Hoste-anfall,hikke,høye-kose-lyder?! - hva er dette???

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Hoste-anfall,hikke,høye-kose-lyder?! - hva er dette???

Post by Alvrina »

I dag når jeg koste med rottene mine fikk oppdaget jeg at Cala hadde et ganske kraftig hoste annfall??!!! Etter hoste anfallet fikk hunn hikke?! og lagde høye kose lyder???
Jeg ringte til dyrlegen , og fortalte om det som hadde hent , og de sa det kunne vere lunge betennelse!!

Har noen erfaring med rotter som har/har hatt lunge betennlese???
Er det noen som vet om noe innformasjon om lufteveis plager inkludert lungebetennelse???

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva definerer du som koselyder?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

når rotta skraper tennene sammen så det kommer en slags knirke lyd! er ikke det kose lyd??? det stå det i cappelens dyre bøker!!! :roll:

Hvis hoste anfallene fortsetter så skal jeg ta henne til dyrlegen til mandag... :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ja, de lager denne lyden når de koser seg, men jeg har opplevd at noen bruker det som en trøstelyd når de skal trøste seg selv, så det er ikke alltid lyden brukes bare i positive tilfeller!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Kan lungebetennelse evt forkjølelse hos rotter smitte over på andre rotter????

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg vil umiddelbart si at det ikke er noen grunn til å skille rottene fra hverandre under en forkjølelse. De fleste som har drevet med rotter lenge, har hatt rotter med luftveisinfeksjoner, myco, og de aller fleste lar de syke rottene fortsette å bo sammen med vennene sine. Jeg mener heller at dette genetisk fra foreldre til barn enn mellom rotter som bor i et bur sammen, men om man mistenker at man har fått noe smittsomt i huset, virus av et eller annet slag, bør de syke dyrene isoleres!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Lungebetennelse og andre former for luftveisinfeksjoner skyldes bakterier eller virus, og disse er selvfølgelig smittsomme. Så hvis du har en syk rotte, så må du regne med at de andre rottene også har de samme bakteriene eller virusene. Men det betyr ikke at det automatisk bryter ut sykdom hos de andre rottene dine, det er veldig avhengig av rottenes immunforsvar. Og immunforsvaret er bl.a. avhengig av arv, rottas sykdomshistorie, generell helsetilstand, og dagsform. Uansett, har du syke rotter så er det lurt å ikke ta inn nye rotter før du er ferdig med medisinering og rottene er friske.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

oki :) Det er bare den Cala som har hatt hosteanfall i går ,ingen av de har hatt noe anfall i dag ...
Begynner å lure på om hun bare satte noe i halsen?! Går det ann??

Dette har aldrig skjedd hoss oss før,jeg fikk skikkelig hjerte attak!? :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvis du er usikker på om det kan være galt, synes jeg du bør ta rotta med til dyrelegen for en sjekk. De har muligheter til å sjekke rottas helsetilstand bedre enn mennesker på et diskusjonsforum på internett! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jepp Melody :wink: ,men det er ikke noe Veteriner på dyre klinikken før til mandag...forsetter hostingen over helga skal jeg selvfølgelig ta henne til dyrlegen ,på mandagen!!! Frykter Lunge betennelse!!! :roll:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Hosteanfall,......

Post by anita »

Hvordan går det med Cala - har du fått sjekket lungene hennes?
Hvis veterinæren ikke skulle finne noe, er det selvsagt mulig at hun kan ha satt noe i halsen. Sjekk fòret for små tynne pellets - de er en potensiell fare, spesielt for grådige rotter som sluker maten... De finnes i gnagerblandinger fra vanlig butikk, men dukker også opp i mix fra dyrebutikk. Ansatte tilbyr gjerne det de har, og jeg har ikke hørt om annen type mat som fester seg i halsen like effektivt. Slukhals eller ikke; viktig å få henne undersøkt uansett - lungebetennelser gir ikke store marginenene å gå på.

Anita :roll:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har4 bestilt time til søstera i morgen!

Siva

Post by Siva »

alues! ikke glem nå at Cala har fått nytt navn da! Du kaller jo henne for Java nå...og min heter Siva...hehe..morsomme navn da :!: :thu:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Siva: Cala var min lille dumbo-rex-jente ! hun er død nå :cry: ..men Det er den andre dumboen du tenker på,Java hun er ikke Rex jeg kjøpte begge samtidig ,men de er ikke søsken.... :roll:

Siva

Post by Siva »

ååååååååå ja alues oki hehe...dreit meg ut der ja :P hehehe.
synd at den rex rotta er død....*sørger*

Locked