ustelt pels

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

ustelt pels

Post by Sara Syversen »

Hei.

jeg lurte på om ustelt pels betyr med en gang om de er dårlige ?
Eventuelt hva kan det være hvis det betyr noe sykdom ?


Mine andre tanker rundt Bella dette gjelder.
Hun har den siste måneden fått mer og mer fast plass hos Betsy som steller henne mye ser det ut som.
Betsy ligger alltid over henne. Kan Bella ha blitt sløv av dette og dermed vasker seg mindre ? Hun har også røde øyne. Kan de som er nesten blinde bli sløvere en andre da dem ikke ser hvor pjuskete dem er ?
En annen ting så er hun mere selektiv når det kommer til mat. Så jeg har hatt en beskymring at hun kanskje ikke får i seg nok næring hun behøver slik at kanskje pelsen hennes har blitt mere matt av dette.

Prøvde ta noen bilder men blitsen gikk til hennes fordel. Skal se om jeg får lastet opp i morgen.
Det er mest bakdelen som er pjuskete. Men hele pelsen er litt matt synes jeg.
Hun har hatt porfyrin rundt nesen siden vi fikk henne for nesten et halvt år siden nå. Så det har alltd vært der. Annet av sykehistorien hennes er at hun kom til oss med LVI og har fått to omganger med vibranord tidligere.

Takker for svar og hjelp på forhånd. Mvh Sara
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: ustelt pels

Post by WillyWonka »

Når det gjelder rød-øyde og stelling av egen pels, har ikke jeg opplevd noen sammenheng der.
Jeg har... hadde... to med røde øyne. Prins var tilnærmet blind, men holdt styr på pelsen sin til det siste. Ford Focus er også rød øyd, men har MYE bedre syn enn Prins, og også han steller pelsen sin godt. Begge ble også tatt hånd om av de andre i flokken..

Pjuskete pels er gjerne ett tegn på at de er syke, men det er ikke dermed sakt at man nødvendigvis vet hva det er. Jeg har vært med til veterinær og rotten ble friskmeldt selv om han så ut som ett takras :P
Er hun gammel? Det kan også være ett alderstegn at de ikke tar like godt vare på seg selv lengre.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: ustelt pels

Post by Milla »

Jeg har en selv om ikke vasker jeg godt nok... hun er hvit og det synes veldig godt... jeg har fått henne sjekket, også fordi hun får profyrin ut det ene øyet i ny og ne, men fant ingenting galt. Hun hadde midd, og trodde kanskje det var derfor, men hun fortsetter å ikke vaske seg særlig godt :P Men hun er ikke pjusk, bare litt skitten på tuppen av hårene.

Det kan være mangt, teng på sykdom, parasitter(lus/midd), dårlig kost osv.
Hvilket type for bruker du?

Før brukte jeg Care + til mine, de hadde fin pels da og, men likevel la jeg merke til endring når jeg gikk over til RM1.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: ustelt pels

Post by Sara Syversen »

Tusen takk for svar dere...

vi regner med at pelsen var ustelt grunnet all den porfyrinen hun har problemer med.

vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Men vi vasket henne med en alo vera shampo/skum fra men for san.
og i løpet av natten var hun pjuskete på samme sted.

men vi skal ta med alle tre til uka til vetten for sikkerhets skyld.
Jeg blir litt hønemor med en gang. Så bedre å ta en helsjekk så ingenting er oversett
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply