Rotte som svetter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Rotte som svetter

Post by Ida Davidsen »

Hei. Min lille Lulle, ja den samme som sliter med LVI, har i mellom noe som ligner svette bak på ryggen/baken. Det skjer som oftest når hun går løs. Hun kan plutselig komme tuslende med noe som ligner svette i pelsen. Dette skjer både når hun går rundt alene, og når søsteren er til stedet. Kan dette være et tegn på hormonell ubalanse? Hun viser ingen form for aggresjon.

Skal til veterinær senere i dag pga LVI igjen, og hvis dette skulle vise seg å være noe vil jeg veldig gjerne ta opp det også.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

utmeldt

Re: Rotte som svetter

Post by utmeldt »

Eg har også lurt på kva denne svettinga hos horotter kan signalisere. Matmor skriver litt om svettende rotter:
Jeg har ikke noe klart bevis for det, men jeg mistenker at parfymerilukten dels skyldtes androstenon.

Med hele 22 forskjellige duftstoffer som kan finnes i forskjellige konsentrrasjoner, kan det godt være ryggsekretet hjelper til å identifisere rotta. Normalt ser det likevel ut som om det er urinen rotter bruker til å kjenne igjen individer. Det er påfallende hvor raskt sekretet kan komme i forbindelse med en konflikt, så kanskje sekretet heller kommuniserer stressnivå og "mannemann"? Det eneste jeg har funnet konkrete opplysninger om, er at hunrotter signaliserer hvor de er i fertilitetssyklus ved hjelp av de samme talgkjertlene. Det tyder på at sekretet også kan være rikt på hanrottehormoner og beslektede stoffer.
http://matmor.info/lukt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Til no har eg hatt sju stk svettende damer, varierande mengde sekret, frå berre få flekker av og til, til våt og illeluktande over store deler av ryggen nesten kvar dag, men ingen har kunne forklart meg årsaken bortsett frå at hormoner kan evt vere med i bildet. Alle av mine svettende damer har utvikla jursvulster, så kan kan hende det er noko i det, men har så langt ikkje funne bevis i litteraturen på at det skal stemme.

Post Reply