Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Jeg har fått spørsmål fra en bekjent om å overta en enslig rotte. Jeg kjenner rotta ganske godt, han er en stor, god rottemann som blir 2 år i September. Han har headtilt, og det har han hatt i over et år ubehandlet og jeg garanterer at han har luftveisinfeksjon som han også har hatt lenge ubehandlet!


Jeg har ringt rundt til alle veterinærer i området, selv ikke veterinærer på Mo i Rana har peiling.
Hva skal jeg gjøre?!

Hjelp, hjelp, hjeeeeeeeelp!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

utmeldt

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by utmeldt »

Har rotta ein pågåande mellomøyrebetennelse vil han trenge antibiotika og evt smerte/betennelsesdempande medisin. Har han luftvegsinfeksjon vil han truleg trenge antibiotika. Har du mistanke om at han er sjuk har du faktisk, slik eg ser det, ikkje noko anna valg enn å dra til den dyrlegen du får tak i. Sjølv om dyrlegen ikkje er ekspert på rotter kan han undersøke dyret, og stille ein diagnose etter beste evne, og ikkje minst forskrive nødvendige medisiner.

Du kan evt foreslå om dyrlegen kan prøve å rådføre seg med andre dyreklinikker som har erfaring med behandling av rotter. F eks Stend dyreklinikk. Det står og mykje om rotter på http://ratguide.com/, kanskje dyrlegen kan ta ein titt der?.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Så klart må jeg til veterinær, men når de sier at de godt kan se på han, men ikke vet hva dem skal gjøre, måtte jeg jo prøve å få hjelp her inne, sånn som du ga meg nå! Ventet på telefon fra en av klinikkene jeg ringte, de skulle ringe meg kl 19 men det ble ikke noe av, så da får jeg prøve å ringe i morgen igjen. Tusen takk for svar!

Om de ikke får til ber jeg dem da bare ringe Stend Dyreklinikk, f.eks?


Og...
Skal jeg ta han med hjem til meg omgående, eller skal jeg vente? Om jeg får han hjem i kveld, kan jeg ha han ute med meg i sofaen mens de andre sitter i buret sitt, eller skal han ikke være i samme rom i det hele tatt? Kan jeg vaske han selv om han er syk? (Han er veldig skitten) buret kommer jeg iallefall til å vaske med en gang!



:kjempetrist:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Anniken.HH »

hvis han har LVi smitter det veldig, jeg ble frarådet og ha mine i samme rom som noen andre dyr - selv herptiler - så jeg ville i hvert fall satt i gang behandling før jeg tenker på å ha ham i samme rom som andre rotter
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Så om jeg f.eks flytter buret til rottene inn på badet/rommer mens jeg har han syke med meg?
Kan LVI smitte over på hund og katt fra rotter? :hæ:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Og...
Skal jeg ta han med hjem til meg omgående, eller skal jeg vente? Om jeg får han hjem i kveld, kan jeg ha han ute med meg i sofaen mens de andre sitter i buret sitt, eller skal han ikke være i samme rom i det hele tatt? Kan jeg vaske han selv om han er syk? (Han er veldig skitten) buret kommer jeg iallefall til å vaske med en gang!
Det er mange former for luftveisinfeksjoner. Hvis denne rotta har vært alenerotte og har hatt luftveisinfeksjon i lang tid, er det sannsynligvis ikke fryktelig smittsomt. De mest smittsomme luftveisinfeksjonene er forskjellige virus, men de smitter bare i noen uker. Det er ikke utenkelig at han har problemer med mycoplasma. Siden så og si alle rotter har mycoplasmabakterien trenger du ikke være redde for at de andre rottene dine skal rammes av den. Hvis du kjenner rotta og eieren fra før, vet du sannsynligvis en del om hvor mye han har vært i kontakt med andre rotter.

Hvis det er andre rotte der han kommer fra, og disse ikke er blitt syke, er det også nokså lite sansynlig at han har noe svært smittsomt.

Selv om headtilt og luftveisinfeksjon ofte har en sammenheng, er det ikke alltid tilfellet.

Behandling av tamrotter er en spesialisering av veterinærutdannelsen (eksotiske dyr). Det er ikke sikkert at du finner noen i området som kan noe spesielt om rotter, men de er ikke nødvendigvis inkompetente for det! De har jo erfaring fra andre dyrearter. Mye er overførbart og hører med til generell kunnskap om medisiner. Dosering for rotter er ikke alltid så lett å finne i litteratur. RatMedicationGuide på nett, som det allerede er henvist til, er svært nyttig. To andre oppslagsverk som mange veterinærer har er BSAVA Small Animal Formulary, og Exotic Animal Formulary av Carpenter. Begge disse bøkene har doseringsanbefalinger for en del antibiotika for rotter. Det som er viktig er at veterinæren er klar over mycoplasma som et vanlig luftveisproblem på rotter. Det er nemlig ikke alle antibiotika som er virksomme mot mycoplasma.
:rat:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Han har vært alene i hvertfall 1 år og ingen annen kontakt med rotter.
Forventet ingen ekspert, men iallefall veterinærer som vet hvordan det skal behandles :redd:


Setter stor pris på svarene deres! :kisses:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Det kommer snart en oversikt over aktuelle antibiotika i Norge, hvordan de brukes til rotter i følge forskjellig faglitteratur, og hva man må passe på. Oversikten er beregnet både på rotteeiere og veterinærer. Den er gjennomlest av professor Nils Søli (farmakologi og toksikologi) ved Norges Veterinærhøgskole, for å være sikker på at veterinæraspektene er ivaretatt. Når den er ferdig vil den bli lagt ut på nett som PDF-dokument. :rat:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Da har jeg vært i kontakt med veterinær igjen, ble dessverre akkurat for sent ute til å legge inn timebestilling men de trodde at hvis jeg ringte kl 8 i morgen tidlig kunne de kanskje ta han inn da! :cheerful: Da ser det ut som gamlingen skal få komme å bo hos meg! Kjenner lommeboken krymper allerede, men er nok verdt det!


Her er noen bilder av Skorpus :redd:
Som dere ser han veldig pjusk ut! Også ser han veldig liten ut på bildene, han er mye større.

Image

Image

Image

Image

Image
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

For en kjekk herremann!
Han får det nok bedre hos deg, synes buret ikke var noe å hoppe å sprette for :sarcastic:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Han er bare snill og god!
Det du ser er buret til marsvinet deres, dette er buret han bor i....http://www.lux-shoppen.dk/habitat-p-1006.html :confused:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Eru wrote:Han er bare snill og god!
Det du ser er buret til marsvinet deres, dette er buret han bor i....http://www.lux-shoppen.dk/habitat-p-1006.html :confused:
Ok, det var da enda godt. Men synes egentlig ikke det du hadde linket opp til var bedre. Det er jo beregnet for blant annet ørkenrotter, og enda mindre enn marsvinburet ;)

Han får det nok godt hos deg :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Det hadde nok vært bedre for han om det hadde vært marsvin buret, det er iallefall større. Det var det jeg ville ha frem!
Det er dessverre mange som bruker det buret til rotter, og noen dyrebutikker anbefaler faktisk dette til rotteeiere! Var innom for å høre om bur da jeg var ny i rottemiljøet for noen år siden, og da fikk jeg høre hvor flott og bra bur til rotter det er! :klaskepanne: Heldigvis har jeg litt mellom ørene! :giggle:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Eru wrote:Det hadde nok vært bedre for han om det hadde vært marsvin buret, det er iallefall større. Det var det jeg ville ha frem!
Det er dessverre mange som bruker det buret til rotter, og noen dyrebutikker anbefaler faktisk dette til rotteeiere! Var innom for å høre om bur da jeg var ny i rottemiljøet for noen år siden, og da fikk jeg høre hvor flott og bra bur til rotter det er! :klaskepanne: Heldigvis har jeg litt mellom ørene! :giggle:
Haha :roflmao:
Det er utrolig hva de anbefaler. Marsvinburet hadde kanskje vært bedre for den eldre herremannen. Tenkte mer på bildet at det var ikke noe hengekøyer eller hus ut i fra det jeg kan se, og det var høy.

Plastbalja nederst kan jeg ikke se at har noe funksjon for rotter, de liker jo å klatre.
Men bra han har kommet til deg :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Jeg har ikke fått han hjem enda, men regner med det kanskje blir i løpet av dagen :cheerful:
Han eier jo ikke balanse pga headtilten, så når han er friskmeldt og skal introduseres til guttene mine skal jeg sette inn noen lave hengekøyer og slikt til han :) Skal selvfølgelig henge opp hengekøyer i det lille buret til han mens han blir frisk :)
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply