Våt rundt munnen og brekningslyder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Våt rundt munnen og brekningslyder

Post by Anniken.HH »

I går fikk jeg et lite ''hjerteinfarkt'' av en av gutta mine.

Den ene gutten min laget lyder som kan minne om når en hund brekker seg.
Altså at de prøver å presse noe opp.
Han var våt nedover haken og brystet, som om han hadde siklet. Samtidig virket det som om han hadde problemer med å puste.

Gutten er rundt 2 år, og går på AB for en svak knirking i venstre lunge.

Han gav smertetegn, så jeg fikk lurt i ham litt babymat med morgendosen av medisiner, og litt smertestillende, og det virket som om det hjalp på formen.
Innen jeg satte ham inn i buret igjen hadde lydene gitt seg og han virket normal igjen.

Hva skjedde?
Satte han noe i halsen?
Var det hjertet som gjorde vondt?

Vil gjerne ha ham noen måneder til, for han er fantastisk god!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Våt rundt munnen og brekningslyder

Post by utmeldt »

Siden han ble helt bra av seg sjølv, så tipper eg at han sette eit eller anna fast i halsen. Hadde " siklinga" hatt sammenheng med lunge/hjertesjukdom ( vatn på lungene som følge av hjertesvikt kan f.eks føre til skummande oppspytt hos mennesker og vil tru at det samme gjelder rotter) så ville han neppe blitt bra av seg sjølv.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Våt rundt munnen og brekningslyder

Post by Kesia Madeleine »

Høres ut som at han kan ha hatt noe som har sittet delvis fast i halsen, men som han har klart å fikse selv. Jeg har opplevd at mine har vært litt for glupsk og dermed satt noe litt fast i halsen. Da har det vært "brekningsbevegelser" og sikkel ut av munnen. Etter en liten stund var hele greien over. Så lenge han virker fin igjen nå og videre fremover så vil jeg tro at dette har vært grunnen og at det ikke er noe å bekymre seg for.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Våt rundt munnen og brekningslyder

Post by Anniken.HH »

ok, takk.
Er jo logisk at det ''bare'' var det, ettersom han er helt fin igjen nå
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Våt rundt munnen og brekningslyder

Post by malap »

Høres ut som noe satt fast ja. Det har skjedd her også, men ikke kommet så langt at de har begynt å sikle. Jeg har "massert" på halsen når det har skjedd og da har det gitt seg (men da visste jeg at de hadde noe i halsen, siden de akkurat hadde fått noe). Vet ikke om det var riktig av meg å gjøre det, men det var bare slik jeg reagerte når det skjedde første gangen, og det fungerte - så da gjorde jeg det samme andre gangen det skjedde også. Jeg vet det finnes en video der ute som viser hvordan man kan legge rotten på rygg, opp ned med en hånd på hver side og svinge den frem og tilbake for å få det den har i halsen opp. Jeg finner den dessverre ikke igjen akkurat nå. Rotter klarer jo ikke å kaste opp, som oss. Så det kan være skummelt! Bra han er fin igjen nå.
Malena

Post Reply