en liten tanke om overvekt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

en liten tanke om overvekt

Post by wollf »

jeg har hørt flere rotter med overspising ha svulst på hjernen.
men er svulsten et resultat av overvekt eller overvekt et resultat av svulsten?

her er en som forteller om dette i helsekartoteket

Eksempel innsendt av medlem

"Her er et bilde av Stripen. Hun ble svært overvektig og spiste hele tiden, og til slutt ble hun godt over 600g. Det ble tatt blodprøve av henne og hun hadde normale verdier, ingen sukkersyke eller andre avvik.
Hun ble avlivet da hun plutselig en dag ikke klarte å stå på bena. Sansynligvis har hun hatt en svulst på hjernen som gjorde henne helt besatt av å spise. En gang hun ikke fikk tak i maten fordi den lå under en vinkartong som Kosegutten bodde i, ble hun helt krakilsk. Med en gang esken ble flyttet og hun fikk tak i maten ble hun rolig igjen. Grunnen til at vi mistenker svulst er fordi søsteren hennes Skeivus døde av en svulst som sprakk i lungen."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: en liten tanke om overvekt

Post by Matmor »

Hypofysesvulster regnes som årsak til fedme heller enn et resultat av det, i alle all når rotta begynner å overspise få måneder før den får andre symptomer. For jursvulster, derimot, er fedme en risikofaktor.
Hos mennesker er det faktisk slik at for lungekreft er fedme en beskyttende faktor.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22777722" onclick="window.open(this.href);return false;

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: en liten tanke om overvekt

Post by Crazyratlady »

Hvor går egentlig grensa mellom overspising og "glad i mat"? Tanker om det?

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: en liten tanke om overvekt

Post by Anders Ruller'n »

Glad i mat: Ligger på en stabil vekt.
Overspising: Konsumerer mat til det er tomt. Vekta går oppover uten at man kontrollerer mengden med mat.

Vi har ei som er glad i mat. Spiser godt. "Hissig" på godsakene, men spiser ikke tomt matfatet. Hun er god og rund, men fortsatt like aktiv som de tre andre rottene. Når rotter overspiser så blir de vel så feit at det går på helsa løs?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: en liten tanke om overvekt

Post by Milla »

Spennende tanke !

Ser tilbake på Varia som jeg måtte avlive for litt over 1 år siden. Hun hadde svulst på hjernen. Hun spiste som et uvær. Det hjalp ikke å innskrenke hva jeg ga de ekstra, for hun spiste bare mer tørrfor!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

utmeldt

Re: en liten tanke om overvekt

Post by utmeldt »

Eg har nettopp vegd rottene, og ser at vekta til Marta stadig går opp. Vekt i dag er 605 gram, opp 25 gram sidan 14.mars. Ingen storetar sjølv om ho er glad i mat. Får ingen ekstra mat enna enn litt grønnsaker ein sjelden gong. Vekta har lege stabilt på ca 450 gram i mange månader, men no går ho opp til tross for ingen endring i kosthold. Prøver å trimme ho, og ho er faktisk litt med på det, men blir fort sliten. I følge dyrebutikken skal ho vere 1 år, og 3 månader gammel, men det ville ikkje forundre meg om ho var eldre. Ho har alltid vore veldig dominant, og ikkje tålt nye rotter. Ho har ingen problem med å ete eller bevege seg sjølv om eg av og til innbiller meg at ho ikkje belaster likt på framlabbene når ho er ute, og springer. Bortsett frå litt porfyrin virker ho frisk. Den mest påfallande endringen den siste tida er i forhold til hennes løpetid. Eg har faktisk aldri sett tegn på løpetid hos ho, men den siste månaden er ho byrja å hoppe, og sprette, og vibrere med jevne mellomrom, noko eg syns er litt merkeleg for slik har ho aldri dreve på før. Kva er det som foregår her tru?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: en liten tanke om overvekt

Post by Matmor »

Østrogenproduksjonen kan øke betydelig hos voksne hunner. Noen ganger resulterer det til og med i konstant løpetid. En annen bivirkning er dessverre jursvulster og hypofyse (pituitær)svulster, og det er en sammenheng mellom rotter som har det høyeste østrogennivået og alle tre virkningene, visstnok.

utmeldt

Re: en liten tanke om overvekt

Post by utmeldt »

Tenkte meg at det kunne vere noko hormonelt, ja.

Eg sporer av no, men eg har lenge fundert om tørrforet vi gi rottene våre kan ha noko å seie i forhold til østrågen nivå, og svulst/fedme utvikling. Rm1 er plante/soya basert, det er mange andre merker også, mat som inneheld planteøstrogener.

Pga mangel på RM1 i fjor, fekk Marta, og søstrene mat som for det meste var basert på animalsk protein, og som dermed inneheld lite planteøstrogener. For om lag 2-3 mnd sidan gjekk eg over til Science Selective Rat som skal vere vegetabilsk/plantebasert. Ikkje lenge etterpå dukka det opp ein jursvulst på søstra til Marta, og ho sjølv byrja å legge på seg. Sikkert tilfeldig, men eg lurer litt. Samstundes leser eg at soya er bra for å førebygge jursvulster, men når svulsten først er der er det kanskje ikkje så bra? Har lagt merke til at når eg gir mat basert på animalsk protein til dei som har jursvulster, veks svulstane langsommare. Sikkert tilfeldig det og, men ....?

Er det kun tull det eg tenker, eller kan det vere noko i det tru?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: en liten tanke om overvekt

Post by wollf »

jeg vet at proteiner har en effekt på svulster. mye proteinrik kost øker sjansen for svulst. desverre vet jeg ikke om det er forskjell på soya og animalske proteiner. men det vet nok matmor

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: en liten tanke om overvekt

Post by kikky »

Soya er ikke bra. Ligger en haug med artikler på nett.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utmeldt

Re: en liten tanke om overvekt

Post by utmeldt »

Har sett fleire artikler, og meiningane er delt ser eg. Det er visst forskjell på kva slags soya dyra får i seg, og mengd for å oppnå positiv eller negativ effekt. Alt frå god effekt på førebygging av jursvulster, til negativ effekt på fertilitet hos hanrotter.

Om soya ikkje er bra, kvifor er mykje av maten vi serverer rottene soyabasert? Til og med laboratoriemat er soyabasert. På den andre siden er soya ein kilde til planteøstrogener, noko som eg antek kan auke østrogennåvået hos rotter. Gir ein for eksempel RM1 som basismat, og sper på med Rat Nature til ei rotte som ein mistenker har hormonelle problem ( ei som f.eks er hissig og svetter på ryggen) så auker ein øsrotogennivået ytterlegare slik eg ser det. Høge østrogennivå kan ha biverknader som Matmor skriver. Det eg ikkje veit om mengda planteøstrogen i plantebasert rottemat er såpass høg at det faktisk er noko å bry seg om. Hadde vore spennande å vist.

Hanrotter får også hypofysesvulster/jursvulster, nokon som veit kva som er årsaken der? Har østrogen/planteøstrogen ha samme effekt her? Og sidan østrogen kan ha innverknad på reproduksjonssytemet hos hanrotter, kan hissige hanrotter faktisk ha godt av å få mat med planteøstrogener?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: en liten tanke om overvekt

Post by Matmor »

Det er jo ikke bare soya som inneholder planteøstrogener. Det skal godt gjøres å lage en hovedsaklig plantebasert kost som ikke sniker inn noen, men rottefór inneholder betydelige mengder.
Nå er det litt forskjell på de kommersielle produktene i forhold til hvor mye planteøstrogener det er i dem, men jeg har ikke funnet noen artikkel som tar for seg kjælerottefór. Jeg fant en som omhandlet blant annet Altromin (men ikke RM1). Det vi må huske på er at fytoøstrogener ikke bare har uønskede effekter. Noen av dem er positive.
Dessverre får jeg ikke lenket til artikler for det er PDF'er.

Phytoestrogens and Chow
Phytoestrogens – Uninvited, Troublesome
Guests in Scientific Research
by Lorene M. Leiter, Ph.D.

Estrogenic isoflavones in rodent diets, Gisela H. Degen , Petra Janning , Patrick Diel , Hermann M. Bolt Toxicology Letters 128 (2002) 145–157

Det finnes spesialfór i laboratorier med lavt fytoøstrogennivå: Teklad Global Soy Protein-Free Extruded
Rodent Diet (Sterilizable)

Som svar på hvorfor: Soya er billig og lett tilgjengelig.

utmeldt

Re: en liten tanke om overvekt

Post by utmeldt »

Takk for lesestoff tips Matmor :)

Diverre er Harlan Taklad sine produkt ikkje så lett å få tak i ellers kunne eg gledeleg tenkt meg å prøve den soyafrie maten. Eg kjem uansett ikkje til å servere tørrfor som i hovedsak er plantebasert til jentene mine. Marta ser faktisk til å ha roa seg med den merkelege løpetida, og svulsten til Tina har stoppa opp å vokse etter at vi gjekk tilbake til Oxbow og Ekstra Vital. Sikkert tilfeldig alt sammen, men eg er overbevist om at ikkje alle rotter har godt av å ete mat som inneheld planteøstrogener.

Post Reply