Jeg fant en klump...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
norabu
Pinky
Posts: 2
Joined: 14 May 2013, 01:46

Jeg fant en klump...

Post by norabu »

Hei, jeg er ny her og trenger litt hjelp. :cheerful:

For 5 uker sider kjøpte jeg to nydelige rottegutter.
Jeg skjekker dem en gang i uka for mulige helseproblemer, og i dag fant jeg en.

Minstegutten (Skittles) har en klump under høyrearmen, på siden. Den må ha kommet ganske plutselig, siden jeg ikke merket noe sist uke...

Han er circa 3 og en halv måneder gammel og veier 348g i dag. Både han og broren (Marshmellow), har gått opp 20/30g i uka siden de flyttet inn. Jeg finner ikke noe annet feil med han, og han er like energirik og glad i mat som alltid.

Klumpen er ganske rund og hard, og måler 1/2 - 1 cm i diameter. Det føles ut som at den sitter fast i muskelaturen i armhulen. Den er så vidt synelig hvis jeg løfter armen hans, men du hadde nok ikke lagt merke til den hvis du ikke så etter den. Jeg finner heller ikke noe tegn til den på overflaten, og den føles ut til å sitte fast i huden også.

Hva tror dere?
Jeg skal bestille veterinærtime så fort som mulig.
Er det noen som har noen anbefallinger til veterinær i Akershus? Jeg bor på Jessheim.

Takk for hjelpen :smile:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg fant en klump...

Post by Niana »

Hei, og velkommen til forumet! :)
Gratulerer med rottene :D

Det kan høres ut som en byll eller en fettkul. Når du undersøker den, ser du noe som kan ligne på et sår på den? For da kan det i så fall være en betennelsesbyll og den burde tømmes hos vetrinær. Ikke noe godt å gå rundt med betennelse i kroppen. Om det bare er en fettkul kan man se det an, tror ikke det er nødvendig å fjerne den om den ikke er til hinder for rotta. Men jeg er ikke hundre prosent sikker på det altså :P

Så er nok best å ta han med til vetrinær, ja :) Mange her inne anbefaler Tonje på Tam Alna i Oslo, hun skal ha mye erfaring med smådyr :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

norabu
Pinky
Posts: 2
Joined: 14 May 2013, 01:46

Re: Jeg fant en klump...

Post by norabu »

Takk for svar :cheerful:
Jeg var hos dyrlege i dag på Jessheim Dyreklinikk. Hun jeg fikk time hos var veldig flink med rotter.

Skittles er nå på antibiotika kur i 10 dager, sammen med litt probiola for fordøyelsen. Hun vil skjekke om det kan være en byll eller en lymphknute først. Hvis den ikke forandrer seg/ blir større skal vi vudere videre om det er nødvendig å ta en test av klumpen, men hun vil ikke påføre unødvendig stress for Skittles i tilfelle det holder med antibiotika. :smile:

Antibiotokan gikk ned med litt vaniljeis :yumm:

Post Reply