Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

Hei.
Rottene mine Safira og Nessie (litt over 1 år) har i noen uker nå vært litt småforskjøa, det har kommet og gått litt. I de siste dagene har de lagt mest "marsvin-liknendes lyder" når de sover, men så å si ingenting når de e våkne og springer rundt.
de har stor apetitt og er i god og vell så god vekt (340g og 370g) og virker ellers friske. hva bør jeg gjøre? bør jeg høre med dyrlegen eller kan det gå over av seg selv? (gir dem litt c-vitaminer og litt sitronmelisse blader som tilskudd på vitaminer). romteperaturen er aldri under 20 C, og kun ventilen på andre siden av romet er våken, så det burde ikke være trekk...

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

ventilen er våken ja....åpen selvfølgelig =)

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

lydene kommer ikke hele tiden når de sover, bare innimellom korte perioder om gangen( fra bare noen f sekunder til et par min maks), når det ikke kommer slik "forskjøltepustelyder" puster de helt lydløst...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by Anniken.HH »

hvis de har holdt på en stund ville jeg tatt en tur til dyrleggen bare for å sjekke.
Gutten min Skygge holder på sånn - grynter når han sover eller blir ivrig - og da fikk jeg beskjed om at han hadde astma O.o
Er ikke sikkert det er noe hos jentene dine, men bedre og sjekke en gang for mye enn en gang for lite ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

da tar jeg å sender dyrlegen en mail, og hører hva de sier =)

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

da skal de til dyrlegen en tur neste mandag (har fri fra jobb da) dyrlegen mdnte det burde gå fint å vente til da, med mindre di ble verre..
så får vi se hvordan de oppfører seg, om de har tid til å stå stille eller helst vil undersøke hele rommet hos dyrlegen...:P

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

nå har rottene vært hos dyrlegen. Lungene hørtes helt ok ut, de trengte ikke medisin. skulle bare følge med på dem og se om de ble bedre av seg selv eller verre. eller så de friske ut. Safiras vekt va ok, men litt lubben med sine 370g, litt for glad i mat i det sist. får prøve å gi henne litt mindre, og heller ta ut nessie på 240g ut først og mate henne ekstra og gi mindre mat i buret.

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

Fremdeles har safira noen små forskjølelseslyder og rød nese innimellom. nessie virker helt frisk, til tross at de har samme bur. det er bare innimellom om i korte perioder lydene kommer, og hun virker frisk ellers, leker og herjer rundt, og spiser mye (virker nesten helt besatt av mat). hun veier ca 370..kan vekten ha noe med dette å gjøre?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by Matmor »

Ja, tykke dyr og mennesker puster mer ineffektivt, og snorking er vanligere. Hvis lydene først og fremst kommer når hun sover kan det være en form for snorking.

Nå er det ofte ikke så enkelt å slanke rotter, men det går an å prøve å redusere matmendeg de får i døgnet. Så får vi håpe det ikke bare går ut over den minste!

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

det er mest når hun sover, men også noe lyder innimellom når du hun springer ute, spesielt is hun er oppgiret/mye aktivitet. prøver å kutte ut litt på mengden. og setter nessii inn i hamsterburet noen minutt før de kommer ut...og gir henne noen brødbiter =) mens safira får bli igje i det andre og får vente på mat til senere..

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by Sara Syversen »

Ene min gjør det samme nå... skal lage en egen link så jeg ikke ødelegger din her på noe hvis.

Men hun Berit det gjelder er slank. Hun er oxo ikke fullvoksen enda og ligger på 210 gram ca.
Det surkler i brystet på henne på morgen før hun har stått opp. Og når hun har lagt seg.
Men har vært aktiv og oppe. Da har det ikke surklet når hun har pustet ut og inn.

Alle tre jeg har var igjenom en sterkere luftveisinfeksjon for noen uker siden og det virker ikke som det samme... men som en forskjølelse...

Noen skrev til meg at man kan lage en blanding med kamillete, honning og blande litt havregryn å gi.
For å gi mye antibiotika kurer etter hverandre er nok ikke så bra... da kan dem bli imune .


Noen flere tips andre har istedenfor medesin som kan hjelpe mot forkjølelse og porfyrin ?

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by Sara Syversen »

Hva slags symptomer er det på Astma ?

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Småforslkølet, lager lyder når de hviler/sover

Post by siljeelise »

jeg får prøve med litt av den kamille te blandingen noen ganger=)
Safira har fremdeles lydene, ganske ofte når hun sover. men virker sprek ellers. Lurer også på om det kan være astma eller noe slikt?...

Post Reply