Alternativ til vinyl-tråd? (Kastrering)

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Alternativ til vinyl-tråd? (Kastrering)

Post by Anniken.HH »

så med to nye kastrater i huset virker det som om jeg har opplevd det meste :P
Tempus fikk verk rundt vinyltråden brukt for å binde sædlederen og det endte opp med antibiotika-kur som ikke fungerte og til slutt måtte den ene kulen kuttes opp. Veterinæren sa at det kom tannkrem-tykk, gul puss ut av det lille såret. Ikke lekkert.
Veterinær sa seg endelig ferdig med ham 3 uker og 4 dager etter operasjonen.
Sirius er kastrat nr to og har vært kastrert i 10 dager. Han har i løpet av den tiden bitt av begge de ytre stingene, fått verk i såret - går for øyeblikket på antibiotikakur -og drar i vinyltrådene som stikker ut av huden - tråden som binder sædlederne.
Veterinær sier at de burde løse seg opp av seg selv, men han også har fått en liten infeksjon lik den Tempus hadde.
Antibiotika-kur ble forlenget med tre dager og jeg skulle ringe til veterinæren på mandag igjen med ny update og for ny vurdering.

Da jeg var hos veterinær i dag fortalte hun at vinyltråden de bruker for å binde sædlederne ofte leder til infeksjon eller betennelse hos rotter - hvert fall oftere enn de ønsker.
Hun skulle se litt rundt om det fantes en annen måte å gjøre det på, men jeg ble også nysgjerrig.
Har noen av dere vært borti et alternativ til vinyltråden for å binde sædlederne?
I så tilfelle, hva?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Alternativ til vinyl-tråd? (Kastrering)

Post by utmeldt »

Har vore utfor akkuratt det samme....byller som følge av at den innvendige tråden ikkje løyser seg opp......

Matmor nevner ein Catgut tråd i sin artikkel....best om ho kan svare sjølv på dette...., men blir det nokonsinne aktuelt med kastrering her i huset igjen ønskjer eg å prøve denne tråden...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Alternativ til vinyl-tråd? (Kastrering)

Post by Matmor »

Jo, der er Catgut veterinæren min bruker. Det har vært minimalt med reaksjoner på den, men mye på den kunstige tråden.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Alternativ til vinyl-tråd? (Kastrering)

Post by Anniken.HH »

takk for svar!
da skal jeg si ifra når jeg ringer veterinæren på mandag :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply