Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by malap »

Overtok en hunnrotte på et halvt år for noen dager siden. Hun kom i et lite, møkkete terrarie og luktet vondt.
Har selvfølgelig fått seg et nytt, innholdsrikt, rent (!) og stort bur nå.

MEN hun klør noe voldsomt og slikker seg mye, bløt på ryggen. Tydelig plaget! Og har "strittende pels".
Nyser litt inni mellom (jeg får angst når jeg hører en rotte nyse, kanskje litt vel hysterisk?). Jeg brukker ikke flis/spon i buret. Bruker noe som heter "toa-latt" (mykt sammenpresset papir i pelletsform).
I tillegg sover hun veldig mye, veldig inaktiv i fht. at hun er en ung hunnrotte, smale øyne og klatrer ikke rundt (kanskje ikke klatret noe da hun bodde i et terrarie og kanskje vært lite ute av buret). Hun gnisser også mye tenner synes jeg. Hun har ennå ikke kommet ut av buret selv, bare så vidt ut av åpningen, snuser litt rundt og tar godbiter men legger seg fort igjen.
Det er klart at det er en påkjenning å bytte hjem, men har aldri hatt en så inaktiv rotte før, utenom eldre hannrotter eller syke rotter.

Vi skal til dyrlegen førstkommende tirsdag, hos en Roy ved Elverum dyreklinikk som skal være flink.
Men vil gjerne ha forslag og tips til hva som burde sjekkes. Selvfølgelig pelsen/huden, luftveiene/lytte på henne og kjenne rundt på kroppen, sjekke tenner. Tenker en skikkelig helsesjekk. Jeg kan jo ikke ta en rotte til i hus før hun er 100 % frisk.
Malena

utmeldt

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by utmeldt »

Ein kommer langt om ein sjekker alt det du sjølv beskriver av helsesjekk.

Får du sett i pelsen hennes? Har ho sår?

Understimulerte rotter kan ofte vere inaktive i starten etter å ha kommet til ny heim, men eg lurer på om ho i tillegg kan ha smerter eller ubehag av noko slag? Muligens pga kløe. Ubehandla lus eller midd kan vere meget plagsomt for rotta.
Smale auger, stri pels/ stå pels, inaktivitet, å skjære tenner ser ein ofte i forbindelse med smerter hos rotter.

Lukke til, og god bedring!

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Hei!
Så bra for rottejenta at hun har fått komme til deg! :cheerful: Jeg vil nok tippe at hun garantert har midd og muligens noe med luftveiene med tanke på at hun har bodd i et terrarie. Litt smånys innimellom er ikke farlig. De nyser/snyter seg for å rense nesen. Feks når noe kiler slik som det også gjør hos oss. En helsesjekk er nok veldig lurt å ta! Pelsprøve for å sjekke etter midd, lytting på hjerte og lunger, tannsjekk, øresjekk og sjekk av øyner. Ellers også at veterinæren kjenner på kroppen hennes som du også skriver.
Miljøskifte/nytt hjem kan også gjøre at rotta nyser litt ekstra, og da pleier det å gå over når rotta har slått seg til ro.
Ang. inaktivitet, gnissing med tenner og strittete pels, så kan det tyde på smerter. Den strittede/bustete pelsen kan jo også komme av pelskvaliteten som er forandret pga middangrep. Midd kan være dødelig dersom det blir altfor mye og rotta går med det over lengre tid. Da kan de få anemi og organene kan svikte. Så det er veldig flott at du har en time allerede på tirsdag! Inaktiviteten og smertetegnene kan selvfølgelig også komme av et evt. middangrep.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Anders Ruller'n »

Vi tok over ei rotte som hadde stått alene i flere mnd. Hennes tidligere burkompis hadde gått bort, så hun hadde blitt stående alene. Eier hadde fått allergi rundt samme tidspunkt, så hun hadde fått særdeles lite sosialisering/aktivitet utenfor buret i flere mnd.

Hun var veldig lik din beskrivelse av øyne osv den første tiden vi hadde henne, men det kom seg etterhvert.

Hun var veldig pjusk de første ukene vi fikk henne i hus. Lå mer eller mindre konstant i det ene huset i buret. Hun ble mer aktiv etterhvert, men ble aldri en del av gjengen hun ble satt sammen med. Hun var rett og slett for preget av at hun hadde stått alene uten noen form for stimulering i et lite bur over lengre tid alene. Hun la seg på rygg så fort de andre rottene var rundt henne. Så hun ble rett og slett et "mobbeoffer" for de andre rottene.

Jeg vil tro at hun er preget av at hun har stått alene over tid i et lite bur. Gi det tid, så skal du se at det vil bli bedre. Det andre du beskriver minner veldig om midd. Veterinær og Stronghold vil gjøre det mye bedre for rotta etterhvert : )

Knall av deg at du har tatt på deg ansvaret for ei rotte som har stått alene i et lite bur. Hun har allerede fått det mye bedre hos deg : )

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by malap »

Tusen takk for tips alle sammen! : )

Pelsen er bløt og ser litt gulaktig ut på ryggen der hun klør seg mest. Hun kan se litt rød/irritert ut, men ser ingen sår. Har ikke fått sett skikkelig, da jeg vil gi henne tiden hun trenger for å bli trygg. Uansett så vil vet sjekke henne. Skulle ønske jeg fikk time samme dag jeg ringte, men ville ha den beste på rotter så da må vi desverre vente. Vondt å se at hun ikke har det helt bra, jeg håper det "bare" er midd og lett å behandle.
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Ang. den gulaktige fargen på huden så kan det være buck grease, altså talg/fett. Dette sees som oftest på hannrotter men det kan forekomme hos alle. Rotter har masse talgkjertler nedover ryggen og her produseres fett som skal smøre huden. For å dra fettet utover pleier rottene å klø/vaske seg, for da får de det jevnere fordelt utover. Ellers kan det rett og slett være skitt også. Når rotta har slått seg til ro så kan du jo muligens prøve å vaske henne litt for å se om det går bort? :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by malap »

Greit å vite! Trenger litt oppdatering ; )
Jeg tenker at det kanskje kan være skitt (både buret og hun stank urin), hun er en hvit rotte så da ser man jo skitt lettere.
Har planer om å få badet henne, men det venter jeg med til hun er helt trygg på meg. Kan eventuelt ta en klut med litt lunkent vann og dra over foreløpig? Litt redd for å gjøre henne bløt nå før hun er skikkelig undersøkt mtp. luftveiene.
I går måtte jeg ta henne ut for å få vasket og skiftet på buret, prøvde å se litt da. Det var hvertfall ikke sår der heldigvis.

Under bur-rengjøring kastet jeg en trebro som hun hadde til hus og en grein hun hadde fra før. Jeg lot henne få ha det med seg i det nye buret i starten, for at hun skulle ha noe trygt og kjent med seg. Men det luktet jo helt forferdelig! Nå har jeg ordnet til så det ble noenlunde slik hun er vant til med hus og samme plassering. All vondt lukt er endelig borte! Det er begrenset hvor rene disse egentlig renslige dyrene får vasket seg når de har møkkete hus/bur. Så det tenker jeg var godt for henne : )
Jeg rev opp litt avispapir i strimler og la utover burbunnen så hun skulle få aktivisere seg og lage til slik hun ville selv, noen timer senere kom jeg hjem igjen og da var ALT flyttet bort i hjørnet med huset, hun hadde puttet så mye hun fikk til inni, og resten lå utenfor ; )
Herlig å se at hun har vært aktiv! Hun tittet frem og så så fornøyd ut, kom ut av huset og hoppet opp på døråpningen (kom nesten over på meg) og tok godbiter og "surret" rundt en stund før hun la seg igjen - hun virket virkelig glad :boing:
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Ååå, blir skikkelig rørt av å lese dette her! Så herlig at hun allerede begynner å blomstre opp :love:
En klut med lunkent vann er bare supert å vaske henne med nå i starten inntil hun har blitt trygg ^^
Har du bilde av henne? Hadde vært utrolig kjekt å sett :cheerful:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Forresten, veldig lurt av deg å la noen av tingene hennes stå i buret slik at hun har litt kjente lukter der. Det bidrar nok veldig til at hun føler seg tryggere :cheerful:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by malap »

Image


Image

Beste bildet jeg fikk i går kveld når hun virket så fornøyd, og rottereiret hun lagde seg ; )
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Såå nydelig! Artig med rottereiret :happy: Ser ut som at hun har kost seg :cheerful:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by malap »

Veterinæren undersøkte Majsen nøye i pelsen og huden i dag. Kunne ikke se noe tegn til parasitter, han sjekket med tape og mikroskop i tillegg til å lyse direkte med forstørrelsesglass. Han så på tennene og de så fine ut, og hun var i bra hold også sa han. Det virker ikke som om hun har smerter noe sted heller. Hun har overproduksjon av fett på ryggen, og det kan være kronisk men skal vanligvis ikke plage de i følge vet. I tillegg så det ut som hun hadde en gammel skade på ryggen der (fikk ikke tak i om han mente at det kanskje var det som førte til den overproduksjonen av fett?). Og hun så irritert ut i huden på ryggen, kanskje ikke så rart når hun klør seg mye. Ellers røyter hun en del og er møkkete (ikke overraskende med hvor hun kom fra). Han konkluderte med at det må være stress og møkk som fører til kløen, nysing og gnissing av tenner - kanskje ikke rart med et liv i et lite møkkete terrarium helt alene, og flytting nå. Så jeg fikk med en sjampo (som visstnok og er balsam i et): DOUXO Pyo Shampoo til hunder og katter med uren hud, inneholder klorhexidin og phytosphingosine (vet noen her om denne er safe til rotter?). Må passe på at hun ikke får den i seg, den må sitte i 5 min før jeg skyller så det blir nok en liten utfordring. Skal bade i dag, i morgen og deretter 1-2 g i uken for å se om det kan roe huden og kløen. Kjedelig å måtte "plage" henne med bading siden hun ikke er helt trygg ennå, men det er jo for hennes eget beste. Hun prøvde desperat å komme til meg og klatre på meg under undersøkelsen (tar det som et godt tegn). Fikk godbiter som en "unnskyld" for plagingen hos vet fra meg når vi kom hjem ; ) Kjøpte med et nytt, fint hus til henne som hun skal få, fylt med fleeceteppe og avispapir etter bad i dag : )
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Så godt å høre at det gikk så fint! Da kommer nok dette til å gå seg til :)
Shampoen har jeg dessverre ikke hørt om. Men siden den er trygg til hund og katt vil jeg tro det går bra. Bare vær obs på at rotter er iherdig på vaskingen med en gang de blir våt, så hun vil nok prøve å vaske seg når du har shamponert henne inn. Blir nok en liten utfordring det der, men du finner nok en grei teknikk og måte å gjøre det på :cheerful:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by malap »

I går kveld fikk hun seg et bad, jeg tynnet ut sjampoen litt og lot den ikke sitte så lenge før jeg skylte den av. Tenker at den kanskje kan være litt sterk for rotter. Ser an om det blir noe bedre før jeg bader igjen, hun har hvertfall fått av seg en del møkk nå : )

Så, etter badet satte jeg meg ned og tullet henne inn i et håndkle. Hun pusset seg fornøyd mens jeg masserte og tørket:

Image

Hun elsket det! Myste med øynene, presset seg mot fingrene mine når jeg strøk og klødde henne og nøt det virkelig:


Image

Etter tørking og masse kos, snuste hun litt rundt før hun la seg i armkroken min og sovnet ♥
Hun lå der minst en time!

Image

Det skjedde mye i går, så i dag har hun sovet mye og fått vært mest i fred utenom at jeg har pratet litt til henne og gitt noen godbiter : )
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Klør/vasker seg mye, nyser, inaktiv rotte

Post by Kesia Madeleine »

Åååå, for en godjente! :dån: Så skjønt og herlig! :cheerful: :kisses: Du er flink! ^^
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply