Rasmus sin helsetilstand

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

:giggle: :jepp: hun har gått på så mye medisiner at hun har begynt å skjønne det, huff stakkar jente hun er ganske lei nå å det forstår jeg godt , bare vent til en av dine går på mye slikt så begynner de å skjønne det også :giggle: Smurfine er nå 1,6 år så nå kan alt eller ikke noe skje med henne heretter, etter det jeg har forstått så er det da den verste tiden begynner hos rotter dessverre.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Uff, ja. De blir så alt for fort gamle.
Rasmus er bare ca 6 mnd og har allerede mange symptomer på alt mulig... Han hadde nok ikke hatt så mye plager om han hadde blitt født hos en av dere som driver seriøst med oppdrett og avler på friske dyr og stamtavle.
Veterinæren sa at rotter som får slike plager med øynene får det fordi de har gått med betennelser over tid, uten behandling eller ikke hatt effekt av behandling og da er det en kanal inne i øyet som tetter seg. og dette kan være en kronisk, smertefull tilstand. Og vi må da fjerne øyet. Uffameg.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Huff får håpe at du slipper det da å at dråpene hjelper på han, jeg er ikke noe oppdretter selv, både smurfine og my fant jeg på finn.no de ble gitt bort sammen , med bur å alt, de hadde levd i over ett år i vanlig sagflis, så ikke rart de har fått kronisk lvi stakkar , zita og zelma er 18 uker å er fra ett obs kull fra en annen medlem her på forumet :cheerful: de små er heldigvis friske å full av liv på kveldene, med noen unntak av lathet :giggle:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Nå har Rasmus fått antibiotika i 3 dager og øyedråper i 2 dager. En dose hver dag.
Han virker ikke syk, spiser godt og har ikke strittepels eller igjenlukka øyne. Sitter heller ikke å sturer. Han er oppsøkende når han vet det er tid for mat eller lukter noe godt. Og han er like ivrig som Loffen til å komme frem til luka. han vasker seg ofte, men ser aldri at han vasker seg på flanken eller bak på ryggen, slik Loffen gjør. Og det kunne vi også se når vi var hos veterinæren. Han var guloransje på huden der og lukta rotte... Men han er mye mindre aktiv enn Loffen. Det har han vært hele tiden. Han er med å utforsker nye ting eller herjer med Loffen i sofaen i ca 5 min så setter han seg ned å vasker bartene eller legger seg ned. Men han ligger på en avslappet måte, ikke slik jeg vil tro at han hadde gjort med smerter. Da ville han vel ha sittet mer sammenkrøpet...? Men han har vært slik som dette hele tiden også etter at jeg så at han gikk med hodet vippa til siden og hadde ett utstående øye. Ikke blitt noe verre men heller ikke noe bedre. Matlyst har han så det holder. Spiser sikkert dobbelt av det som Loffen gjør. Loffen spiser til han er mett mens Rasmus spiser til det er tomt.
Jeg er så usikker på om han har smerter likevel. Øyet står litt utover og han vipper hodet fortsatt. Og begge deler er symptomer som kan være smertefulle, sier veterinæren. Derimot syns jeg han er blitt mer ustø på beina. Snubler kanskje mer. Da tenker jeg på hjernesvulst. At problemet med hodet og øyet skyldes en svulst og ikke en betennelse, som ville ha respondert på antibiotikaen... Uff
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

:cry2: God bedring til Rasmus gutten, måtte du bli fort bra igjen :kisses:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Tusen takk.
Tenker på deg og Smurfine også. Krysser fingrene for henne.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Takk, skal ha en ny time til henne tenkte jeg, blå fremme på nesen helt plutselig :sjokkert:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Uffa meg.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Synes ikke Rasmus blir noe bedre av antibiotikaen. Han skakker like mye på hodet og har fortsatt ett øye som er noe større enn det andre. Og jeg synes han er blitt enda mer ustø på bena, spesielt når han skal klatre nedover. Skal til veterinær på mandag.

Er så fryktelig vanskelig å få øyedråpene inn på øyet hans. Vi har funne en fin taktikk for å få han til å sitte i ro. Men så snart han kjenner dråpen på øyet så lukker han det slik at dråpen havner utenpå et lukket øye og så rister han på hodet og dråpen er vekk... Den er seigtflytende. Spesielt den ene av de to. Men jeg prøver å gni dråpen forsiktig inn i hårene rundt øyet før han rekker å riste seg, men jeg frykter at det er svært lite som kommer inn på øyet. Det meste havner nok i pelsen og blir vasket/ slikket bort etterpå.

Men har vasker seg mye mer på kroppen og lukter bedre enn han har har gjort noen gang siden vi fikk han. Nå lukter det bare litt bak på ryggen hans. Spiser og drikker godt. Virker liksom så frisk og sterk, men lite aktiv. Men han har ikke vært særlig aktiv siden vi fikk han for ca 2 mnd siden.

En annen ting er at nå er Loffen blitt vesentlig mindre aktiv. Han gjør som Rasmus, ligger ved luka eller oppå buret (yndlingsplassen deres) og ser på oss og venter på noe godt. Kryper inn i armen på genseren min, begge to og så snur de seg og ligger rolig en stund og kikker ut på hver sin arm på genseren eller kommer bort i sofaen når det lukter mat og går så hjem igjen om de ikke får noe. Ut over det så er det kun aktivitet når de klatrer opp og ned på buret sånn av og til og litt småslossing/ leking. Endringen med Loffen begynte sist vi var til veterinær med Rasmus. Sikkert tilfeldig, men veldig rart. Loffen var med som trygghet for Rasmus. Mulig han reagerer på at Rasmus går på så mange medisiner eller skjønner at han er syk og vil være med han. Men rart.

Er lvi smittsomt? Har hørt han nyse to tre ganger de siste tre dagene.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Huff stakkar Rasmus :( håper han blir bedre i helgen, både han og smurfine. lvi kan nok være smittsomt ja, tror det er dråpe smitte men er ikke sikker, men begge mine store har det å ingen av de små har blitt smittet så er usikker i grunnen. Lykke til med Rasmus, jeg har time med smurfine til mandag så skal til vetten igjen da jeg også, om hun ikke blir bedre i løpet av helgen blir det kansskje å si farvel til henne :(

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

:trist2: :grine:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Vi får sende håp til hverandre i helgen tror jeg, håpe på at kurene virker som den skal å håpe at de blir bedre

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Hvordan går det med Rasmus :huh: har han blitt noe bedre

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Uff, nei i grunnen ikke. Han er litt mer aktiv når han er våken og har fortsatt en glupsk matlyst, Men det meste av døgnet er han rolig, vasker seg eller ligger å kikker på oss, eller sover. Men han er blitt enda mer ustø. Når han klatrer nedover så ender han gjerne med en salto eller han ruller rundt. Ser komisk ut, men jeg synes ikke det er litt morsomt engang. For det er ikke så vanskelig å forestille seg at det vokser noe i hodet hans som gir slike utslag.
Han vipper enda hodet til siden og det ene øyet er fortsatt større enn det andre. Men det ser ikke ut til å være smertefullt... Rister ikke på hodet eller klør seg, eller buster pelsen. Virker som øyet er mindre i timene etter at han har fått dråpene sine.
Nå får jeg til å dryppe han uten at dråpen flyr vegg i mellom av at han rister på hodet :klaskepanne: Jeg legger dråpen på det lukka øyet hans. For han lukker det før dråpen treffer :hmmm: . Men nå er jeg rask og trykker på dråpen med fingeren og da kliner den seg utover området og når han så åpner øynene så renner det inn i øyekroken. Den andre dråpen går alltid lettere for da er området vått fra før. Men det ser ikke ut til å hjelpe.
Så jeg ser for meg at veterinæren må fjerne øyet :trist2: Det var det hun sa dersom dråpene ikke hjalp. Men jeg synes det er å gå for langt dersom han har hjernesvulst. Da føler jeg det blir galt å operere bort øyet nå for og så gå gjennom sykdomsforløp med hjernesvuslt for så å avlive da. Så trist, alt i hop :grine: Men må høre med veterinær om vi skal prøve en annen antibiotika i tilfelle problemene med vippe hodet til siden, skyldes noe annet og problemene med øye ikke skyldes en svulst. Vil i såfall prøve en ny antibiotika kur, og fortsette med øyedråper. Og så ev fjerne øyet om han blir helt frisk fra det som gjør til at han vipper på hodet.

Når jeg tenker på symptomene så må jeg jo vurdere om han lider nå og tenke tanken om avliving. Men han virker så frisk i måten å være på, matlysten og gnisser tenner når jeg klapper han og jeg ser ikke tegn til smerte. Så jeg får meg ikke til å vurdere avliving enda... Men om almentilstanden blir dårlig så vet jeg at han er så syk at han må få slippe. Følger med på hvordan det går med Smurfine og Keiko. Litt trøst i at vi er flere.

Men han viser aldri tegn til smerter. Ingen busting med pelsen eller lukke øyne. Sitter ikke å sturer, men ligger fint på siden eller langstrakt på magen. Og jeg får klappe han og kose masse med han når han ligger i hengekya eller inni flisgenseren som nå ligger oppå buret deres. Der storkoser han seg. Kommer frem når vi lokker og er ivrig etter mat. Våken i øynene og oppmerksom på oss.

Men jeg er bekymret for Loffen også, nå... Han er vesentlig mindre aktiv enn før. Sover mye mer og kommer ofte ikke fram til burdøra om morningen før vi lokker på han. Før kom han frem fra soveplassen bare han hørte at det var noen i stua. Jeg veide han i dag. (ikke lett med en som ikke vil stå i ro) Han veier ikke mer enn ca 350 - 380 gr. Er ikke det veldig lite til å være hanrotte? Han virker ikke mager, for han er liten av vekst. Men likevel...Rasmus veier ca 650gr.

Skal til veterinær i morgen. Skal be ho se på Loffen også.

Hvordan går det med Smurfine nå? Er det noe bedring?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Når det gjelder vekten på gutter så er jeg litt usikker :confused: Huff stakkar Rasmus nå må han snart bli frisk da :worry: hvis det er vurdert å fjerne øyet på han hvis det ikke blir bedre så er det jo litt dumt da hvis han har svulst på hjernen, da er det bedre han får slippe synes jeg da, men hør med vetten din du.

Det går ikke så bra med smurfine heller, ser ikke ut som hun har direkte smerter lenger men det øret ser ikke ut til å bli bra, hun klør seg like mye i øret å rister fortsatt på hodet, jo mer aktiv jo verre er hun plaget ser det ut til, pluss at det nå kommer rar lyd fra henne, skurre lyd fra brystet hennes når hun stresser seg opp, kan til og med merke det hvis jeg har en finger der når lyden kommer, eller hun høres ut som ett marsvin :worry: skal til vetten i morgen med henne, da er det vel spørs om jeg ikke lar henne få sovne inn stakkar

Post Reply