Ekstrem kreft?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Ekstrem kreft?

Post by muri »

Jeg har en rotte som på to uker har fått en svulst på størrelse med en drue under magen (foran ved foten). Jeg har hatt rotter med jur-svulster før, men denne har vokst veldig mye fortere enn noe annet jeg har sett. Den er ganske hard og sitter liksom litt "fast" i kroppen. Hun er 15 måneder, og ellers i fin form. Hun løper rundt og spiser og leker som vanlig. Jeg har aldri hatt svulster på så "unge" rotter før, så operasjon har aldri vært et alternativ, men i dette tilfelle, ville det være lurt å prøve å fjerne svulsten? I så tilfelle, hvor er de flinke til det?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ekstrem kreft?

Post by Matmor »

En svulst på størrelse med en drue under magen er vanligvis ikke noe problem å fjerne, men det er alltid bekymringsfullt hvis svulster vokser raskt. Da har man også mye mindre tid på å bestemme seg før noe må gjøres.

Når jeg er usikker på om en kreftsvulst er operabel eller ikke, pleier jeg be veterinæren åpne og se - og ta avgjørelsen der og da. Hvis det ser ut som det er ondartet eller er spredning (eventuelt billeddiagnositkk før operasjon?) våkner ikke rotta av narkosen igjen. Hvis det ser ut som en "vanlig" jursvulst, eller viser seg å være en abscess, får rotta en sjanse.

Dessverre har jeg ikke veldig god erfaring med langtidsprognose når det gjelder svulsver på rotter. De har en tendens til å komme igjen, men det er klart at noen måneders ekstra levetid er en ganske stor forlengelse av levetiden, prosentvis. I verste fall kommer svulsten igjen bare i løpet av dager/få uker, men de rottene mine som er blitt operert fikk vel 4 og 6 ekstra måneder. Noen ganger får de mer. Hvis det er en operabel svulst pleier jeg å spørre meg selv: er det sannsynlig at denne rotta kommer til å leve i 4-6 måneder til etter en operasjon. Hvis svaret er nei, fordi den allerede er gammel eller har andre sykdommer velger jeg å ikke operere. Jeg synes ikke det er noe hyggelig om rottas siste tid skal bli preget av rekonvalesens etter en operasjon. Brystkreftopererte kvinner har ofte en del plager i etterkant av kirurgien, og det er vel ikke utenkelig at det samme gjelder rotter. Men siden din rotte bare er 15 måneder kan det godt hende at overlevelsessjansene i 4-6 måneder er ganske gode.

Lykke til med rotta :rat:

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Vel, nå har ting forandret seg litt. Da jeg våknet i morges så jeg at hun blødde litt bakfra, og da jeg tok henne opp blødde det enda mer. Vi dro i all hast til dyrelegen, som har gitt henne b- og k-vitaminsprøyter. Han trodde ikke at det var en livmorbetennelse, siden blodet var så rødt. Jeg er veldig usikker, men han trodde ikke at hun har det vondt. Jeg syns hun ser litt pjusk ut, men hun spiser og drikker. Burvenninnen har trukket seg unna, og virker skeptisk. Vi får se an dagen, men om lille jenten har et koaguleringsproblem så er vel ikke operasjon et alternativ uansett om hun skulle bli frisk igjen nå eller ikke...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ekstrem kreft?

Post by Matmor »

Har hun sluttet å blø nå?

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Jeg tror det. Det er i alle fall ikke blod slik som det var i morges. Da dryppet det i store dråper på gulvet. Nå er det litt rødt rundt åpningen bak, men det ser ganske "tørket" ut, så om det blør er det ikke mye. Jeg var ikke helt overbevist om at det kunne hjelpe med k og b- vitamin, så jeg har sittet å passet på i hele dag. Hun har stort sett bare ligget og sovet, hatt noen små turer og drukket og spist litt. Jeg forstår virkelig ikke dette, først en svulst som vokser seg i til en dure på to uker, og så store mengder blod fra underlivet.. skulle jo nesten tro at det hang sammen. Vi skal tilbake til vet i morgen, så jeg krysser fingrene for at dette hjelper.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by kikky »

Det kan godt hende at dette henger sammen, hvis svulsten i nærheten av underlivet? Uff, håper det går bra med frøkna!
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Nei, svulsten er foran under venstre "armhule", men om det er kreft med spredning kan den jo forsåvidt ha spredt seg til underlivet også? Kan ikke kjenne noen svulst.

Nå er hun ute å spankulerer, hun er ikke så pjusk nå syns jeg, men hun var ikke særlig interessert i leverpostei, og det pleier å være en sikker vinner...

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by Larm »

muri wrote:Vel, nå har ting forandret seg litt. Da jeg våknet i morges så jeg at hun blødde litt bakfra, og da jeg tok henne opp blødde det enda mer. Vi dro i all hast til dyrelegen, som har gitt henne b- og k-vitaminsprøyter. Han trodde ikke at det var en livmorbetennelse, siden blodet var så rødt. Jeg er veldig usikker, men han trodde ikke at hun har det vondt. Jeg syns hun ser litt pjusk ut, men hun spiser og drikker. Burvenninnen har trukket seg unna, og virker skeptisk. Vi får se an dagen, men om lille jenten har et koaguleringsproblem så er vel ikke operasjon et alternativ uansett om hun skulle bli frisk igjen nå eller ikke...
Det kan være cyster i eggstokkene, det har jeg opplevd på flere av mine jenter tidligere.
Da hjelper det med å fjerne livmor og eggstokker, men det er et stort inngrep.
På min ene gamle jente valgte vi å ikke gjøre dette. Hun fikk i stedet en hormonsprøyte som gjorde at cystene forsvant. Denne hormonsprøyten heter Depoprovera.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ekstrem kreft?

Post by Matmor »

Uten bilder (røntgen og ultralyd) kan det være vanskelig å vite hva som egentlig feiler henne. Man er selvsagt ikke garantert at ting synes på bilder heller, men skulle det dukke opp en ukjent svulst på indre organer har det liten hensikt å sette igang med operasjon eller hormonbehandling. Cyster på eggstokkene er vanligvis synlige med ultralyd.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Jeg tror ikke det blir aktuelt å fjerne livmoren, det blir nok litt voldsomt stakkars, men dersom det er cycster som kan "holdes i sjakk" med hormonsprøyter så er jo dette et alternativ. Det kan se ut som om vitaminsprøytene hjelper med å stoppe blødningene i alle fall. Jeg ser at hun har blødd litt i natt, men det er mye mindre enn i går, og hun var helt ren og fin nedentil når jeg sjekket henne i morges. Hun fikk en dose til hos dyrelegen i dag, og det blir nok en tur til i morgen for å følge opp.

Når det er sagt så vet jeg ikke om han har utstyr eller kompetanse til å ta ultralyd på så små dyr. Dette er en "landsby-dyrelege" med begrenset utstyr. Så vidt han visste om så er det heller ikke noen med spisskompetanse på små dyr i hele Sogn og Fjordane, det betyr at dersom hun skal opereres eller sjekkes nærmere av en spesialist så må vi til Bergen eller Oslo. Lille jenten er veldig lite glad i å reise, og er stresset nok som det er nå tror jeg, så med mindre det blir værre tror jeg at vi holder oss hjemme ut uken i alle fall. Så får hun forhåpentligvis roet seg litt. Hun var ute i gårkveld, og da så hun veldig kvikk ut, men hun er tydelig "skvetten". Hun er en litt nervøs omplasseringsrotte i utganspunktet, stakkars lille. Når hun stresser spiser hun mindre, og er veldig skeptisk til alt. Heldigvis spiste hun godt i går, selv om hun merkelig nok var skeptisk til leverposteien..

Om det blir tur til "byen" med ultralyd så er det kanskje lurt å vurdere å fjerne svulsen i samme slengen, men det er kanskje litt voldsomt stressende for henne? Jeg vil jo gjøre ting bedre, ikke værre.. Stress kan jo være negativt nok i seg selv. Det er snakk om mellom 4-7 timers reising.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ekstrem kreft?

Post by Matmor »

Ah. Du står registrert med bosted Oslo i informasjonen som er tilgjengelig om deg. Jeg skjønner den med utstyr og reise.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Oi :rød: Ser at jeg har glemt å endre det ja. Tror jeg har gjort det nå. Nei, jeg bor ikke i Oslo lenger, da hadde ting vært mye enklere... noen bakdeler skal desentralisering ha.

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Ekstrem kreft?

Post by trine og gjengen »

ååå nei og nei, så trist å høre! :sob:
Håper lille vennen blir frisk, det virker som hun er kjempe heldig som kom til deg tilslutt :)
Lykke til!!

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Siste sprøyte og sjekk hos vet i dag. Hun har ikke blødd noe siden i går morges, så det er jo et godt tegn! Jeg tror vi må satse på ultralyd/ røntgen dersom hun starter å blø igjen, men for denne gang så ser det ut til at vitaminer har vært tilstrekkelig.

Er det noen som kan anbefale en veterinær i Bergen med utstyr til å ta røntgen/ ultralyd og eventuelt operere?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by Larm »

Thomas på Stend Dyreklinikk er min faste veterinær på rotter.
Han er utrolig flink og har lang erfaring med mine og andres rotter både når det gjelder ultralyd, operasjoner m.m.
55 11 60 60 http://www.dyreklinikken-stend.no/
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply