. Han begynte å gå så rart. Og så begynte han å å slepe bakkroppen. Da gikk jeg til veterinæren. Hun kunne ikke se noe galt for da han var der var han redd og brukte bakbeina. Har tenkt på det etterpå at det kanskje betydde at han ikke brukte bakkroppen til vanlig fordi det var smertefult. Men når han var redd så trossa han smertene og klatra opp til meg for å gjemme seg fra den skumle undersøkelsesbenken og de skumle luktene og den skumle veterinæren som har stukket han før. Så da oppførte han seg som ei frisk rotte. Nesten. Så veterinæren konkluderte med at han kanskje hadde en prolaps i ryggen (eller svulster?). På den tiden kjente jeg ikke til smertetegnene hos rotter. Jeg kan ikke huske om han hadde strittepels og halvt igjenlukka øyne. Han pep ikke når vi løfta han og han likte å bli kost med.
Vi avtalte å se det an ei stund. Etterhvert ble lammelsene verre og han fikk problemer med å spise hard mat. Klarte ikke å holde maten heller. Han fikk da myk mat til alle måltid. Det førte til at tennene hans voks. Jeg trodde da at grunnen til at han ikke klarte å tygge hard mat var fordi tennene var for lange. Ny tur til veterinær for å sjekke det. Hun sa de var lange men ikke så lange at det skulle være grunnen til spiseproblemene. Uansett ville hun prøve å klippe. Det gikk ikke så bra. Tennene ble splittet og den ene lenger enn det andre. Etter det ble han fort verre i kroppen og et par uker etter måtte jeg ta den tunge, siste turen til veterinæren. I ettertid kjenner jeg på at jeg lot det gå for langt. Men orket ikke å avlive før det ikke var noe mer håp.

Jeg kan tenke meg at alt dette skjedde i løpet av ca ett halvt år. Findus var en omplasseringsrotte så jeg vet ikke hvor gammel han vart. Men kan tenke meg ca 3 år.

Håper ikke Mini får den samme negative utviklingen. At det ikke blir verre enn det er nå. Enig med Claudia at det er bra å legge til rette for at hun kan bevege seg lett. Vær obs på om hun har smerter. Og masse kos og god mat. Masse lykke til
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Svekket bak

Post by wollf »

det er helt vanlig at gamme dyr og folk mister musklaturen i bakparten daa de blir eldre. desværre finnes det ikke rotterullator :worry:

jeg har nå ei på samme alder som er svkere i baken, da det først kommer går det fort nedover også. jeg har aldri sett på det som om at de har vondt på noen måte, men det er så selvsagt en tid man må se hvor mye livskvalitet har denne rotta.
jeg avlivet min forje hund for ca 3 år siden av denne årsaken, han slet med trapper og kunne ikke gå lange turer. det vanskelige var at han fremdeles lekte med ball og loggret og var blid. men hvor lenge ville jeg vente? for jeg så at det eneste jeg gjorde var å utsette min egen smerte, ikke hans. og ved å utsette min egen smerte kunne det hende jeg ventet så lenge at han fikk smerte. rotter med svake bakben kan lett få vodt i ryggen, sår på mage og ben da de ikke klarer å løfte kroppen. du kan gjøre buret mer gammling vennlig, mindre fallhøyde og mindre sprinkler å klattre i. gjøre det lettere å komme seg frem. men min mening er at da rotta ikke kan gå på flat mark, og ikke klattre noe, så er kanskje tiden inne?
de fleste gammle dyr vet også at tiden snart er her.
dette er fullt og helt opp til deg, men det er viktig å tenke over at kanskje man heller skal få gå med verdighet og før livet blir vondt å leve?

Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Re: Svekket bak

Post by Claudia Marlene »

Hei! Tusen takk for svar! Buret hans er tilpasset, er ingen store fallhøyder.. Tenker vell at jeg får se det ann, og når han slutter å stå med labbene på gitteret og komme kravlene når jeg roper på han, får vi ta han med til vetrinær, så han får slippe. Men rotter er jo veldig flinke til å sjule smerter, så redd han har det mer vondt enn jeg tror..

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Svekket bak

Post by monlan »

Har du lest Matmor sin webside, der hun beskriver ulike tegn hos rotter på smerter, stress, aggresjon og annet? Jeg har blitt mer obs på rottene og ulike tegn etter at jeg oppdaget den siden :smile: .

Jeg tenker også på ville rotter og alle andre ville dyr som ikke har noen som kan ta de med til en veterinær når når de har svake eller sterke smerter. Så selv om vi venter litt for lenge med å gå til veterinær, fordi vi er glade i dyrene og utsetter en ev avliving, så får rottene våre mat, drikke, godbiter, varme, rene og tørre soveplasser, selskap og masse kos når de sliter med smerter (som vi ev ikke kan se at de har). Så alt i alt så har de det forholdsvis godt, også mot slutten av livet sitt.
Bare noen tanker i natten... :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Re: Svekket bak

Post by Claudia Marlene »

Mini ble avlivd i går. Tror det var det beste for han, selvom det aldri er noe hyggelig med sånt..

Helena
Sover i do
Posts: 235
Joined: 25 Nov 2012, 12:19
Location: Bærum

Re: Svekket bak

Post by Helena »

Så trist :grine:
kondolerer
Gleb,Burre og Boris :rot5:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Svekket bak

Post by monlan »

Uff, ja. Så trist :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply