Kulen til Diesel

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Kulen til Diesel

Post by Anniken.HH »

Diesel er en 2 år gammel hann. Alltid vært litt liten i vekt, men aldri vært noe særlig syk.

Nå har han vært behandlet to ganger med antibiotika på grunn av en byll på halsen.
Den kan ikke tømmes ved hjelp av sprøyte, da den sitter dypt.
Nå er den på vei tilbake for tredje gang.
Veterinæren mener at eneste måten å bli kvitt den på, er ved operasjon, men jeg kvier meg på grunn av alderen.
Han ser ikke ut til å bry seg om den. Jeg kan godt kjenne på den, har kunnet det siden den kom første gang.

Er det farlig om jeg lar den være der?
Hvis den får sprekke naturlig, vil den fortsatt komme tilbake?
Kvier meg for å starte en ny runde med antibitoka, det kan jo ikke være bra, i lengden.
Men kan kulen bli et større problem, enn at det er en byll?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Kulen til Diesel

Post by Milla »

Jeg kan ikke veeeldig mye om abcesser... Men husker jeg helt riktig kan det være farlig om den sprekker inni kroppen, infeksjonen/bakteriene går da inn i kroppen, noe som ikke er en heldig situasjon.

Hva slags ab fikk du? Dosering i forhold til vekt og lengde på behandlingen ?
Om du nå har fått samme ab begge gangene, hadde det kanskje vært greit å bytte til noe annet. Evt økt dosering og lengde på kuren.

Når jeg har hatt abcesser har de fått vanlig dosering etter vekt med Baytril i 10 dager. Begge ble borte innen de 10 dagene.

Skjønner du setter deg tvilende på å operere når han er såpass gammel. Men mye av det handler om ellers tilstand også. Jeg opererte en av jentene mine når hun var 23 mnd gammel. Hun var ellers frisk og rask! Og det gikk over all forventning bra :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Kulen til Diesel

Post by Anniken.HH »

Første dose med ab var Baytril, 0,2ml en gang daglig i 5 dager. Den sprakk utover, og kulen var borte ila en uke.
Andre dose var også Baytril, 0,2ml en gang daglig i 14 dager. Kulen var mye mindre da, men sprakk ikke før dag 10, var borte ila to dager.
Gutten veier ca 450g
Har hatt abcesser på andre rotter, og de forsvant i løpet av få dager med ab, men det var abcesser etter operasjoner, så veit ikke om det er noen forskjell på byll og abcess, jeg?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Kulen til Diesel

Post by Milla »

Begge mine fikk batytril 2 ganger daglig i 10 dager. Skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem!
Mine abcesser har ikke vært i forbindelse med operasjon. Den ene var plassert rett over tisselassen og på hu andre var den plassert rett bak øret...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Kulen til Diesel

Post by Anniken.HH »

Denne sitter under øret
Veldig lik den i post nr 4 her: viewtopic.php?f=37&t=10113" onclick="window.open(this.href);return false;
Ringte dyrlegen i dag, og nevnte muligheten for at det kunne være en overaktiv Zymbalkjertel, og hun skulle se på muligheten.
Vi ble også enige om at vi skulle la byllen vokse til over helga.
Hvis den følger samme mønster som tidligere, vil den snart være på størrelse med en drue, og vil ''slippe'' muskelen og ''flyte'' til overflaten. Da skal vi prøve å tømme den med sprøyte.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply