Må avlive Rasmus i morgen :-(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Crazyratlady »

Trist lesning :kjempetrist: Men trøst deg med at han har det godt nå. :angel:
Trøsteklem :klem:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Det har vært en trist dag. Men også mye lettelse. For jeg slipper å otte på hvordan Rasmus har det. Nå er all oppmerksomhet rettet mot Loffen.
Etter at Rasmus var død så kjørte jeg hjem. Loffen lå og sov i buret. Jeg la Rasmus ned vedsiden av han. han snuste på han litt og slikka han litt så satte han seg ned å vaska bartene sine litt og så ble han veldig opptatt av øynene og munnen til Rasmus. Snusa ei stund og slikka øyet hans. Men så lukta han at jeg hadde noe godt i hånda og da trakka han over Rasmus for å få godbit. han satte seg tilbake der han sto, og spiste opp. Så slikka han Rasmus litt til og gikk bort for å snuse på matsåla og så snuse og slikke litt på Rasmus. Og så var det over. Da gikk han over til der han alltid sitter på ettermiddagen og på kvelden. har en plass inne i et skap der han trives så godt. Rasmus nektet å være der for han hadde sitt sted oppå buret. Så der pleide han å sitte om kveldene. Så pleide Loffen å gå opp til han av og til. Det gjorde han også i dag. Men så ikke ut som han lette etter Rasmus. men det gjorde han sikkert.
Vi har vært i stua i hele dag, minst en av oss. Og hatt han i sofaen og under genser mange ganger. OG han har fått masse godbiter. Alt for mye sikkert, men det får gå.
Jeg har fri fra jobb til kl 11 i morgen så jeg kommer til å sitte oppe ei stund utover natta til han legger seg for å sove. For det blir nok i natt det blir verst for han. Da pleide de alltid å sove sammen. :grine:

En ting har jeg lagt merke til: Loffen har alltid vært mye mer aktiv enn Rasmus. Men for ca 3 uker siden, den dagen vi var til veterinær for å få ny antibiotikkur til Rasmus så har Loffen vært veldig rolig, mye mer lik Rasmus. Og slik har det vært inntil nå i dag. Nå holder han på å lage seg bol og er helt i 100 med å rive opp avispapir. han springer frem og tilbake, hopper rundet å henter ting fra skapet og full fart tilbake til buret. Helt forandret. Jeg regner med at det er en reaksjon på savn. men jeg hadde ventet at han ville lete etter Rasmus, der han pleide å ligge men det gjør han ikke. Eller at han ville sitte å sture. Det gjør han heller ikke. Krysser fingre om at han lever mest mulig i nuet...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Siv M »

Dyr tar sorg ofte mye lettere en de vi gjør, tror jeg. Så på hunde viskeren en gang å han sa at dyr lever i nuet, de sørger en liten stund å så går de videre i livet, for de lever i nuet. Det er vel kanskje noe i det. Her var alt som vanlig etter at smurfine var borte, de unge fløy rundt å lekte å my tuslet rundt å koste seg med puffet ris, men når smurfine levde å hun var blitt veldig syk var det ingen som ville ut liksom de ville helst være inne i buret sammen med henne.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Ja, slik opplever jeg det også. Loffen forandret seg når Rasmus begynte på de sterke medisinene. Men kan være tilfeldig, for jeg syns også han hadde noe større øye.. Men det er så lite forskjell at jeg lurer på om jeg bare leter etter sjukdomstegn... Det kan også tenkes at han ble kvalm av lukta av medisinene eller ragerte på at Rasmus sikkert var kvalm og dårlig.

Nei, det virket ikke som Loffen lette etter Rasmus noen gang i går kveld. De pleide uansett ikke å være så mye sammen når de var våkne. Hadde ulike favorittplasser ute i stua. Og Loffen var på de samme stedene i går kveld. Jeg satt oppe til ca kl 02. Da gikk han inn i bolet (en gammel og nå godt uttissa flisgenser :nottelling: som det lukter masse Rasmus/ Loffen av) og la seg til ro med en gang. Jeg vil anta at han savna broren da. For de pleide nesten alltid å sove sammen om natt og på dagtid. Men jeg satser på at han la seg til å sove og da vil jeg tro at savnet ikke var er lenger. Da jeg vekte han i dag så ville han ha mat, men rettnok ikke så ivrig som han pleier. Spiste litt og gikk å la seg i veggseksjonen på yndlingsstedet. Og der har Rasmus aldri vært for han var redd for å gå den vegen. Redd alt som var nytt. Så jeg tror nok Loffen lever her og nu, og når han ligger der så er alt ved det normale.

Men det kan jo tenkes at han lukter at Rasmus ikke er i huset og at savnet er der hele tiden, men at han vet det ikke er vits i lete fordi han ikke lukter han og da er han der. De har jo enormt god luktesans.
Har planer om å skjemme han bort noe grundig framover. :smile2:
Savner Rasmus :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Siv M »

kanskje du skulle ta en skikkelig bur vask i dag vaske vekk lukt å slik å bytte alt av henge køyer å slikt til rene ting, mulig det kan hjelpe han litt, å så får du se deg om etter en ny venn til han etter hvert. Jeg skal hente det nye cn buret mitt i ettermiddag å da blir alt likt og nytt for alle, det vil hjelpe Lille molly her tror jeg.
My har fått time hos vetten på tirsdag, for hun virker tett i brystet sitt det kommer surkle lyd fra henne nå, begynte i går kveld, hun puster også litt tungt. jeg skulle bare ringe igjen om hun ble verre, så skulle de heller ta henne inne i mellom de andre timene der nede

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Er begynt å glede meg til å overta to gutter som nå er i Oslo. Edward og Charlie som HeleneH har hatt fra Tim Burton kullet. Jeg bor i Florø så det er lang kjøretur. Wollf er så grei å ha tilbudd seg å ta de med til Bergen en gang i løpet av mai. Så bra! Tusen takk, Wollf!! Og Iwonamo kunne ta de med fra Bergen til Sogn. Så flott :kisses:

Men jeg vurderer i grunnen å kjøre til Oslo å hente de selv. Men syns det er litt voldsomt å kjøre ens ærend for å hent to rotter. :hmmm: Tror folk hadde trodd det har tørna for meg om jeg hadde sagt det høyt :lolface: Men det er bare det at jeg ønsker å være sikker på at overgangen til nytt hjem, transport, bli kjent og into med Loffen går så smertefritt som mulig. Nå har jeg opplevd 3 redde rotter som jeg har fått som voksne eller nesten voksne. Det har jo gått bra med alle, men jeg har ikke fått de til å bli koseklumper. Til det har de vært for nervøse og jeg nok for lite erfaren til å få til. Og det er det jeg ønsker. Store, rolige sofagriser. :jepp: :dån:
Så derfor vil jeg helst at de skal få ha sitt eget bur og alle de kjente lekene med seg. Samme mat og godbiter som HeleneH har brukt. Og jeg ønsker helst ikke at de først blir hentet av Wollf og blir der kanskje noen dager før jeg eller Iwonamo får anledning til å hente de i Bergen. Og så hjem til oss med alt det ukjente der. Det blir så mange nye ting/ situasjoner og mange nye mennesker og over flere dager. Men HeleneH sier at de er veldig vant med nye mennesker. Og har god psyke. Så jeg har uansett en god magefølelse. Gleder meg veldig til å møte de, HeleneH

Får se hva jeg gjør...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Siv M wrote:kanskje du skulle ta en skikkelig bur vask i dag vaske vekk lukt å slik å bytte alt av henge køyer å slikt til rene ting, mulig det kan hjelpe han litt, å så får du se deg om etter en ny venn til han etter hvert. Jeg skal hente det nye cn buret mitt i ettermiddag å da blir alt likt og nytt for alle, det vil hjelpe Lille molly her tror jeg.
My har fått time hos vetten på tirsdag, for hun virker tett i brystet sitt det kommer surkle lyd fra henne nå, begynte i går kveld, hun puster også litt tungt. jeg skulle bare ringe igjen om hun ble verre, så skulle de heller ta henne inne i mellom de andre timene der nede
Ja, kanskje det hadde vært litt lurt... Er litt usikker om han har det best om natta når han sover der han kjenner den trygge lukta av seg selv og Rasmus eller om det er best om det er rent og han etter en dag vil kjenne lukta av bare seg selv... og at da vil savnet gå fortere over... Men tror du kan ha rett. Men kanskje jeg børe vente et par dager.
Ja jeg får snart to gutter til. Krysser alle fingre om at introen går bra. Men er litt bekymret, for det blir to sterke alfaer som begge er kastrert for nettopp det, som møtes...

Så kjekt det blir med nytt bur. Og jeg har skjønt at det buret er lettere å holde rent enn det du hadde. Håper det ikke blir samme problemer med det som med det første du fikk. Så irriterende når du hadde gledet det slik til å få det. Du må kose deg masse med å lage til innredninger :smile2:

Så trist med My som er dårlig. Håper hun har noe som det finnes medisiner mot. Kan tenke meg at du går gjennom de samme vanskelige tankene og vurderingene som jeg hadde med Rasmus. Lykke til hos veterinæren på tirsdag
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Siv M »

Huff hun har slitt med lvi hele livet mest sannsynelig å hun har brukt både baritryl og vibranord uten at det har virket på henne tidligere så det er spørs hvordan det går med My nå da, hun lå nede i bunnen for seg selv i dag mens de andre lå i henge køyen :(

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Stakkars liten. :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Siv M »

ja :kjempetrist: skal ned med henne straks, hun lå bare i ett hjørne, med oppbustet pels å sov, med en av de andre jentene ved siden av seg som ville varme henne, kom ikke bort til meg i luken slik hun alltid har pleid å gjøre :kjempetrist: reagerte ikke på meg før jeg hadde kost med henne litt å dyttet på henne. :kjempetrist:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Å :trist2: Det høres absolutt ikke bra ut. jammen bra du har fått en hastetime...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Siv M »

Ja jeg har sagt farvel til henne nå :sob: vi ble enig om at det var best for henne å få slippe :cry2: viste ikke hva det kunne være, typisk at hun ikke hørte noe fra brystet hennes når hun ble lyttet på :trist: men hun så ikke noe håp for henne siden ingen av de forrige kurene hun har prøvd har virket å hun nå var blitt mye verre så fort. :cry2:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by monlan »

Uff å uff. Så fælt :grine:
Nå fikk Rasmus selskap med enda ei flott dame :kisses:
Sender en trøsteklem til rottemammaen
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må avlive Rasmus i morgen :-(

Post by Siv M »

monlan wrote:Uff å uff. Så fælt :grine:
Nå fikk Rasmus selskap med enda ei flott dame :kisses:
Sender en trøsteklem til rottemammaen
:klem: Takk takk , har vert lei meg i hele dag å føler meg helt utslitt. :trist:

Post Reply