hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by Siv M »

Jeg lurer på hvordan jeg jeg se om rotta er kvalm å uvel ? Dette er for å lære meg mer om sykdoms tegn på rotter ikke pga at mine er det, men My gaspet mye å slikket seg mye i å rundt munnen på slutten før jeg måtte avlive henne :cry2: å har lurt på om hun var veldig kvalm da. Hos katter så slikker de seg jo mye rundt munnen å svelger mye når de er kvalme, å rotter mangler jo den refleksen for å få opp det som vil ut.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by Matmor »

My hadde vel pusteproblemer på slutten, hadde hun ikke? Pusting med åpen munn kan være tegn på at de sliter med å få nok oksygen. Det er mer sannsynlig enn kvalme på en rotte med luftveisinfeksjon.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by Siv M »

ja det stemmer det så ut som hun slet selv når hun sov, kunne tydelig se at magen gå helt ut å helt inn på henne når hun lå i hjørnet på buret stakkar, det så ut som hun gaspet når hun var litt stresset å ble helt utslitt, hun la seg til å sove på magen , inne i kolben hun var i mens jeg ventet på turen min hos veterinæren nå, hun lå nesten med helt lukkede øyne, så jeg tenkte stakkar hun må virkelig være syk nå for dette er ikke henne i det heletatt :cry2:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by monlan »

Rasmus begynte å spise papp og papir. Kan ikke huske at jeg så han gjøre det før han begynte på de store dosene med antibiotiaka. Forsto det slik at de fleste dyr kan bli kvalme av medisinen. Jeg har også sett hunder og katter som spiser gress når de trolig er kvalme og da kaster de også opp. Om de kaster opp pga gresset eller om gresset er med på å regulere magen og så kaster det opp, vet jeg ikke. Rotter kan jo ikke kaste opp så det kan være at cellulose/ fiber er med på å regulere magen... bare noe jeg har tenkt. Men jeg forstå det slik på Matmor at det ikke var bra at Rasmus spiste papp. Regner med at det kommer an på mengden.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by Siv M »

Ja jeg så på ett program på tv der de viste at når de ga rotta noe som gir kvalme hos dem så gasper de å så bare ligger de å venter på at det går over, men det virker logisk det matmor sier her å ta at siden hun har slitt med lvi hele livet nesten så pustet hun med åpen munn som tegn på å ikke få nok oksygen , men hun slikket seg mye i munnen også da så jeg er usikker på akkurat det, men vet at brystet var ganske tett med gørr på henne selv om ikke vetten kunne høre noe, for kvelden før surklet det skikkelig i henne når hun gikk rundt på gulvet å snuste etter godbiter

utmeldt

Re: hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by utmeldt »

Liker du å lese engelsk, kan du les litt om rotter og kvalme i denne artikkelen, under avsnittet Why rats can't vomit, and what they do instead http://www.ratbehavior.org/vomit.htm

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan kan jeg se om rotta er kvalm

Post by Siv M »

æsj jeg er utrolig dårlig på å lese engelsk men kan gjøre ett forsøk :sarcastic:

Post Reply