Sårt øye.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Sårt øye.

Post by Eru »

Siamese gutten min har klødd seg eller blitt tråkket på ved øyet så det ble et lite sår. Det grodde fint og fulgte godt med og det forsvant etterhvert. Nå har det skjedd igjen. Regner med det at han har blitt tråkket på igjen. Det var litt ferskt blod som jeg vasket forsiktig bort og har ikke vært antydning til mer blod siden. Ser forresten forskjell på porphyrin og blod, og dette er blod. Er det noe jeg kan gjøre annet enn å vaske forsiktig til det bittelille "såret" gror?

På hundene og kattene våre (og meg selv) pleier jeg å dryppe sterile øyedråper (saltvannsoppløsning) om øynene deres er såre/irriterte.
Kan jeg gjøre det på rottene?
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sårt øye.

Post by Matmor »

Øyedråper/øyebadevann eller ukonserverte saltvannsnesedråper er helt greit å skylle med i nærheten av øynene. Er de noen av burkameratene (eller rotta selv) som har spesielt lange negler? I og med at dette er andre gangen det skjer ville jeg tatt en sjekk på om noen av dem trenger en kloklipp.
:rat:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Sårt øye.

Post by Eru »

Jeg har faktisk leita frem negleklipperen, tenkte på det i går når jeg skrev innlegget. Så det blir kloklipp med en gang jeg får opp øya skikkelig! Lurer på hvordan de små reagerer, Fivel er vandt med kloklipp heldigvis.

Da skal jeg rense øyet hans etter manikyren. :cheerful:
Jeg må bare høre, er klorhexidin mulig å bruke også? Vet det er mange som bruker det til katter og hunder.


Som vanlig tusen takk for svar, Matmor! :falleover:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sårt øye.

Post by Matmor »

Klorheksidinoppløsning kan brukes i nærheten av øyet, men det skal helst ikke inn på øyet. Da spørs det hvor lett det er for deg å få renset, synes jeg. Jeg tror jeg ville ha forsøkt med bare saltvann. Klorheksidinoppløsning kan irritere øynene.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Sårt øye.

Post by Eru »

Det er på huden i øyekroken, men da renser jeg bare med de dråpene jeg har :)
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply