Dosering av antibiotika

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Dosering av antibiotika

Post by monlan »

Barytril 15mg, Halv tablett daglig i 10 dager
Synulox 50mg, en tablett morning og en kveld i 10 dager.

Rasmus, ca 650 gr plaget med å vippe på hodet og ett noe utstående øye, nyser litt.

Høres denne dosen ok ut? Veterinæren sa at det er en veldig stor dose og at jeg måtte være obs på avføringen. Han har gått ei uke på Barytril. Da fikk han 1/3 tablett daglig samt en kvart tablett kortison. Han får også to ulike øyedråper som dryppes en gang for dag.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dosering av antibiotika

Post by Matmor »

Doseringen på Synulox ligger nær opp til, men overstiger ikke, doseringen som Rat Health skriver: brukes med forsiktighet.
Baytrildosen ligger innenfor anbefalt område ved alvorlige infeksjoner i samme kilde.

Som veterinæren din var inne på er faren for bivirkninger stor med så høy dose, men problemet er jo at rotten din ikke er blitt frisk :trist:
Så lenge symptomene hans er såpass alvorlige som du har beskrevet, og veterinæren tror at en infeksjon kan ligge bak, er det en helt forståelig beslutning å risikere de bivirkningene.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Dosering av antibiotika

Post by monlan »

Takk for svar, Matmor.
Jeg var litt uklar, men jeg begynte å gi denne høye dosen med Barytril og Synulox i dag. De siste 7 dagene har han fått en mindre dose med Barytril (1/3) hver dag. Det har ikke hjulpet.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply