Svulst på en to år gammel rotte..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Svulst på en to år gammel rotte..

Post by aliiver »

Heii.. Oppdaget for ca. en måned siden en kul på min snille, lekne og livsglade Gucci. Kulen var fast og satt ved høyre skulder. Ringte dermed til dyrlegen (denne gangen Anicura Sør i Bergen) og fikk time til dagen etter. Etter lang reising kom vi oss endelig bort og der fikk jeg en ny time siden man måtte ta røntgen osv.. Sa jeg syns Gucci pustet litt tungt men veterinæren sa at det kanskje bare va pusterørene, fordi hun ikke hørte noe i lungene. (Gucci har hatt luftveisinfeksjon før). Etter 15 min var jeg nesten 1000 kr fattigere og gikk "tomhendt" men med ny time hjem igjen. Nå er denne timen blitt forskyvet en del ganger, og den endelige timen er 22. desember.
Kulen hennes har vokst en del og "henger litt ut" , men lar henne fremdeles bevege seg fritt. Samtidig sitter den på en måte fast inne i kroppen hennes, så den henger ikke i huden..
For ca to uker siden fant jeg en ny kule hos henne. Denne er ved venstre bakben, eller i lusken om man vil. Dette tror jeg er nok en jursvulst siden den er rund og "løs" under huden, slik at man kan på en måte "bevege" på den. Den var ganske liten når jeg oppdaget den, men har nå faktisk vokst så mye at den er begynt å bli synlig når hun går rundt..
Syns så synd i stakkars jenta mi.. Og hun er vanligvis såå leken og livsglad, men jeg ser nå at hun er begynt å bli mer slapp og rolig.. :sob:

Så det jeg egentlig lurer på er :
Er det vits? Er det vits i å gå til veterinær og betale 1000+1000+1000 kr for timen, røntgen, narkose osv.. Vet ikke nøyaktig alder på hun, men tror at hun blir 2 år i januar eller februar. Så sånn sett er hun jo begynt å bli en eldre dame.. Venninnen hennes døde i september, og hun har fått riiikelig med kos og og lek hver dag siden. Hadde også tenkt å skaffe flere venninner til hun, og når jeg endelig fikk avtalt å kjøpe rottejenter hos en som hadde fått kull så fant jeg kulen. Dermed har jeg latt hun bli bortkjemt av kos alene, fordi jeg rett og slett ikke vil at nye "bebis"rotter skal plage henne når hun er syk..

Ønsker heller at hun skal dø "naturlig" enn at jeg bruker flere tusen kr på veterinærer som tilslutt finner ut at de uansett må avlive henne.. Er det noen som har erfaringer med diverse svulster hos 2 år gamle rotter? Skal jeg heller la hun leve med kulen til jeg ser at hun ikke trivest mer? Er det noen som har gjort det? Vil selvsagt ikke at hun skal lide, men å operere henne på begge sidene av kroppen lider hun jo også av..



(For dere som reagerer på at hun er alene : hun har ute tid hver dag 2-4 timer, ofte også lenger. Har friår fra studie så har good tid til henne. Hun er fornøyd og vandt med å være alene. Og blir veldig bortskjemt av kos og lek og mat. Selvsagt hadde det vert gøyere med venner i buret, men nå er den situasjonen slik som den er..)
<3 Gucci & Chacha <3

utmeldt

Re: Svulst på en to år gammel rotte..

Post by utmeldt »

Eg valgte ein gong å operere ei 2 år gammel dame for jursvulst, men ho våkna aldri opp igjen etter narkosen. Men har lest her på forumet at andre har gjort liknenede med godt hell. Om rotta er frisk, og sprek så kan ein alltids forsøke, men viktig å bruke gassnarkose, sjansen for å overleve eit inngrep er då større.

Men om dere har mistanke om at hun kan ha problemer med lungene ( enten pga mycoplasma eller andre tilstander, ikkje alle tilstander kan høres ved lytting) ville eg ha avstått frå å operere. Lungesjukdom, og nakrose, til og med gassnarkose går litt dårlig sammen.

Eg personleg ville ha skjemt henne aldeles bort, lat ho leve det gode liv så lenge ho har det bra, for så å la henne slippe når tiden er inne. [HEAVY BLACK HEART]

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: Svulst på en to år gammel rotte..

Post by aliiver »

Takker for godt råd. Hjalp meg å tenke.. Kansellerte timen for i morgen, så får jeg se når jeg må ta kontakt med de igjen..
Bortskjemt blir hun, får (nesten) det meste av mat og koooser seg med selskap. Men har merket at hun er blitt mer "kosete" og ligger veldig mye på fanget. Det er noe hun aldri ville gjort for to måneder siden, så jeg tror ikke jeg har så mye tid med hun igjen :trist2:

Fantastiske kjæledyr, rotter.. Ingenting ant å si om det.. [HEAVY BLACK HEART]

Håper jeg en dag får styrken til å skaffe meg flere :redd:

Savnet etter hun andre, Chacha, er fremdeles like stort [HEAVY BLACK HEART] :angel:
<3 Gucci & Chacha <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Svulst på en to år gammel rotte..

Post by malap »

Synes det er en veldig vanskelig situasjon..
Jeg kjenner ei som nylig opererte sin rotte på 2 år for jursvulst, og det har gått bra. Kulen var fortsatt liten og da er det ikke et like stort inngrep. Men hun er også en rotte som er aktiv og virker frisk og rask ellers, så jeg tenker at man også må vurdere ut i fra hvilken allmenntilstand rotta er i.

Du beskriver at hun er roligere og ikke like aktiv lenger, det ville fått meg til å tenke veldig nøye over hva det er verdt å utsette henne for.
Jeg kan også forstå at du ikke har skaffet noen nye rottevenninner til henne akkurat nå som situasjonen er slik den er.
Du må nesten vurdere hvordan livskvaliteten hennes er, allmenntilstand, virker hun å trives, blir hun hindret i å bevege seg pga kulen(e) osv.. Du kjenner din egen rotte best!

Man må (dessverre) også være realistisk og tenke økonomi om man ikke har godt med penger. Så jeg ville vurdert tilstanden hennes, hvor stor er sjansen for at hun klarer en opersasjon og hvor dyrt blir dette. Kanskje det beste er å kose dere sammen den tiden dere har igjen, også får du vurdere avlivning når du ser at hun ikke lenger har noen god livskvalitet.
Føler med deg! [HEAVY BLACK HEART]
Malena

Post Reply