Lopper

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Pimk
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Dec 2014, 15:06

Lopper

Post by Pimk »

Hei alle sammen :) mitt første innlegg, så vær greie med meg :P

Igår så ble jeg far til 2 søte brunrotter. Hentet dem på Zoo Markedet i Krokstadelva.

Men så idag morgen så reagerte jeg på at jeg har små røde prikker på mine egne hender. De var ikke der før jeg la meg... Så mitt spørsmål er som følge: kan det være noen fare for meg angående sykdommer som kan smitte fra rotte til menneske?
Jeg har ikke vært hjemme enda idag, så jeg har ikke fått sjekket rottene enda. Skal selvfølgelig gå til dyrlege så fort jeg er hjemme.

Har dere evt. tips hvis det skulle vise seg å være lopper?

Espen

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Lopper

Post by Milla »

Hei, og velkommen!

Jeg må si du har vært litt uheldig med sted å kjøpe rotter og, min erfaring med dem er dessverre veldig dårlig. Særlig etter å tatt et lite spontan kjøp der på et par rotter, som viste seg å allerede da ha kronisk luftveisinfeksjon.

Sjekk ut matmor sin side, her står det masse god info: http://matmor.info/helse.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Samtidig, når du først skal til dyrlegen, dra til Tam Liertoppen. Anbefaler overhode ikke å dra til Eiker dyreklinikk som er rett ved dyrebutikken.

Kan du evt legge ved et bilde av disse røde prikkene?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Pimk
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Dec 2014, 15:06

Re: lopper

Post by Pimk »

Takk for svar!
Her ser du en av prikkene.Image

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Lopper

Post by Marit Fosen »

Det er vanligvis pelslus rotter har. De kan ses med det blotte øyet, rødbrune på farge. Midd er også vanlig, men den ser du ikke, bare virkningene av den. Ingen av delene går på mennesker eller kan overføre sykdommer. Lopper er store, ca 1 1/5 mm lange og spretne. Ikke så vanlig på rotter. Når en loppe (fugleloppe) biter, biter den flere ganger på samme område. Resultatet er flere. sterkt kløende "neller" på samme sted. Få resept på Stronghold, gi 1 dråpe pr 100 gram rotte.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Pimk
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Dec 2014, 15:06

Re: Lopper

Post by Pimk »

Det er ikke mange prikker i nærheten av hverandre, men heller en ved tommelen og en ved ring fingeren, osv. De klør heller ikke.

Mulig at det kan være midd, da (hvertfall den ene) har sår under haka som sett på bildet under:
Image

Post Reply