Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/luftve

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/luftve

Post by Sara Syversen »

Noen som har noen forslag til noe annet man kan gi
om rotta har en forskjølelse og porfyrin rundt nesen ?

Har blitt andbefalt en blanding med Kamille te, honning og havregryn.
Men det er helt sikkert at honning ikke er for sterkt for di ??

Skal prøve å korte det in her.
Det surkler i brystet på Berit om morgen før hun har stått opp. Og når hun har lagt seg.Men hun har vært aktiv og oppe. Da har det ikke surklet når hun har pustet ut og inn
Litt porfyrin rundt nesen har det vært..... kan kaaanskje vært noe mer rolig oxo når jeg tenker på det de to siste dagene...

Alle tre rottene jeg har var igjenom en sterkere luftveisinfeksjon for noen uker siden da vi fikk di og det virker ikke som det samme... men som en forskjølelse... er redd for å bruke enda en hard kur med antibiotika så tett inpå... så derfor jeg spør om andre forslag.

Så en annen link her inne. Og noen nevnte Astma. Kan det være det ? Hva er symptomene på det ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/lu

Post by Sara Syversen »

Etter å ha surfet enda mer så er det kanskje et nytt utbrudd påmycoplasma en ; (
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/lu

Post by Matmor »

Dessverre er det nokså sannsynlig at det er noe slikt. Håper du finner noe som hjelper, men du må antagelig innom veterinær.
Astma hos rotter arter seg nok som astma hos mennesker.
http://www.naaf.no/no/astma/fakta_om_astma/
Hjertesykdom kan også gi symptomer fra lungene, men jeg ville tro at en rotte som har hjertesykdom ikke er så aktiv.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/lu

Post by Sara Syversen »

Tusen takk for svar. Skal titte på linken...
Men du. Du vet kanskje mye om medisinering ?
Noen nevnte det på Rottegruppa på facebook. Stemmer det ?

De gikk på vibranord fra 3 - 13 okt
Og det var noen som da skrev at kanskje jeg burde nevne til vetrinæren at
de burde prøve Imacillin. Synes du det ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/lu

Post by Sara Syversen »

Bella har oxo porfyrin rundt nesen nå men ikke surkling.
Betsy som var værst sist tok jeg noen ekstra dager på oxo med vibranord sist og hun er helt bra... ingen porfyrin eller noen tegn...

Burde Bella gå på kur med da Berit selv om hun ikke har kommet så langt som til surkling.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/lu

Post by Matmor »

Jeg har tro på at de fleste veterinærer helst ikke vil bli fortalt hvilke legemidler de skal gi rottene, og hvilke rotter de skal medisinere... Og hvis veterinærene mine gav meg rett i alt ville jeg ha funnet noen andre :giggle: men jeg vet en del om medisiner og sykdommer.
Når det gjelder Imacillin er det ikke virksomt mot mycoplasma. Derfor brukes det det sjelden ved mistanke om mycoplasmaproblematikk. Hvis du går inn på Helsearkivet kan du lese den nyeste PDF'en om midler mot infeksjon til rotte.

Personlig liker jeg ikke å la dyr stå på medisiner i lang tid. Når det gjelder lunger forsøker jeg som regel å få veterinæren til å undersøke litt mer enn bare å registrere om rotta surkler eller ikke. Røntgen kan avdekke om det er betennelse i lunger eller bronkier, eller om det er vannansamlinger eller massivt arrvev/svulst eller rotta har emfysem (det siste hvis man er heldig og får tatt bildet på rett tidspunkt.) Hvis veterinæren ikke finner tegn til betennelse i luftveiene (eller andre steder) er det lite sannsynig at de får antibiotika her. Det hender at en rotte får det forsøksvis hvis surklingen har vart overlang tid, men da bare én kur. Hjelper den var det kanskje noe bakteriellt. Hjelper det ikke , eller kommer tilbake innen kort tid, er det sannsynligvis ikke noe poeng i å sette igang ny kur av samme sort - og skal det noe nytt antibiotikum til, bør det helst være noe som beviselig virker. Hvilket betyr å sende inn prøver.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Forslag til noe annet en antibiotika til forskjølelse/lu

Post by Sara Syversen »

Takker for tips Matmor . Ja , nei jeg hadde nok ikke beordret om det var slik. Hadde nok sagt noe som at jeg har hørt andre bruke ***** er det et alternativ eller hva syns du ? Har respekt ovenfor leger.

Men ja rønken kan man jo nevne om dem kun bruker to sekunder på rotta og man er en nervøs hønemor som meg. :rottehode:

Post Reply