Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by wollf »

synes vetrinær skal ordne opp i dette. det er de som anbefalte noe som har gått fra sykdom til lidelse.
ville truet med å ringe vetrinærforeningen om de ikke ordnet opp

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by kikky »

Baytril burn er ikke "farlig" men smertefullt, det vil gå bort. Liten headtillt vil han nok ha resten av livet sitt, men infeksjonen som forårsaket det er det fullt mulig å få bedre behandling mot.

Det er faktisk en del veterinærer som ikke vil behandle rotter for de aner ikke opp eller ned og ringer heller en annen veterinær, eller sender deg til noen andre.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by wollf »

skjønner ikke hvorfor så mange vetrinærer ikke vil ringe andre med mer kunnskap enn dem på et felt

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Eru »

Masse lykke til :love:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Vært hos veterinæren igjen nå. Ringte TAM alna på forhold, og de informerte meg om at når han har blitt dårligere under antibiotika behandling og begynt å rulle selv på et rett gulv (Før rulla han bare når jeg holdt han), er prognosene veldig dårlige.. Har fått en ny antibiotika som jeg skal gi P.O, men de sa at det er det siste de vil gjøre for han, fordi han vil neppe rette seg opp nok til at livskvaliteten hans blir god igjen.. Gir behandling over helgen, men vist han ikke blir bedre da, må jeg desverre avlive min kjære.. Er kjempelei meg, og dette er første gangen jeg noen ganger har måtte avlive et kjæledyr, så det er veldig vanskelig for meg å ta denne avgjørelsen.. :grine: Trodde aldri jeg skulle bli så glad i en rotte, heh. :kjempetrist:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by BlackNenne »

Det er slett ikke alle rotter som får baytril-burn.
Jeg fikk baytril i sprøyteform av en veterinær for mange år siden. Da fikk jeg ikke inntrykk av at det var noe problem å sende med meg sprøyter som jeg selv skulle sette på rottene mine... Alternativt kunne jeg komme inn dit daglig, men det ville kostet både mye tid og penger, så jeg ble spurt om jeg kunne sette de selv. Det sa jeg ja til, og det var det... Ingen spørsmål stilt.

Av alle rottene jeg har injisert med baytril (ca 5 stk), så var det kun èn som fikk baytril-burn.
Ringte veterinær med det samme, og fikk komme inn å få en ny medisin til oralt bruk, helt gratis.

Sårene var borte på en ukes tid, men merket meg at hårene som vokste ut etter at skorpen hadde falt av, nesten ble hvite. :huh: Enda rotten selv var blue. Etterhvert som pelsen falt av og vokste ut igjen, ble hun på nytt helt blå.

(Dette er mange år siden, så de siste årene har jeg brukt en annen veterinær og andre medisiner. ;) )

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Matmor »

Det er lov for "vanlige" folk å sette sprøyter subcutant og intramuskulært, både på seg selv, på andre og på dyr når det er behov for slikt. Ellers ville det være litt problematisk med insulin, Epi-pen og tilsvarende. Jeg har selv vært nødt til å sette sprøyter både intramuskulært og subcutant på pårørende og kollegaer, akutt hvor det ikke var tid til opplæring, og planlagt hvor det var det.

Ved alvorlige infeksjoner er anbefalingen at antibiotika gis i form av sprøyter. Det virker raskere enn å gi medisinene via munnen, og dessuten er det slik at svært syke dyr kan ha nedsatt opptak fra tarm. Mye tyder på at denne rotta var ganske syk da den kom til behandling første gang. Ingen er tjent med at vi som rotteeiere løper til veterinærene og krever gratis behandling når første behandling feiler eller gir (for veterinæren) uventede og ikke forutsigbare bivirkninger.

Informasjon om fortynning av injeserbar Baytril til rotter står ikke i Veterinærkatalogen, eller noen av de vanlige veterinæroppslagsbøkene. Derfor blir det helt galt å gi veterinæren skylden for å være inkompetent når de setter ufortynnet Baytril i nakkeskinnet på rotter, eller ber kunden gjøre det selv. Noe av problemet er at ingen kan si noe om hvor vanlig Baytrilburn er. Jeg har truffet veterinærer som sier at det er ganske sjeldent. Men for meg er "sjeldent" noe som skjer sjeldnere enn 1 av 100 ganger (slik ordet brukes i medisinsk litteratur), og det tror jeg helt feil når det gjelder denne bivirknigen hos rotter. Jeg tror det havner i kategorien svært vanlig (> 1 av 10) eller vanlig (< 1 av 10 >1 av 100), men kan ikke bevise det. De fleste veterinærer ser ikke så mange rotter, så det kommer til å være vår oppgave å informere om problemene.

Jeg har etterlyst erfaringer med bivirkninger her på forumet før, men det er veldig få som svarer. Dessuten har vi ingen oversikt over hvor mange av oss som har rotter som ikke får bivirkninger av medisinene. Advarsel om dødsfall etter enkelte lus- og middmidler fikk jeg jo inn i Norsk Veterinærtidsskrift sammen med professor Nils Søli. Så det går an å gjøre noe som gruppe, men da må vi faktisk begynne å dokumentere problemene.

Post Reply