Syke rotter - avliving

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

pompelpilt
Pinky
Posts: 5
Joined: 16 Nov 2013, 14:25
Kjønn: Kvinne

Syke rotter - avliving

Post by pompelpilt »

Rottene mine er nå over 2 år gamle og ganske pjuskne. Rare lyder når de puster, bruker nesten ikke bakbeina og vasker seg ikke noe særlig lenger. Siste uka har de ofte vært klissvåte av tiss under magen. Har tatt en fuktig klut og vasket dem selv.
Pilt har også den siste uka fått en forferdelig stor kul på ryggen, nesten ved halefestet. Han beveger neg nesten ikke rundt lenger.

Har fått time til dyrlege på mandag, det blir nok avliving. Men lurer på om noen her kan fortelle hvordan det foregår? Og noen som har en ide om hva det koster å avlive to store rottehanner? Betyr ikke så mye da de uansett må avlives, men greit å være lott forberedt med tanke på jeg er fattig student :/
Huff, slik det er nå skulle jeg ønske jeg avlivet dem før. Men, det har gått så fort nedover. Kulen til Pilt har jeg ikke merket før idag, og den er stooor!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by Tonje Lenore »

Det kommer helt ann på hvor du bor og hvilken veterinær du bruker, for det er veldig forskjellig hva de tar for avlivning.
Men alt fra 300-800 vil det koste, og det de gjør er å sette to innsovningsprøyter, ene er for at de skal slappe av og sovne inn
mens den siste blir en slags "overdose" slik at hjertet slutter :sorry:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

pompelpilt
Pinky
Posts: 5
Joined: 16 Nov 2013, 14:25
Kjønn: Kvinne

Re: Syke rotter - avliving

Post by pompelpilt »

Takk for svar! Bestilt time hos Knarvik dyreklinikk..

Så det er sprøyte de bruker altså, som hund og katt? Syntes jeg leste et sted at det var vanlig å "gasse" de. Syntes det hørtes fælt ut, bedre med sprøyte..

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by WillyWonka »

pompelpilt wrote:Takk for svar! Bestilt time hos Knarvik dyreklinikk..

Så det er sprøyte de bruker altså, som hund og katt? Syntes jeg leste et sted at det var vanlig å "gasse" de. Syntes det hørtes fælt ut, bedre med sprøyte..

Jeg betalte i overkant av 400 kr for avliving av to av mine gutter (synes å huske det var mellom 4-500) på myrbø dyreklinikk. Har også brukt smådyrsklinikken i sentrum, men de er ikke å anbefale.

2 av mine gutter fikk 2 sprøyter, slik Tonje forteller. Den 3 gutten min var såpass redd i utgangspunktet og så oppkavet, så han fikk totalt 5 sprøyter. 4 for å sovne og nr 5 for å vandre over regnbuebroen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by wollf »

bare gi knarvik beskjed om at de skal ha narkose før de skal ha overdosen først.
jeg vil anbefale dyrlegen på midtun zoo. de er ikke de mest erfarene, men de setter seg godt inn i saken før de behandler, de er veldig hyggelige, glade rotter og ikke minst så lytter de til deg.
myrbø og stend er ellers erfarene og flinke på rotter

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by Tonje Lenore »

wollf wrote:bare gi knarvik beskjed om at de skal ha narkose før de skal ha overdosen først.
jeg vil anbefale dyrlegen på midtun zoo. de er ikke de mest erfarene, men de setter seg godt inn i saken før de behandler, de er veldig hyggelige, glade rotter og ikke minst så lytter de til deg.
myrbø og stend er ellers erfarene og flinke på rotter
Har midtun zoo dyrlege?
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by WillyWonka »

Tonje Lenore wrote:
wollf wrote:bare gi knarvik beskjed om at de skal ha narkose før de skal ha overdosen først.
jeg vil anbefale dyrlegen på midtun zoo. de er ikke de mest erfarene, men de setter seg godt inn i saken før de behandler, de er veldig hyggelige, glade rotter og ikke minst så lytter de til deg.
myrbø og stend er ellers erfarene og flinke på rotter
Har midtun zoo dyrlege?

Ja det har de :) Akkurat åpnet :) Ung veterinær. Ferdig utdannet i 2011 :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by wollf »

det er to vetrinærer der. en med langerfaring som hadde klinikk i byen og han unge. veldig koselige folk

pompelpilt
Pinky
Posts: 5
Joined: 16 Nov 2013, 14:25
Kjønn: Kvinne

Re: Syke rotter - avliving

Post by pompelpilt »

Huff, Pilt døde igår kveld. Lå helt stille på morgenen, ikke i noen av hulene med broren som han pleier. Han pustet, men var veldig sløv. Vi var på middagsbesøk hos familie, da vi kom igjen utpå ettermiddagen lå Pilt fremdeles der han lå da vi gikk. Han var iskald og pustet veeeldig seint. Jeg tok han ut av buret og prøvde å få varmen i han. La han i en balje med teppe i, flasker med varmt vann før ovnen, så det hvertfall skulle bli litt varmt. Noen timer senere døde han. Det siste han gjorde var å gjespe. Så tappet for krefter at han ikke engang kunne lukke munnen helt. Huff, gikk så utrolig fort nedover, angrer fælt på jeg ikke avlivet han før så han slapp å ha det så vondt. Men han har ikke vist tegn til å være så dårlig før, heller.

Pompel skal hvertfall få slippe å bli så dårlig, han blir avlivet idag. OM han ikke er uhelbredelig syk blir han nok avlivet uansett. Han takler ikke noe liv uten Pilt, virker som han leter etter han allerede :(

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by WillyWonka »

pompelpilt wrote:Huff, Pilt døde igår kveld. Lå helt stille på morgenen, ikke i noen av hulene med broren som han pleier. Han pustet, men var veldig sløv. Vi var på middagsbesøk hos familie, da vi kom igjen utpå ettermiddagen lå Pilt fremdeles der han lå da vi gikk. Han var iskald og pustet veeeldig seint. Jeg tok han ut av buret og prøvde å få varmen i han. La han i en balje med teppe i, flasker med varmt vann før ovnen, så det hvertfall skulle bli litt varmt. Noen timer senere døde han. Det siste han gjorde var å gjespe. Så tappet for krefter at han ikke engang kunne lukke munnen helt. Huff, gikk så utrolig fort nedover, angrer fælt på jeg ikke avlivet han før så han slapp å ha det så vondt. Men han har ikke vist tegn til å være så dårlig før, heller.

Pompel skal hvertfall få slippe å bli så dårlig, han blir avlivet idag. OM han ikke er uhelbredelig syk blir han nok avlivet uansett. Han takler ikke noe liv uten Pilt, virker som han leter etter han allerede :(

Sånn personlig synes ikke jeg du skal sitte med dårlig samvittighet. Begge er gamle menn og det var nok hans tur nå. Og den gispingen.. rotter likner på mennekser i mange tilfeller, og selv om ett menneske "gisper" etter luft ved dødsleie, er ikke det ensbetydene med at han sliter med respirasjonen. Det er en naturlig del av dødsprosessen og oppleves ofte værre for oss enn for selve pasienten.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by Tonje Lenore »

wollf wrote:det er to vetrinærer der. en med langerfaring som hadde klinikk i byen og han unge. veldig koselige folk
Åja, så greit :cheerful:
pompelpilt wrote:Huff, Pilt døde igår kveld. Lå helt stille på morgenen, ikke i noen av hulene med broren som han pleier. Han pustet, men var veldig sløv. Vi var på middagsbesøk hos familie, da vi kom igjen utpå ettermiddagen lå Pilt fremdeles der han lå da vi gikk. Han var iskald og pustet veeeldig seint. Jeg tok han ut av buret og prøvde å få varmen i han. La han i en balje med teppe i, flasker med varmt vann før ovnen, så det hvertfall skulle bli litt varmt. Noen timer senere døde han. Det siste han gjorde var å gjespe. Så tappet for krefter at han ikke engang kunne lukke munnen helt. Huff, gikk så utrolig fort nedover, angrer fælt på jeg ikke avlivet han før så han slapp å ha det så vondt. Men han har ikke vist tegn til å være så dårlig før, heller.

Pompel skal hvertfall få slippe å bli så dårlig, han blir avlivet idag. OM han ikke er uhelbredelig syk blir han nok avlivet uansett. Han takler ikke noe liv uten Pilt, virker som han leter etter han allerede :(
Du skal ikke sitte med dårlig samvittighet, du gjorde alt du kunne og han døde lykkelig, jeg har også sittet med ei som tok sin siste åndedrag i armene mine,
gjorde alt jeg kunne men hun var jo gammal, og du må tenke at han hadde et godt liv og døde lykkelig :lovey:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

pompelpilt
Pinky
Posts: 5
Joined: 16 Nov 2013, 14:25
Kjønn: Kvinne

Re: Syke rotter - avliving

Post by pompelpilt »

Tomt her nå, uten rotteguttene mine :( Trist å miste de, men det var nok litt lettere for meg å avlive Pompel etter å ha sett hvor fælt Pilt hadde det de siste timene.. Det var utrolig vondt for meg, og sikker vondt for Pilt også.

Betalte ca 900kr for å avlive Pompel, syntes det var utrolig dyrt! Betaler selvfølgelig for det beste for dyrene mine, og jeg forstår de skal tjene på det, men dyrt synes jeg likevel det var!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotter - avliving

Post by WillyWonka »

900 ? o.0 what..?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Syke rotter - avliving

Post by Milla »

Jeg føler WillyWonka... 900 ???!!?? :gasp:

Det var overdrevent. Har aldri betalt mer enn en vanlig time for avliving. I de fleste tilfeller mindre også. 450 kostet det sist jeg måtte avlive.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

pompelpilt
Pinky
Posts: 5
Joined: 16 Nov 2013, 14:25
Kjønn: Kvinne

Re: Syke rotter - avliving

Post by pompelpilt »

Godt det ikke bare er meg som reagerte på prisen.. Men følte ikke for å klage heller da. Som nevnt tidligere lever vi på lite penger, og når det kostet så mye mer enn forventet resulterte det i at vi må leve på under 30kr dagen.. Skulle tro de tok betalt for begge to, ihvertfall til den prisen, men det var da bare han ene som ble avlivd. Timwn var bestilt for to, men det skal vel ikke ha noe å si?

Post Reply