Slanke tips?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Slanke tips?

Post by mily »

Noen som har tips til slanking av rotte som går i flokk med seks andre. Hun er en utrolig matglad og en stor hamstrer, og er mye aktiv. Noen som har erfaringer og noe som virkelig funker..?
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Slanke tips?

Post by Hardy Rats »

Vi hadde besøk av noen ikke så tamme rotter i vinterferien, så vi brukte mye godis for å temme de, og når de fikk, måtte jentene mine også få. Etter de besøkende hadde dratt hjem merket jeg at jentene hadde fått små ølmager. Da fikk de nesten ikke noe ekstra mat enn pelletsen (jeg bruker Oxbow) i ca. 2 uker og nå er de fine og slanke igjen :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Slanke tips?

Post by mily »

Det som er problemet at når jeg "slanker" henne altså at hun får mindre av det meste så hamstrer hun så ender med at hun går opp i vekt :bonk:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Slanke tips?

Post by Sara Syversen »

Hehehehe. Off. Beklager jeg ler her. Men det var slik det var med min gamle Betsy jeg hadde også.
Hun trodde vinteren var rundt hjørnet hele tiden og at hun måtte spise mest mulig frem til da.


Hva er alderen på trulta ?

Altså hun ene jeg hadde var helt ekstrem. Den dag i dag så er jeg sikker på hun var en zucker rat.

Greit å lese om det ihvertfall å utelukke dette.
Jeg tenker kanskje å skrive om det sener en gang da jeg hadde 2 andre på samme alder som var halvparten av hennes i vekt. På slutten var hun 3 ganger så stor som sin søster hun vokste opp med.

Altså. Vi prøvde ekstra utetider på henne, kjøpte en stor balje vi skulle prøve å få henne å svømme trene i. Etter anbefaling av noen andre.

kjøpte zickans selen og prøvde å gå tur. Altså på gulvet her ble det. Men hun ble sabla sur og furt og gryntet. Hehe.

Eneste trimmen hun lystret på var om jeg bant en penøtt i en snor og dro den frem og tilbake på sofaen. Gav henne da innimellom et halvt havregryn flak så hun ikke skulle bare stoppe opp. For såppas skjønte jo hun. Hun hadde en stor personlighet altså. Sta som et esel. Men søt og snill.


Det vi måtte til slutt gjøre var at hun aldri fikk noe ekstra når dem andre var ute. Kun tørr for. Vi satt maten høyt oppe på utetiden så bare dem slanke fikk tak i på lekeplassen.
Eller så gav vi flokken noe og hentet hun et kvarter etterpå. Det var i grunb mye snillere.


Når hun til stadighet økte i vekt til 6-700gram mens dem to andre søskna lå på 350gram og 400gram så prøvde vi opp til 3 ganger å la henne bo i et eget bur på natten for regulering av tørrfor. Lot da hun være med dem andre på dagen. Denne anbefalingen jeg fikk vil jeg gjerne si at du bør ungå. Hun ble deprimert og ville ikke komme ut av hulen sin.

Det viste seg jo også at hun fikk svulst og etter oprasjonen økte hun jo mer også.

Mye i storyen er det.

anbefaler enten å skrive en meny hva du gir av grøt, mais og andre ting. Prøv å reguler det etter beste evne.


På joinrats.com er det det eneste stedet jeg har lest en oversiktlig vekt nedgang liste.
Kort fortalt så trapper hun ned i tørrfor noen kuler. Uke for uke og skriver opp vekten.

Om du gir en neve nå med Rm1 for eksempel så ta bort 3-4 biter. Vei dem om en uke. Så ta bort noen til. Se da om det hjelper.

Om du må gi noe så styr unna potet, pasta og nøtter. Og istedenfor mais så gi puffa ris i vann. Eller agurk.
Men ja vet det er forferdelig vanskelig. Lettere å forebygge en å få dem til å gå ned.


I følge Tonje vett i Oslo og andre steder jeg har lest selv å søkt om råd da jeg hadde Betsy var at det er vanlig å ha en " tykkeste jenta i klassen " i vær flokk.

Det kan være genetisk og ikke alltids din feil. Bare for å få sagt det.

Nærmer hun seg 1,5 eller noe så er det jo også vanlig at noen eldre blir mer roligere og har mer annlegg for å legge på seg en andre.

Håper det går bra med jenta di
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Slanke tips?

Post by mily »

Huff.. Skal ikke være lett.. Hun er vel rundt 15-16 mnd. Hun har alltid vært stor men alltid veldig aktiv. De har tørrforet stående ikke mye med tanke på at de er syv. Også får de litt salat i ny og ned. Men hun hamsteret jo som fy. Så fort hun slipper ut på ettermiddagen løper hun rundt å finner gamle matrester som ble gjemt dagen før :hmmm: hun er først ut og sist inn som regel, og elsker å leke med fjær, men ser jo hun blir fort sliten av det pga. Vekta. Skille hu fra flokken er uaktuelt, så er litt rådløs egentlig.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Slanke tips?

Post by Sara Syversen »

Hvis du følger denne linken så står det ihvertfall en god forklaring på hvordan hun reduserte maten litt. Uke for uke.


http://www.joinrats.com/RatHealth/Diet



I gnag sto det eksakt med gram per rotte dem bør ha av tørrfor. (Har du bladene fra 2014?). Var det 7 gram tru per dag ? Tror jeg prøvde 5 gram per rotte i en periode. Mye mulig det var 2,5 kuler per rotte med rm1. Må sjekke opp. La da inn fast tørrfor vær kveld. Kan se om jeg finner det igjen eventuelt. Driver å flytter. Men skrev en logg bok på Betsy. Ellers stårt det kanskje hva som er anbefalt på matmor info. Jeg vet at det da er vanskelig siden så mange bor sammen. Men å gi fast med mengde med tørrfor vær kveld skal jo eeegentlig funke. Og da trekke fra noen kuler. Å veie dem osv.

Men ja jeg skal ikke si jeg klarte alt perfekt der selv heller altså. Jeg prøvde mye forskjellig fra hun var 6 måneder til hun ble 1 år. Men da fikk hun svulst. Etter det var det så mye annet. Og på slutten fikk hun ikke noe annet en tørrfor men stoppet med veiing av det.
Er hun sjefa i flokken el ? God klumpen/ hjerterotta ?

Altså det var en gang Betsy klarte å finne en heeeel stang med tørka mais på. Den klarte hun å dra med seg over hele gulvet her å løfte opp i critter nation buret. Standhaftig når det kom til mat. Så ja. Vet hvor grusomt vanskelig det er.Pærer og epler også kunne hun dra med seg lett som en plett. Om jeg gav dem utfordinger med mat. Som en kartong med noe inni så buldosa hun seg igjennom mens dem andre liksom tygde vanlig igjennom.

Kanskje noen andre har bedre spesifikke råd.
Jeg selv tenker å kabskje skrive en regulert ukes meny også ovenfor foret dem får utenfor buret her. Har jo noen chippa jenter og der er jo også vektøkningen større som med kastrerte katter osv.


Hva lå hun på nå ? 500ish-700 eller 800gram ?

Er hun veldig lang da ? Har hun en løs kappe med fett ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Slanke tips?

Post by Kesia Madeleine »

Dersom du skal trappe ned på tørrfór, så pass på at de aldri går tom for mat ihvertfall. Siden rotter har så rask metabolisme skal de ha mat tilgjengelig hele tiden.
På matmor sin side: http://matmor.info/ kan du klikke på "rottehelse". Den første fanen der "Rotter på vekten" kommer med mange tips om slanking av rotter. Alt fra mengde, til konsistens og litt tips.
I følge laboratoriemanualer skal rotter ha ca 5g tørrfór pr. 100g rotte. Dette for å holde stabil vekt. For å gå ned i vekt bør man kanskje kutte litt ned, men som med mennesker så er rotter også forskjellige. Noen trenger mindre mat og noen mer. Det beste er vel gjerne å prøve seg litt frem :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply