Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Da reiser jeg og gamlebarten til veterinæren kl 09:30!


Jeg frykter det verste, er sint og ufattelig lei meg.. Det skal ikke være sånn, å se et så sykt dyr, som kommer fra et hjem med andre dyrearter som får behandling om dem blir syke. Får ikke puste uten at det surkler og piper i brystet, nesa er tett og gryntelyder høres når han lukter på hånden som strekker seg etter han. Han går halt mot hånden, med halen slepende etter seg, igjen hører du ulydene fra det lille misbrukte livet. Pelsen er skitten, kryr av lus.. og det klør, konstant.
Likevel stoler han på oss, han er så god.. slikker fingre og setter seg inntil deg, før han faller på siden og blir liggende en stund. Selv om det ikke var meningen griper han sjansen til litt kos på magen før han reiser seg vaglete opp og setter seg inntil deg igjen.

Han har kost seg siden han kom hit, tullet seg inn i masse myk fleece, spist god mat, fått et bad og masse oppmerksomhet.


Vær så snill, bli frisk! Slik at du kan få flytte inn med de andre og få et godt liv i trygget, uten smerte og ubehag!
Lille Eron :kjempetrist:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Crazyratlady »

Lykke til! Skal sende gode tanker til lille stakkaren. Får helt vondt av han :trist2: Så snill og god da lille vennen, selv om verden ikke har vært god mot han. Heldigvis får han en siste sjangs hos deg og det ikke går veien slipper han ihvertfall å lide mer. Håper og at han kan bli frisk å oppleve godhet <3

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Da har vi vært hos veterinær! Og fikk gode nyheter! :party:

Nå skal han gå på antibiotika kur, så skal vi inn igjen om ti dager og evt få ny kur om det ikke har blitt bedre.
Også har han blodlus? Er det forskjell på lusa, daa? Fikk iallefall sprøyte som tar knekken på de små stygge tingene! Og skal tilbake om 14 dager for ny sprøyte! :cheerful: Hun mente også at jeg skulle se an de andre rottene og sjekke dem for lus om ca en uke, for da skal jeg kunne se om dem også har blitt smittet!

Han skal ha 0,25 ml to ganger daglig frem til mandag 15/7.
Han veier faktisk 550g denne mannen, men han er utrolig liten og lett i forhold til de andre bartene mine!

Hun undersøkte han skikkelig, klemte og kjente overalt, så på gangmåten hans og så på halen, som nesten ikke har funksjon!
Blir så sinnaaa!


Så når vi har fått han frisk skal jeg inn for å klippe tennene hans, for de er helt sinnsykt lange!
Skal henge litt gnageleker og slikt han kan file litt i mellomtiden iallefall!

Og dere skulle sett inne hos veterinæren! Hadde han i reisekoblen med masse fleece og den "pouch'en" hans og han la seg ned å begynte å poppe øyne når jeg strøk han, han er så skjønn! Til og med på den benken han ble undersøkt på ville han ha kos!

Jeg er så forelsket i den gamle barten :kisses:



Puh, ble litt av et innlegg! Håper dere deler deres tanker rundt han og situasjonen! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Må legge til at den unge damen som han var hos har jeg aldri sett før, og hun kunne faktisk en del om rotter!
Skal også sies at de andre veterinærene der holder mest på med kyr, gris og slike dyr. Kanskje derfor de ikke hadde helt peiling?

Veldig fornøyd iallefall med den damen! :lovey:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Såå bra!

Krysser fingrene for at han blir frisk...

Aldri hørt om blodlus ?! Kanskje Matmor veit...

Det er nok derfor de ikke hadde peiling, er ikke mange dyrleger jeg har vært borti som kan noe særlig om rotter og gnagere generelt. Hadde faktisk en mannlig dyrlege som tok et skritt tilbake når jeg tok frem rotta, tok ikke en gang på henne. Var siste gangen jeg var der, og betalte heller ikke for timen.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Hun sa blodlus, iallefall! Hadde ikke hørt det før, så derfor husker jeg godt ordrett hva hun sa! :giggle:
Så nå håper vi at han blir helt frisk så han får bli introdusert til flokken! Gleder meg :kisses:



Hvaaa, skjønner godt at du ikke dro dit flere ganger, og ikke betalte for timen! :klaskepanne:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Crazyratlady »

Så bra at det gikk slik, da ser det lysere ut for gutten! Han høres helt herlig ut, jeg er så å glad for at han har kommet til deg og får det slik han fortjener det :D Kan ikke få sagt det nok ;)

Når mine hadde lus så sa veterinæren at det var pelsslus, så det finnes nok forskjellige sorter lus.

Lykke til videre med gutten :cheer:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Sandratravolta »

Kjøp sånn til tenna? Image

Det er veldig fint, smaker godt, og er vegetariske, så de får ikke i seg så mye unødvendig protein. Mine ELSKER det:) og de veggie bones til hund, og cerea chew tror jeg det jeg posta heter.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Crazyratlady wrote:Så bra at det gikk slik, da ser det lysere ut for gutten! Han høres helt herlig ut, jeg er så å glad for at han har kommet til deg og får det slik han fortjener det :D Kan ikke få sagt det nok ;)

Når mine hadde lus så sa veterinæren at det var pelsslus, så det finnes nok forskjellige sorter lus.

Lykke til videre med gutten :cheer:

Tusen takk for det, det er veldig godt å få slike tilbakemeldinger! :flau:
Jeg har hørt om vanlig lus og bladlus, liksom! Haha! :giggle:
Sandratravolta wrote:Kjøp sånn til tenna? Image

Det er veldig fint, smaker godt, og er vegetariske, så de får ikke i seg så mye unødvendig protein. Mine ELSKER det:) og de veggie bones til hund, og cerea chew tror jeg det jeg posta heter.
Det kan jeg også gjøre, ja :) Takk for tipset! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Skal det gå lang tid mellom antibiotika-sprøytene sånn cirka? Han fikk hos veterinæren i dag tidlig og jeg skal gi han nå i kveld, når er det best å gi han? :flau: Aldri hatt rotter som har trengt slike medisiner så aner ikke! :bounce:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Medisiner 2 x daglig blir hver 12. time. Hva var det du fikk til ham? For noen midler er de 12 timene veldig viktige, og for andre er det ikke et problem om dosen kommer et par-tre timer forsinket - men 12 timer er nå lett å huske hvis man har en klokke med visere!

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Baytril mener jeg det sto på flaska jeg fikk sprøyter fra? :huh:
Han fikk kl 10 i går hos veterinær og i kveld fikk han mellom kl 20-21. Spurte Tonje Lenore og hun ga meg iallefall klarsignal :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Har du fått beskjed om å fortynne Baytrilen før han får den - og får han det i munnen eller som injeksjon?

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Fikk bare beskjed om å gi det rett i munnen, ikke fortynne eller noe, det gikk veldig greit! Flinke gutten :kisses:
Men han fikk injeksjon hos veterinæren.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

utmeldt

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by utmeldt »

Eg anbefaler at du prøver å blande medisinen med eit eller anna neste gang f. eks litt babymat. Og vi får håpe at dyrlegen blanda den ut før rotta fekk den under huda. Baytril er veldig alkalisk, og gitt som ufortynna injeksjon kan den forårsake dannelse av sår på injeksjonsstaden, kalt Bayrtil Burn. Såra kjem ofte først etter nokre dager, og er seige å få til å gro. Ver obs dei neste dagane.

Eg har aldri gitt ufortynna Baytril rett i munnen, det smaker vondt, også med tanke på å unngå at rotta skal få sår i munnen sjølv om faren for at det skal oppstå er mindre her enn ved injeksjon, trur eg. Håper Matmor svarer deg her, for ho kan dette mykje betre enn meg.

Post Reply