Molly nyser veldig mye og har løs mage

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

Takk monlan :cheer: nei det er ikke godt å si hvor hun hadde havnet, i verste fall kunne hun ha blitt slange mat grøsse :worry: så at zita og zelma også hadde litt porfyren rundt nesen nå, tror nok at det er Molly som har smittet de to andre, for de var ikke slik før hun kom i buret. Nå håper jeg alle blir fort friske. Molly klatret for første gang opp på bena mine i dag når jeg satt på do setet, morsomt.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

Jeg var hos veterinæren å kjøpte YN i dag å da snakket jeg med hun vetten jeg hadde når jeg måtte avlive My, hun lurte på hvor mange rotter jeg hadde nå, å om de var friske, å jeg måtte jo fortelle at nei de tre jeg hadde nå var ikke friske de har akkurat begynt på en kur sa jeg alle tre for lvi. Hun syntes det var veldig kjedelige greier, håpet at kuren virket, å sa at hvis jeg måtte avlive flere rotter pga lvi så anbefalte hun å sende de til obduksjon så vi kunne finne ut hva årsaken var for at de fikk denne sykdommen, hva som ble dyrket fram inne i kroppen deres. Jeg håper virkelig IKKE at det må skje flere ganger :worry: da tror jeg at jeg gir opp rottehold for en stund, orker ikke mer sykdom å død på en god stund nå. :sadpace:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by BlackNenne »

Det er vel mycoplasma som de alle har. Ingen er vel forskånet for det. :kjempetrist: På noen er vel dessverre immunforsvaret dårligere enn andre. Enkelte er jo "nyserotter" hele livet. Jeg har hatt mange. Men heldigvis kan mange av de leve godt og lenge likevel. :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

å ja :) ja det ser jo veldig slitsomt ut for de små da, tror My min levde med dette hele sitt liv, hun ble dessverre så dårlig å tett på slutten at hun gispet etter luft stakkar, å da var det best for henne å få slippe syntes jeg. Vet du om det er en smittsom virus , jeg tenkte på hvis de ikke blir friske , om jeg kan ta i mot en baby til

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Anniken.HH »

jeg kan se for meg at det kan bli litt slitsomt for de tre syke med en veldig aktiv ung dame, sånn selvom hun ikke kan bli smittet av hva enn de har :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

ja det tror jeg også at det kan bli :worry: nå er de tre jeg har veldig aktive selv, de løper rundt når de er ute på sin lufte tur, men på dagtid får de som regel lov å sove om de ønsker det. akkurat nå tror jeg medisineringen er mest stressende for dem for Molly og Zita nekter å slikke fra skje selv om det er blandet med noe de liker godt. :bleh: har prøvd både majones og nå baby yoghurt med pære å banan å de vil ikke ha noe av det, mens zelma vil ha begge deler :sarcastic: de to andre har jeg nå måtte sprute inn i munn deres med den sprøyten, kaviar er også prøvd det ville ingen ha så mye av.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by BlackNenne »

Det er vel ikke mycoen selv som gjør at rottene får lvi. Mycoen har de alle sammen, men hos enkelte kan immunforsvaret bli svekket slik at de lettere pådrar seg noe i luftveiene. Gener, miljø osv spiller vel også inn. Her står det en del http://ratguide.com/health/bacteria/myc ... smosis.php

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

Aha da forstår jeg bedre, men veterinæren sa at hvis ikke denne kuren hjalp så hadde de nok virus :bleh: så hva gjør jeg da liksom om de ikke viser noen forbedring :huh: skal jeg spørre etter en annen kur eller skal jeg bare la det være :sadpace: rotter blir jo også så veldig fort imun mot antibiotika kurer. :trist:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Anniken.HH »

da Stormgrå viste tegn til å bli dårlig igjen sa dyrlegen min at jeg kunne prøve å gi litt immunstyrkende mat
Dette innebar da grovt brød med mye leverpostei på, litt appelsin for c-vitaminer og mye brokoli og fisk.
Stormgrå levde på dette i en måneds tid, og blei ikke syk av LVI igjen. Jeg så også at de andre guttene syns det var en god diett, for det ble merkbart mer liv i den late Diesel xD
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

det var ett godt råd synes jeg, da skal de her få det også, de fikk kokt laks i dag med litt urte dressing på det likte de alle sammen, jeg kan også la dem få leverpostei å kose seg med, å så har jeg kjøpt blåbær i dag de skal få i kveld :)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by monlan »

Ikke lett med medisiner. Men det som fungerte for Rasmus var å først knuse tabletten skikkelig, til mel. Så blande med en så stor porsjon med banan som jeg pleide å gi før. Litt under 1cm bananskive. Den ble knust til grøt og blandet med medisinen. Av dette spiste han fra ca halve eller alt, kom an på hvor sulten han var. Men når han spiste bare halve så knuste jeg ei teskje med maiskorn oppe blandingen. Knuste ikke maisen helt men slik at det var gode klumper igjen. Som regel spiste han da resten. Jeg måtte ofte mate han med fingrene, for da smakte det vist litt bedre :giggle: Men om han ikke spiste opp alt da heller så hadde jeg i litt puffet ris. Da gikk resten ned. Men Rasmus var et matvrak så da gikk det. Er nok ikke så lett om rotta er mer småspist.

Lykke til. Misunner deg ikke å få i medisin i tre rotter. Det holdt med en, syns jeg.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

:nottelling: Takk, det er den minste som er verst å få i, hun vil ikke ta fra skje, må prøve fingeren neste gang kanskje, de andre slikker det i seg hvis det er blandet med noe ekstra godt, men medisinen smaker banan da så blir vel litt rart kanskje å blande det med noe annet igjen da :bleh:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Crazyratlady »

Du får se det positive i at du ikke får det i henne/de. Keiko var så slapp på slutten at han ikke orka å gjøre motstand.. Så det er i det minste noe positivt i at det er vrient ;)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Siv M »

hehe ja aldri så galt at det ikke er godt for noe

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage

Post by Crazyratlady »

Det er sant :)

Post Reply