Syke rotte jenter?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Syke rotte jenter?

Post by Kristin »

Hei!

Jeg har to supersnille hetterotter som heter Yuki og Nana.
Yuki har alltid vært overhyper og Nana har vært den litt mer rolig og skye. De siste dagene har hun vært litt "for" rolig så jeg begynner å bli litt bekymret. De pleier som regel å ligge sammen, men noen ganger går Nana og legger seg et annet sted. Når jeg slipper de ut løper Yuki rundt som en gal, mens Nana foretrekker å finne seg et gjemmested for å sove.

De eneste gangene jeg har hørt høy lyd fra Nana har vært når jeg har gitt de vann fra en vannskål har hun dykket og laget noen gryntelyder etterpå. Hvordan skal rottene høres ut til vanlig? Har ikke hatt rotter før, så er ikke sikker på hva som er normalt.

Jeg har også lurt på om dette kanskje kan være depresjon? Yuki elsker å ta kontakt og får derfor mer oppmerksomhet. Det var en perriode jeg ga Nana litt mer oppmerksomhet, og da følte jeg at hun ble litt bedre og tok mer kontakt.

Burde jeg ta kontakt med dyrlegen?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotte jenter?

Post by WillyWonka »

Jeg vet ikke om jeg ville bekymret meg for mye.

Hun kan ha fått vann i nesen :P hender mine også laer "gryntelyder" om de har sniffet vann, men dette bruker å få over :)

Det at de er roligere nå.. jeg vet ikke hvor du bor, men flere plasser er det ganske varmt for tiden. Mine blir gjerne sløve når de er for varme :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Kristin
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Mar 2014, 16:10

Re: Syke rotte jenter?

Post by Kristin »

Okay, ja det har jo vært ganske varmt her, bor i Oslo området, så håper på at det bare er det! :D

Tusen takk for kjappt svar! :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syke rotte jenter?

Post by WillyWonka »

Det kan jo selvsagt være sykdom, men jeg tror det kan ha noe med varmen å gjøre :) Ser hvertfall her at gutta er roligere når det er varmt her.
Jeg bruker å la de ha tilgang til bolle med vann slik at de kan få kjøle seg ned, samt legge inn en flaske med halvfråsent vann i ett lite håndkle, så kan de få kjøle seg ned om de har behov for det :) og ikke ha dem i direkte sol :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply