hårtap

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

hårtap

Post by Snow »

hei igjen

Jeg tok inn 2 nye rotter og har introdusert dem for mine 4 allerede, de deler ikke bur men de har utetid sammen.
De prøver å finne ut hvem som er alfa tror jeg, og det har hendt at de parer på hverandre og i noen tilfeller har jeg måtte avbryte hva jeg kaller en face-off eller stirrekonkuranse - har ikke lyst på noe krangel. Er det anbefalt å avbryte disse forresten??

Men ja, den ene jenta er en hetterotte med svart hette og kroppen er en rusten brun/rød kombinasjon. Hun er ca ett år og veldig liten av str. Det er hun som virker mest nervøs. Vi vasket hengekøya hennes igår og når jeg våkner i dag er den helt brun igjen av hår/røyting. Ingen av mine andre rotter, inkludert den andre nye rotta røyter sånn.

Jeg leste meg litt opp på dette tema her inne og ser at det kan være helt normalt om hun ikke blir veldig tynn eller helsen hennes forfaller mer.
Kan hårtapet forårsakes av stress - av å ha kommet til en ny flokk?
jeg har prøvd å sjekke henne for midd, men har ikke funnet noe - det var min største frykt som ny rotteeier :bonk: eller at dette var en sykdom...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hårtap

Post by Matmor »

Siden hårtap kan skyldes stress hos mennesker kan det sikkert det hos rotter også. Men har du noe bilde av jenta som skal være ca. 1 år? Pelsen hennes høres ganske merkelig ut.

Hårtap kan selvsagt også skyldes mangelsykdommer (som kan ha noe å gjøre med annen helsetilstand igjen), så det er mange muligheter. Hvis hun går ned i vekt eller begynner å se tynnere ut, eller blir veldi rødbrun ville jeg ha undersøkt mer om det kunne være et helseproblem. Men voksne rotter kan "ruste" ganske mye i pelsen uten at de er syke.

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: hårtap

Post by Snow »

Pelsen hennes er ganske spesiell. Hun har midtskill nedover ryggraden, og hun har "patches" hvor pelsen er veldig tynn, eller er veldig lys.
De får alltid vitaminer i vannet sitt, men nå har ikke jeg hatt disse så altfor lenge, i underkant av en uke.

Image

Image

Image

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hårtap

Post by Matmor »

Det er ikke noen normal pels, men det er ikke sikkert at fargen skyldes sykdom. Hadde problemene skyldtes sykdom tror jeg ikke det ville vært et slikt skille mellom normal black og den "interesssant" pelsen. Jeg lurer på om det kan være en kimær rotte (chimera).

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: hårtap

Post by Snow »

Du kan ha rett der :)
Hun virker jo ikke syk på noen måte, hun er bare veldig anerledes enn mine andre rotter.
når jeg får råd tror jeg at jeg tar henne og søsteren med til dyrlegen for en sjekk, siden jeg ikke vet noe om deres forrige eier eller hvordan de ble behandlet. kanskje de kan påpeke noe mer angående Pepper :) hun er en spesiell lita jente <3 hehe

Iko123
Pinky
Posts: 6
Joined: 08 Feb 2014, 16:37

Re: hårtap

Post by Iko123 »

Rotta Mi Begynte Og Miste Pels På Ryggen og Litt på magen, Noen Uker Senere Døde den... Noen Forslag På Hvorfor? :shocked: :worry:

Post Reply