Rotte som nyser

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som nyser

Post by Matmor »

Dyrebutikker som tilbyr helsesjekk har vanligvis fått til en rabattavtale med en spesiell veterinær, så det er ikke merkelig at de vil at besøket skal foregå hos den veterinæren. Siden dyrebutikkene stort sett bare selger gnagere (eventuelt lagomorfer) og fugler, kan man jo håpe på at de har avtale med en veterinær som har skaffet seg mye erfaring med nettopp disse dyrene. Hvis de får mange henvisninger fra dyrebutikken, vil det i alle fall bli slik!

Vi som har hatt rotter en stund vet hvor viktig det er at rottene kommer til noen med tilstrekkelig kompetanse på akkurat denne dyrearten. Jeg vet selvsagt ikke noe om hvordan veterinærene med avtale fungerer i alle dyrebutikker, men jeg vet at i enkelte tilfeller reiser jeg inn til netopp en slik dyrebutikk-avtaleveterinær i Oslo heller enn å bruke min i Sandefjord... Det er ikke fordi jeg er misfornøyd med den lokale veterinæren, som har svært bred erfaring, men rett og slett fordi de ikke alltid har utstyr eller de riktige medisinene til å behandle/operere så små dyr.

Så selv om det kan virke upraktisk å dra rotta med til en veterinær langt unna, kan det være andre gode grunner enn butikkens økonomi til at zoobransjen vil ha det slik.

At butikken/veterinæren ønsker å ha rotta over en eller flere dager for kontroll, betye jo også at eier slipper å reise frem og tilbake flere ganger hvis behandling ikke virker, og veterinæren/dyrebutikken selv kan se om det er rikig behandling. Situasjonen er ganske lik den som oppståår når man reklamerer på en gjenstand. De fleste butikker og forsikringsselskap forlanger at reparasjoner foregår ved et verksted de har pekt ut...

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

okay så det hadde med andre ord vert trykt for oss å levere rotte babyen vår til den avtalte veterinæren :) jeg har aldri vert bort i slikt før så jeg turte ikke ta sjansen, vet jo liksom ikke hvordan de blir behandlet av andre, så jeg brukte min her i min hjemby jeg da :P denne kontrakten jeg skrev på når jeg kjøpte min varte i 3 uker. så det var ikke så lenge den varte da.

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

De ga meg jo heller ikke beskjed om at jeg måtte ta de til deres veterinær om de skulle betale for regningen, men ærlig talt, når de selger syke rotter, så burde de jo ta ansvar. Må si det er kjipt å måtte ut med 600kr første uka som rotteeier, men heller det enn å dra stakkarene helt tilbake dit, når jeg tross alt bort 1,5 timer unna. Da jeg ringte andre gangen for å si i fra sa hu "ja hva mener du å få ut av denne samtalen?" Fy så frekt.. Begynte å dra opp om hesten hun har som måtte til veterinær, det er litt sånn "ja jeg har og hest men hun ble da ikke sjuk en uke etter at jeg kjøpte hu" Uff
Dixie (den med pels som var sykest) er i allefall på bedringensvei, fremdeles litt skeiv i hodet, men nyser nesten ikke:D Og den såkalte "usosiale" Kotomi (nakenrotta) kryper jo opp armen min og sitter innenfor hettejakka mi så.
Skal ikke kjøpe dyr der mer trur jeg xD

Image

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Rotte som nyser

Post by kikky »

Det er nok en dobbelt rex, ikke "nakenrotte".
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Greit å vite^^

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

xlittlemushroomx wrote:De ga meg jo heller ikke beskjed om at jeg måtte ta de til deres veterinær om de skulle betale for regningen, men ærlig talt, når de selger syke rotter, så burde de jo ta ansvar. Må si det er kjipt å måtte ut med 600kr første uka som rotteeier, men heller det enn å dra stakkarene helt tilbake dit, når jeg tross alt bort 1,5 timer unna. Da jeg ringte andre gangen for å si i fra sa hu "ja hva mener du å få ut av denne samtalen?" Fy så frekt.. Begynte å dra opp om hesten hun har som måtte til veterinær, det er litt sånn "ja jeg har og hest men hun ble da ikke sjuk en uke etter at jeg kjøpte hu" Uff
Dixie (den med pels som var sykest) er i allefall på bedringensvei, fremdeles litt skeiv i hodet, men nyser nesten ikke:D Og den såkalte "usosiale" Kotomi (nakenrotta) kryper jo opp armen min og sitter innenfor hettejakka mi så.
Skal ikke kjøpe dyr der mer trur jeg xD

Image
Så fin :lovey: nei jeg er helt enig med deg, jeg betalte også for medisin den første uken etter at jeg hadde kjøpt Molly, ville heller det en å levere henne igjen ja, å jeg stolte ikke på veterinæren de samarbeidet med heller jeg da.

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Det som er litt synd da, er at mange dyrleger er ikke vant med rotter og andre gnagere, kun hund og katt og eventuelt hest. Men heldigvis hadde hu som jobber her ute lest seg opp veldig før jeg kom med rottene mine^_^

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

ja her er dem ikke så flinke med rotter, de måtte brått lære seg en del om dem etter alle gangene jeg var nede med smurfine og my :suspicious:

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Hahah jaxD samme her og, men det virker jo som at det gikk bra=D

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotte som nyser

Post by Sandratravolta »

Om de er sosialisert eller ikke kommer jo helt an på de som jobber i butikken, finnes dyreglade mennesker der også(f.eks meg). Men nysing og litt pjusk tilstand er helt vanlig ved flytting! Uansett er det jo greit med en helt vanlig helsesjekk på de hvis du ikke er så vant med rotter, for da kan veterinæren finne ut om de har lus osv, i tillegg til at du kan finnet ut om det faktisk er noe alvorlig med luftveiene:) Men ring rundt til lokale veterinærer og spør om de har erfaring med rotter først, for er ikke så mange som har det, og vanligvis er de jo ærlige på at de faktisk ikke kan så mye om du ringre først!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotte som nyser

Post by Sandratravolta »

Ups, så bare side 1 av tråden før jeg svarte her! Men uansett da, noen kommentarer fra side to: kjøper man dyr fra tropehagen i Oslo får man som oftes gratis veterinærtime hos Tam Alna, og der er det ei som heter Tonje som er KJEMPEFLINK med rotter, hun har hatt rotter selv, og anbefaler oss å kikke innom forumet her og hvilke folk her du bør ta kontakt med osv. Men jeg vet jo ikke hvor du bor da.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

Ikke alle som har den anledningen vet jeg :/

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Jeg bor i aurskog høland så det å dra til oslo er litt tungvindt, og jeg er egentlig fornøyd med Bjørkelangen, siden hun nå da gikk virkelig inn for å finne ut av hva som var galt med Dixie.
Ja hørte at de kan bli litt dårlige ved flytting, men det å få vite at rotta har 50/50 sjans for å overleve synes jeg er litt..sykt for et dyr du har hatt i under ei uke.
Jeg vet ikke hvor flinke de har vært til sosialisering, men hun hadde nå blitt levert tilbake igjen siden hun ikke var noe sosial.
Men hun er nå veldig nysgjerrig og har klatret opp på hånda mi og sånn, men begge to er jo litt skeptiske ennå men det går seg forhåpentligvis til =D

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotte som nyser

Post by Sandratravolta »

oi, ja, det er faktisk litt voldsomt.. Håper ting går bra etter hvert! Vet jo aldri med de forrige eierne heller da, er ikke ofte man leverer tilbake dyr i butikk..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Kan jo si at begge er i form nå, ene er fremdeles litt "skjeiv" men det skal visst rette seg opp etterhvert:)
Nå er det andre problemer nå xD med det er adferdsproblemer xD

Post Reply