hjelp! Rotta blir ikke bedre

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

Rotta mi har fått luftveisinfeksjon. Gikk til dyrlegen, fikk bactrim. Hun ble bedre etter en 10 dagers behandling, så startet sypmptomene igjen etter ett par dager. Dyrlegen igjen, ny kur... denne gangen har hun ikke blitt bedre i det heletatt...

Hun NEKTER å ta medisin, blander med mye rart, men ingen ting funker, så fort hun merker antydning til medisin trekker hun seg unna. knuste peanøtter, babygrøt... alt... jeg har seriøst prøvd absolutt alt av blandinger...

Noen ganger ser det ut som at hun graver med forlabbene, har aldri sett dette før.. er det noe som tyder på noe ille?? Hun hoster å harker, blir tynnere (synes jeg hvertfall) har veid henne til 350 g hos dyrlegen, 340 hos meg. skal veie igjen nå snart.

denne gravingen, den ser merkelig ut. bare stpr der, plutselig graver hun litt med forlabbene, som en katt som graver sand i kattekassa...

hun puster så tungt... jeg blir helt ødelagt. tenker bare på den stakar lille jenta mi, hun er ca 2 år nå...

er det noe poeng i å fortsette medisineringen? Vil dyrlegen kunne gjøre noe? Kan jeg stoppe medisineringen å bare la henne være, kose med henne å late som at alt er normalt? Eller...vil neste steg være å la henne slippe? :sob: :sob:
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Milla »

For de som er veldig inn i dette, så er det kanskje lurt å skrive litt om hvilken styrke bactrimen har og hvilken dosering dyrlegen har gitt deg.

Har selv slitt med tidligere rotter som har hatt lvi, som aldri ga seg. Men av grunnen til at de aldri ble friske var for lite dosering og feil medisin. Rotter trenger ofte litt mer enn hva vekten tilsier. Og veeeldig mange dyrleger, har ikke peiling på rotter og gnagere generelt.

Hvor holder du til?
Kanskje noen vet om en dyrlege som er flink som er i nærheten av deg.
Ellers så skulle det vel heller ikke være umulig for din egen dyrlege å ta kontakt med en dyrlege som er flinkere på dosering til rotter.
Selv bruker jeg Elisabeht på Tam Liertoppen. Tonje på Tam Alna har jeg hørt veldig mye godt om at er veldig flink.

Har selv ingen erfaring med bactrim. Mine har gått på to forskjellige antibiotika samtidig, Baytril og Vibranord.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

holder til i grenland, å dyrlegen jeg brukte er kjent for å være dyktig, men vet ikke om det er bare katter og hunder hun er dyktig på.. hvis noen vet om en dyktig dyrlege, så er jeg veldig åpen for forslag...

Men, har du noen formening om denne gravingen? Bactrim, vel, vet ikke styrke, men fikk beskjed om 0,1 ml 2 ganger daglig. men det hjelper liksom ikke så mye når hun blånekter å ta det... kan ikke tvangsfore heller, da gjør jeg bare mer skade enn reparering...
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Milla »

Stryken skal stå på flaska.
Gravingen har jeg aldri vært borti.

Det viktigste er å få i henne medisinen. Her har tvangsforing vært eneste måten jeg har fått i rottene noe, jeg har selv prøvd å blande ut med det meste.
Youghurt, syltetøy, leverpostei, Hapå osv. Uten medisin blandet ut så gomler de det i seg, med medisiner lar de det være :klaskepanne:
Jeg har brukt ml sprøyte(uten spiss), og sprøytet det inn i munnen. Om du velger å prøve det, så pass på, de er noen lure små "krek" og kan spytte det ut, eller letter sagt gni munnvikene mot et eller annet for å få det vekk :giggle:

Men en god bit etter medisinering så ble matmor tilgitt :cheesy:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

okeii.. så jeg kan egentlig bare "holde fast" rotta å trøkke medisinen inn i gapet :O Det virker så brutalt, hu spreller så vanvittig når jeg holder henne sånn... åh... jeg sliter sånn... bare syting på meg, men jeg er så glad i stakkar jenta mi <3 <3 <3
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by WillyWonka »

Den gravingen er jeg egentlig ikke så bekymret for. Det hender mine også gjør det :)

Jeg husker ikke styrken på batrim som jeg brukte, men min gutt likte heller ikke den, så det måtte tvangsmedisineres... etter sprøyten fikk han kos og godbiter.
Men Matmor er veldig flink med doseringer og slikt, så ta kontakt med henne :) Hun kan helt sikkert informere bedre omd oseringer og lengde på kurer osv enn hva vi kan :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

Ok, jeg skal høre om matmor kan lese tråden når jeg finner ut hva styrke medisinen har. Skal prøve å "tvinge" i rotta medisin etterpå... jeg får så vondt av å holde så hardt på henne.. noen triks for å roe henne ned når jeg først holder henne, eller skal jeg bare bli fort ferdig??

Kjære vene for ett opplegg... tror jeg må gjøre ett stunt av å gi godbiter til rotta via ei sprøyte neste gang jeg får meg ett ekstra tilskudd til familien. bare i tilfelle det skjer igjen :O

Takk så masse begge to for kjappe svar. dere roet ett bekymret hjert litt nå :) Håper bare det faktisk hjelper med denne medisinen
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Anniken.HH »

Hvis du ender med å tvangsfore - ikke noe hyggelig opplevelse, måtte gjøre det på to av mine gutter også da de var syke. jeg fikk også bactrim, men i større dose enn deg.
Men hvert fall, hvis du må tvangsfore, vær forsiktig så du stikker sprøyten inn i siden av munnen, og ikke rett på tennene ;)
Jeg pakket også guttene mine inn i et håndklede når jeg fikk i dem medisiner. På den måten ble det mindre grisete, de fikk ikke klort meg opp, og jeg tror det roet dem litt ned.
Jeg pleide også å gjøre det når de sov - altså vekket dem, pakket dem inn i håndklede og begynte å mate. Da tok det litt tid før de skjønte hva som skjedde ^^'

Lykke til!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by WillyWonka »

Jeg går også inn i munnviken med sprøyten. Det er lettere å få dem til å åpne munnen. Så kommer det litt ann på dosen, men greit å bare få det raskt unnagjort, så trøst og kos etterpå.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Milla »

Jeg skal legge til at tvangsfore får et mamma hjerte til å briste litt. De piper og spreller så fælt, så skjønner at man helst vil unngå det. Men i enkelte tilfeller hvor man ikke får det i dem på en annen måte, så er det faktisk viktigere å få det i dem.

Som Anniken.HH og WillyWonka sier, så gå inn via munnviken. Ikke hardt eller for langt inn.
På forhånd av tvangsforingen så fikk de en sprøyte de kunne leke med, altså så de ikke assosierte den med noe vondt. Men det går over veeldig fort :P

Så mye kos og godbiter etter medisineringen :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by WillyWonka »

Milla wrote:Jeg skal legge til at tvangsfore får et mamma hjerte til å briste litt. De piper og spreller så fælt, så skjønner at man helst vil unngå det. Men i enkelte tilfeller hvor man ikke får det i dem på en annen måte, så er det faktisk viktigere å få det i dem.
Huff ja.. Det er grusomt.. du må liksom holde så hard, det er jo på tvang, og de viser med all sin kroppsspråk at dette liker de ikke, spreller og pipep.... men jeg har heldigvis bare hatt en AB som har vært grusom. de andre har ellers likt å få medisinenen sine. Spesielt Azitromax :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

ånei. jeg ga rotta medisin nå. SUPER stressa ble ho. stakar, nå hopper hele kroppen hennes i takt med pusten, å det er synne gurglelyder hele tiden... hun ville ikke engang ha noen form for godbit etterpå.... å når jeg stakk hånda inni bare gjemte hun seg :( har fått hene ut å i fanget nå. i dag skal vi baaare kose!!! har hjemmekontor, så hun kan få masse kos i dag!! :cheerful:
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by WillyWonka »

Det er ikke noe gøy...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Milla »

Gurgelyder ?
Fikk du sprøyta litt for langt inni?

Når jeg hadde en som begynte å gurgle så fikk hun medisinen feil. Lytt til lungene hennes og hør om det er væske i dem.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

ånei, ikke sånn gurgling, bare den vanlige "hoste gurglinga" akkurat som før, bare hele tiden pga stresset. Tok henne med meg i fanget å lot henne sove i nakkegropen min i sta, roet seg ned :) Men fortsatt veldig rask pusting...

Hva er det beste trikset for å feite opp ei rotte? Synes hun har blitt voldsomt skranten de siste ukene... vil passe på at hun hvertfall er sunn ellers
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Post Reply