Rotte som hikker?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Rotte som hikker?

Post by Maria Bee »

Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det ligner på en slags hikke-bye. Hele kropper hopper liksom med 1 sekunds mellomrom, og det er nett som om hun små nyser vist jeg kan kalle det det. Det ser ut som om hun ikker, men er det mulig for rotte å hikke? Hun er på 4 dagen med antibiotika nå, så kansje det blir bedre?

Jeg lurer også på dette med bustepels. Ducati får det når hun sover, men det ser mer ut som hun koser seg eller "brer seg ut". For hun har ingen tegn på att hun har det vondt. Hun vasker seg, koser, leker og spiser som normalt. Men hun er snart hele 3 år, så jeg har vell rett til å være bekymret synst jeg. Dyrlegen sa att hun så helt sunn og frisk ut, men jeg fikk inntrykk av att han ikke viste så veldig mye om rotter, og i tillegg var ganske så stresset.
Så hun trenger vell nødvendigvis ikke ha det vondt, fordi om hun har bustepels noen ganger når hun sover? Eller er jeg naiv som tror dette?

En ting til, er det noen som vet om noen dyrleger som er vant med, og kan håndtere rotter her i Haugesund?

Mvh
Bekymret mamma :-)
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som hikker?

Post by WillyWonka »

Hikke er skrevet om flere ganger tidligere også. Noen av disse "hikke" lydene kan være snakking.. men vi er vel aldri kommet helt fram til om rotter hikker :P du kan jo se hva som er skrevet tidligere også :)

Det at en gammel dame har litt bustepels gjør ikke så mye. Dette har Tim også og han blir 3 år i juni. det er en meget respektabel alder, og så lenge hun har det fint ellers, ville ikke jeg bekymret meg for litt busting når de sover ^^

Jeg er desverre ikke kjent i haugesund, så der kan jeg ikke hjelpe deg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Rotte som hikker?

Post by utmeldt »

Enkelte påstår at rotter kan hikke, men eg trur ikkje at hikkelyder har noko med prating å gjere.
Her står det litt om hikke hos rotter http://www.joinrats.com/RatHealth/RatsD ... &k=VR5cp6M
Mange ulike forklaringer, alt frå at hikke faktisk er hikke, til at mycoplasma og nysing er årsaken........

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotte som hikker?

Post by Maria Bee »

Takk, hun hikker akkuratt som den på filmen jo! Vist mycoplasma er årsaken, så vill vell en antibiotika kur hjelpe:-)
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som hikker?

Post by WillyWonka »

Jeg sier ikke at allt er prating :P Men jeg beskirver også noe av pratingen som hikkelyder. Vanskelig å forklare lydene liksom :P

Mycoplasma er gjerne noe alle rottene har, men det er når det blir en infeksjon av det at en trenger behandling. Men om det er hikke, så går det over av seg selv ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rotte som hikker?

Post by Anniken.HH »

alle gutta mine har gjort det samme ved en eller annen anledning, gjerne når de ligger å slapper av, har jeg sett :P
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som hikker?

Post by Milla »

Ser det her også, i forbindelse med kos. Luthien gjør det i forbindelse med kos, og kommer samtidig som gnissing og popping av øyne <3
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotte som hikker?

Post by Maria Bee »

Ååh, det er så godt å høre att alt kan forklares naturligt :cheerful:
Tuusen takk alle sammen!
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som hikker?

Post by monlan »

Ja, nesten alle mine har gjort det samme og da var det når de koser seg. Når jeg klapper og de ligger å gnisser tenner og popper med øynene. Jerry gjorde det nesten alltid når vi hadde han i fanget å koste. Og ofte hikking, gnissing og popping på en gang. Da hadde han det ekstra bra :giggle: Jeg kan i alle fall ikke tolke det på anna måte.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som hikker?

Post by Siv M »

Mine hikket når de ble vekket :nottelling:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som hikker?

Post by monlan »

Det har også mine gjort. Kanskje det er noe rotter gjør når de ikke er helt våkne, altså når de nesten sovner eller ikke er helt våknet opp etter vekking..? Bare en tanke :hmmm: :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som hikker?

Post by Siv M »

Det kan jo hende :smile:

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotte som hikker?

Post by Maria Bee »

Det var en god tanke faktisk! Når jeg tenker over det så har jeg bare lagt merke til det bare når hun holder på å sovne i fanget mitt :jepp:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rotte som hikker?

Post by Anniken.HH »

nesten mer snorking enn hikking da xD
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotte som hikker?

Post by Maria Bee »

Hahaha, det hørtes da meget søtt ut! Snorking har jeg aldri hørt, men har sett hun drømme, da hun sparker å slår med armene eller bena :lolear:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Post Reply