Vekst og utvikling

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Vekst og utvikling

Post by Roger&Ingrid »

Har søkt litt på forumet, men lurer fortsatt litt. Leste her at rotter er "voksne" når de er seks måneder og at de da er ferdigutviklede hva skjelett o.l. angår.

Tommeliten "sluttet" å vokse for en måneds tid siden og var da stabil på rundt 370-380 gram. Da Sludd kom i hus for noen uker siden, bestilte vi RM3 og kjøpte inn fullkornsvelling for å gi ham litt ekstra næring. Siden Tommeliten var så liten og han aksepterte Sludd, fant jeg ut at begge to skulle få samme mat, d.v.s. fullkornsvelling, en blanding av RM1 og 3, samt masse frukt, grønnsaker o.l. Resultatet er at Sludd på 7 uker vokser som på bestilling, men også Tommeliten på cirka 6 1/2 måned har også begynt å vokse igjen. Han vokser jevnt, blir ikke feitere, bare større i hele kroppen. Rim, Sludds søster, får også samme behandling, men ikke så intensiv, siden hun bor sammen med en gjeng late og matglade damer som ikke akkurat trenger å legge på seg. Hun vokser også i rekordfart, mens damene, som også lurer til seg litt fullkornsvelling, bare vokser i bredden (les Toffa :evil: ).

Hvor lenge går det an å påvirke veksten til rottene gjennom å gi dem mer næringsrik mat? Og da tenker jeg på "sunn" vekst, ikke "utoverfleskepølsevekst" i bredden (Toffa, igjen). Kan det være at Tommeliten bare trengte et "dytt i r*va", burde jeg ha gitt ham mer næringsrike tilskudd tidlingere, tar han igjen for det tapte?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked