Ida er syk!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Elin

Ida er syk!

Post by Elin »

Nå er Ida syk...
I går var de ute på sofaen i tur og orden hele gjengen, slik det er hver kveld. Alt var normalt med alle...
I dag var det på tide å vaske buret, så jeg tok de ut. Over natta har Ida fått en kjempekul på halsen, rett under haka. Den er like stor som en kjemediger drue... :cry:

Foreløbig ser den ikke ut til å plage henne alt for mye, men jeg har ikke sett henne spise noe særlig i dag. Her blir det i alle fall en tur til dyrlegen på tirsdag! Men, hun er jo bare 1 år og 11 mnd! :(

Hva tror dere, ettersom kulen har kommet så fort?! Den kan ha vært der i går, men da var den i såfall så liten at den ikke syntes (eller kjentes, husker liksom ikke om jeg koste henne _akkurat_ der), så den har jo maaange doblet størrelsen over natten... :?

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Hei.
Uff så synd.
Kan hun ha klort seg eller stukket seg på noe, evt blitt bitt?
Høres nesten ut som en verkebyll eller noe sånt.
Burde se etter om hun har noe sår der.
Lykke til,prøv å få henne til å drikke iallefall.

Elin

Post by Elin »

hei!
Nei, jeg har undersøkt den godt. Jeg finner ikke noe sår eller klor eller noe. Hun går jo bare sammen med brødrene sine, slik hun bestandig har gjort, og det er aldri uvenner. Ikke har vi vært noe annet sted eller lat henne møte noen andre rotter heller...Jeg forstår ingenting.... :(

Altså, den kan jo ha vært der litt lengre, men da har den ikke syntes i alle fall. Jeg bare koser og klør på dem, men tenker egentlig ikke over hvor jeg klør de hen, så det er ikke sikkert at jeg har tatt på henne akkurat der på noen dager...
Håper tiden går fort frem til tirsdag, så vi kan dra til dyrlegen... :(

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Oki, håper det går bra, du får bare følge med på henne fram til dess.

Forresten, er hannene kastrerte, siden de går sammen?

Elin

Post by Elin »

Ja, den gangen visste jeg ikke bedre, og syntes selv jeg var en veldig ansvarsfull rotteeier som kastrerte de. på den tiden hadde de bare moren sin og tanter og søstre rundt seg, og jeg hadde små barn. Var redd de skulle putte guttene inn til jentene. Ville ikke ha noe innavl, heller! :)
Så de ble kastrert så fort de veide 400 gram, og har gått sammen med sin søster siden da. En sammensveiset gjeng jeg ikke tror det vil nytte å introdusere til andre rotter, så de tre får gå i sammen på sine eldre dager. :)

Bare det ikke er noe alvorlig med Ida, så...det er jo rotta til datteren min på 7 år også. Tror det blir lokal landesorg her hvis det ikke går bra... :cry:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det finnes et virus som heter SDA, som rotter kan bli smittet av. Et av symptomene er opphovnede lymfekjertler under haka. Dette er veldig smittsomt. Selve viruset er ikke dødelig, men det svekker immunforsvaret kraftig, slik at andre bakterielle eller virulente sykdommer (f. eks. mycoplasma) kan slå ut. Jeg har en mistanke til at de har hatt en epidemi med SDA i Danmark nylig, så det kan være du har fått det med derfra? Isoler rottene dine og følg nøye med dem fremover. Ser du andre tegn til sykdom så ta straks kontakt med dyrlege. De hovne kjertlene forsvinner gjerne av seg selv etter en tid.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Fint.
Så i ettertid at hun snart blir 2 år, så det sa vel egentlig seg selv at det var tilfelle.
Leste ikke godt nok :oops:

Du/dere får ha lykke til og vi ønsker Ida god bedring, får håpe det "bare" er en verkebyll.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har fått litt mer beskrivelse av kulen til Ida, og det høres likevel ikke ut som hovne lymfekjertler, i og med at den sitter litt over på siden og nedover forbeinet. Verkebyll eller kreftknute er nok mer sannsynlig, håper dyrlegen kan si mer om det! Vi krysser fingrene for den gamle damen!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Ikke for å blande meg inn, men siden dette er et tema om byller og kuler så lurer jeg på:

Er det sant at de fleste kreft-kul tilfellene hos rotter er av den u-farlige/u-hissige typen??

Det vil si at rotta ikke blir spesielt syk, ved mindre kulen er stor og plagsom for rotta??

Og at det er Mus som oftest får kreft kuler av den hissige sortene???

Bare lurte ..gadd ikke å strate et nytt tema siden dette temaet handler om det samme!! 8) 8) 8)

Elin

Post by Elin »

Alues: Jeg aner ikke, men la oss nå håpe det.

Blir ikke Ida bedre, får jeg reise på vakta i morgen. Hun ser ut til å bli værre. Jeg har nå isolert henne fra de andre, da hun virket stresset og irritert over å ha brødrene sine nær seg. Hun er veldig blass i øynene, og ligger bare inne i tunnellen og sover. Ser ikke bra ut. hun har heller ikke rørt vannet sitt, og bare snuste på ostebiten. Hun pleier å nappe den til seg rimelig fort for at ingen andre skal ta den...
Undersøkte kulen nok en gang, under lyset på badet for å se skikkelig, og jeg ser ingenting på overflaten. Begynner å bli skikkelig bekymret, for hun er ikke seg selv i det hele tatt... :(

tessa

Post by tessa »

Jeg har lest at de fleste kreftkulene hos rottene er god-artet. Hvis det er kreft så kan den kulen vokse veldig fort.
Jeg hadde en rotte som fikk brystkreft og den kulen på magen ble nesten like stor som en halv neve på en uke! Kan huske at veterinæren sa at for å være sikker på at kreften ikke kom tilbake så måtte dem sterilisere rotta samtidig som dem fjerna svulsten. Men dette var brystkreft da...
Får håpe det går bra med Ida ...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Elin: stakkar liten , får håpe det går bra!! :(

Locked