?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

?

Post by Elsol »

Snuppa lager lyd når hun er ute av buret..Vannskelig å forklare lyden,men høres ut som "smatring" (vet ikke om det er et ord en gang :oops: ,men eneste jeg kommer på for å forklare lyden.prøvde å søke,men ble helt blank på hva annet jeg kan kalle det...)Nesten som om hun snakker.Hun lager lyden mye..Hun er frisk og rask og skjelden i ro..Klatre"mus" som digger å være på oss mennesker..Emma lager ikke lyd i det hele tatt annet en når hun spiser :)
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Høres ut som begynnende luftveisinfeksjon, ta en tur til dyrlegen ;)Og lykke til!
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

prøv å søk på luftveisinfeksjon, og se om du kan finne noen lignende beskrivelser av lyden.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Wow

Post by Elsol »

Dokker va rask å svare :D
Tror ikke det er luftveisinfeksjon,da hun spesielt lager lyden når hun er på meg..Hører det ikke når hun springer å styrer.Eller når jeg står å lytter ved buret.(de har favorittplassen i ørehøyde,hehe )Og hun er meget aktiv.Men skal søke å lese litt om luftveisinfeksjon..Bare for å være sikker..
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

beskrivelsen din passer bra med luftveisinfeksjon. Rotter snakker ikke, og i begynnelsen vil du ikke høre det hele tiden. Blir hun litt ekstra spent vil du høre lyden bedre, enn hvis hun slapper av. Regner med hun puster litt fortere når hun er på deg, og det er dermed enklere å høre lyden. Smatring er nok til at jeg tar med meg rotten til dyrlegen for en sjekk ;)
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Takk for svaran foresten

Post by Elsol »

Ja skal se om jeg kommer meg til vetrinæren i morgen..Hvis ikke får jeg dra på lørdag.
Har tenkt litt på lyden og det høres vel ut som om hun tygger på noe mat..
Nei no bynner reprisen på Big brother.Skal ta pien ut for å høre mer på dem men jeg glaner på tvn.. :D
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Du har også en lyd rotter lager når de gnisser tenner. Det gjør de når de koser seg. Er det det hun gjør?
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

vi har vist litt delte meninger her :P når du sier smatring, hvordan tenker du da?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Våre lager også "smattelyder", de lager dem kun når de har det gøy. Det virker som om smattelydene kommer rett før de begynner å knase tenner, akkurat som om de tenker "Oioioioi, nå har jeg det så morsomt at jeg bare MÅ..(knasknasknasknas...)". Det er ikke det samme som lyder fra luftveiene i vårt tilfelle; det vet vi fordi Spinus blir veldig lett stresset, da kommer det litt porphyrin og det "brummer" litt i pusten hans (dette har vi sjekket ut med dyrlege og det er IKKE tegn på sykdom i hans tilfelle, men rett og slett forårsaket av nervøsitet).
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Der va bb ferdig og jentene satt inn i buret igjen..Lyttet lenge og vel på begge to og eneste lydan jeg hørte var hjertebank og en rummling (tarmlyd vil jeg tru det var...)Hadde da øret inn til brystet på de når de satt på skuldra mi..
Begge to meget aktive,både høyt og lavt..Ingen snørr nase eller våte øyne..Nysingen på de begge er også borte (bank i bordet)..
Lyden er som sagt vannskelig å forklare og eneste ordet jeg kom på var smatring..Men høres mer ut som tanngnissing eller noe noe sånt.

Lurer litt på om de tisser mye nå fordi de er unger eller er det bare noe de gjør hele tiden..kan ikke huske de rottene jeg hadde før gjorde det så mye..Er nødt til å skifte klær etter de har vært ute og det virker som de spesielt vil tisse når de er inni genseren min..må vaske mæ både hær og der + sofan...(blir vel lukt over tid vil æ tro...)
Hadde en salat bit med i sofan til dem og faderullan kor sprettn og aktiv de ble av den..Nesten som de sloss,enda de hadde vær sin bit..Hver gang jeg bevegde hånda så slapp de salat biten og sparang som gale etter hånda..trodde vel det var mer kansje..Hehe..Spiste båt is tidligere og da var de like gale,var nødt til å vaske nakken etter den episoden..Ei viss snuppa la igjen litt is under hårfestet og den smeltet da hun var på vill jakt etter mer..var nødt til å forlate jentene mens jeg spiste resten og ble rundvasket da jeg kom tilbake :lol: søte pie man har ja...
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Topolinis wrote:Du har også en lyd rotter lager når de gnisser tenner. Det gjør de når de koser seg. Er det det hun gjør?
Vet ikke helt..håper da det er den lyden hun lager og at det ikke er luftveisinf...
Høres kansje ut som når en undulat tygger frø,eller tenner gnisser..Har virkelig problema med å forklare lyden ja :oops:
Mvh
Elin:o)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

elsol wrote:
Topolinis wrote:Du har også en lyd rotter lager når de gnisser tenner. Det gjør de når de koser seg. Er det det hun gjør?
Vet ikke helt..håper da det er den lyden hun lager og at det ikke er luftveisinf...
Høres kansje ut som når en undulat tygger frø,eller tenner gnisser..Har virkelig problema med å forklare lyden ja :oops:
Det er heldigvis ganske stor forskjell på de to lydene, så det er ikke så vanskelig å finne ut av...

Når de gnisser tenner hører du jo at de ikke snakker. Lyden kommer fra munnen, fra tennene.

Lydene som kommer med luftveisproblemer kommer mer fra nese og går i takt med pustelyder. I begynnelsen kan de være helt svake, men etter hvert blir de mer tydelige og kommer oftere.

Det er viktig å se nærmere på det fordi det er så mange som tror at rottene deres prater, når de egentlig er syke.

En annen ting å tenke på er at rotta nødvendigvis ikke trenger å bli slapp, gå ned i vekt, nyse, snørre eller lignende selv om den har fått luftveisproblemer. Derfor er det viktig å være på vakt.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Lyden kommer fra munnen,snakka med samboern om det og han har også hørt lyden og da spesielt når hun kommer ut av buret..
Lyden har vært jevn i styrke hver gang jeg har hørt den og det er vel en god stund siden første gang jeg hørte lyden og den har ikke endret seg siden da..
Mvh
Elin:o)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet til Sykdom og helse
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg hadde beskrevet lyden av tabbgnissing som når et ekorn (eller rotter! :P ) gnager på nøtter... ehh... kanskje ikke så bra forklaring, emn det beste jeg kommer på. krysser fingrene for at det er slike lyder du hører, men hvis du er i tvil så skader det ikke å ta et veterinærbesøk for sikkerhetsskyld.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked