Veterinærhøyskolen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Veterinærhøyskolen

Post by Heidi »

Jeg var innom veterinærhøyskolen i dag med Fenris, fordi han ikke har blitt bra etter en uke på Baytril. Men dyrlegen ville ikke gi meg noe annet enn Baytril, fordi hun synes ikke Fenris så så syk ut (han snøftet jo selvfølgelig ikke akkurat mens vi var der!). Heldigvis har det ikke satt seg på lungene, så en uke til med Baytril er sikkert ok. MEN! Jeg fikk ikke flytende Baytril. Hun sa det ikke fantes, så jeg ringte tilogmed Jorunn (takk, Jorunn!) for å høre om det var injeksjonsvæsken vi "vanligvis" får. Men det hjalp ikke, hun mente at det ikke var godt nok dokumentert hvordan det virker? Og så ble det noe tull med doseutregning og hun påsto jeg måtte fortynne, så hun ville heller gi meg tabletter. Baytrillen jeg har med fra Danmark er 25 mg/ml og jeg gir 0.2 ml, ingen fortynning der nei...

Kanskje hun bare var litt skeptisk til meg fordi jeg selvmedisinerer rottene? Vi oppdaget nemlig at Fenris hadde lus. Piiinlig :oops: at jeg ikke selv hadde sett det, men det må ha brutt ut skikkelig nå siden han er så dårlig. Så ike noen lus på den nye jenta fra DK men det kommer nok fra henne likevel. Så jeg sa at jeg ikke trengte Ivomec fordi jeg har ivermectin hjemme (vi har jo forsket på stoffet selv, jo!). Hun så ikke så blid ut da jeg fortalte det.

Jaja. Dagens frust. Håper jeg klarer å få tablettene (1/4 pr dag) i Fenrisgutten, og at han blir bedre! Han er jo bare 2 år.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Man blir litt frustrert når man føler man vet mer om et spesielt emne enn hva dyrlegen gjør, og h*n ikke vil være til hjelp.

Hørtes jo ikke noe artig ut at Fenris-gutten hadde fått lus, da, og at du ikke hadde lagt merke til det, men den får du nok vekk, skal du se!!

Greier liksom ikke helt å se for meg hvordan man skal få puttet tabletter inn i rotter, jeg, men jeg ønsker deg masse lykke til. Det er jo litt skummelt med sånne "gamlinger", men jeg håper han klarer seg!

Lykke til!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Sist jeg ga Baytril-piller knuste jeg dem mellom to teskjeer og blandet med litt rottesnadder - leverpostei er alltid populært, eller majones, syltetøy for rotter som liker søtt. Det går nok ned - er ikke store tablettene. :)

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Baytril injeksjonsvæske doseres til hund og katt med 5 mg/kg, og den finnes som 125 mg/ml OG som 25 mg/ml som du sa. Med 0,2 ml får altså rotta nok til et 1 kilos dyr, og med kanskje litt søl blir jo ikke det så galt. Men dette er jo egentlig ment å sprøytes under huden, eller i en muskel eller intravenøst, og det skal jo ikke folk drive med hjemme. Rart likevel at noen dyrleger lar oss gi det i munnen mens sånne som denne du var borti mente det ikke burde gis på denne måten, men at man måtte gi tabletter. Det er jo bare surt egentlig... Men å knuse tablettene og gi dem i f.eks. leverpostei burde jo gå ganske greit. Det er jo biiiittesmå tabletter...

Du sa du har forsket på ivermectin Heidi... Hva er det du har gjort da? Og hva har du evt. funnet ut? Er bare veldig nysgjerrig! Klart at dyrleger kan reagere hvis man har legemidler hjemme som kun skal gis hos dyrlegen normalt sett, men hun/han burde kanskje forstått at du kan en del og ikke bare "eksperimenterer" på egenhånd slik du har lyst... Jeg skjønner i hvertfall ikke hvordan noen skal kunne få et inntrykk av at du ikke er en svært ansvarlig person! :) Lykke til med Fenris!
Mvh Ragnhild

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jensen, J., Krogh, P.H. & Sverdrup, L.E. (2003): Effects of the antibacterial agents tiamulin, olanquindox and metronidazole and the anthelmintic ivermectin on the soil invertebrate species Folsomia fimetaria (Collembola) and Enchytraeus crypticus (Enchytraeidae). - Chemosphere 50(3): 437-443.

Riktignok var jeg bare lab-assistent, så jeg fikk ikke navnet mitt på artikkelen. Men interessant var det!

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Mente selvsagt ansvarsfull, ikke "ansvarlig" person... :P
Mvh Ragnhild

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, jeg er sikkert litt begge deler! :lol:
Fenris (og de andre) er nå lusefri, men jeg merker ikke noen særlig forbedring på snøftingen og tungpustetheten. Og fortsatt er han ganske slapp og pjusk :(

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Medisinering

Post by Morgan's »

Hei!

Her på jobb hadde de anbefalt å prøve en annen slags antibiotika. Det hjelper jo ikke å holde på med det samme om igjen. Hvis det ikke hjelper i første omgangen er som regel bakterien ikke følsom for det du bruker. Er det ikke myco? Jeg prøver å komme på hva jeg har prøvd nå igjen.. Klarer ikke å grave det frem fra hjernen min på en fredagsettermiddag :wink:
O ja! Vibramycin og Tetracyclin har jeg prøvd, men det pleier ikke så ofte å gå den rette veien når de engang har fått en luftveisinfeksjon.. Det er ihvertfall min erfaring..
Når ble han kvitt lusene? Rotter kan bli ganske slappe fra lus siden de suger stakkarene tomt for blod.. (vampirer!! :x )
Har ikke du ganske mye peiling selv? Synes å ha hørt at du er veterinær Heidi? 8)

Hilsen!
Rose/Morgan's

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, nei jeg er ikke veterinær, jeg er biolog, men jeg har jo lært en god del om rotter og sykdommer siden jeg har hatt rotter i så mange år, da. Men dyrleger hører jo ikke på oss som ikke er formelt utdannet innen deres fag, og det gjør de jo forsåvidt rett i!

Jeg regner med at det er myco eller en annen gjenstridig bakterieinfeksjon, siden det er et tilbakevendende problem hos Fenris. De aller fleste sykdomsperiodene hans har gått over etter noen få dager, uten medisinering, men noen få ganger har han hatt en 7-10 dagers kur med Baytril. Fenris kommer fra en svak familie, de har sikkert litt dårligere immunforsvar. Jeg ba jo vet'en om vibramycin, selvfølgelig, men som sagt så ville hun ikke gi meg annet enn mer Baytril. Hun syntes ikke Fenris var "syk nok".

Lusene tok vi samme dag som de ble oppdaget (onsdag). Ny dose får de om en uke, så vi får tatt de nyklekkede eggene. Og det er veldig sannsynlig at Fenris ble så infestert fordi han allerede var syk, og at lusene absolutt ikke har gjort sykdomsforløpet noe lettere. Jeg fant ingen lus på jentene og Domino, og bare noen få på Koala (som deler bur med Fenris), men alle får selvfølgelig lusekur. Forhåpentligvis vil kombinasjonen medisin og lusefri gi Fenris styrken tilbake!

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det høres nesten litt likt ut som med min 14 år gamle pus.... Han har det siste halvannet året hatt tilbakevendende nysing og hosting og surkling i nesa... Har behandlet 6-7 ganger med Baytril, Imacillin, Synulox og Vibramycin (prøvd en del forskjellig som du skjønner), men det vender likevel tilbake igjen etter bare en måned eller to. Har selvsagt også tatt røntgen av lunger og luftveier, blodprøver, nesesvaber uten å finne ut stort. Vi prøvde også kortisonbehandling i tilfelle det kunne være en form for allergi, noe som resulterte i en nær døden-opplevelse i begynnelsen av januar i år, og vi var sikre på å miste ham. Etter det har han sakte men sikkert blitt bedre, men nå kommer det tilbake igjen. Det er så rart, og ingen vet hva mer det fins å prøve. (Antakelig er det en kronisk rhinitt/luftveisinfeksjon i øvre luftveier som skyldes polypper/tumor eller noe annet uvedkomment i nesehulen.) Man må liksom vurdere hvor lenge det skal gå også, i forhold til levestandarden og det dyrevernmessige, men så lenge det fins livsgnist hos dyret (og det er det masse av!), så føler jeg det veldig feil å ta noen "siste beslutning"...

Håper du finner ut hva det er med Fenris og får orden på det. Det er slitsomt å ha dyr som liksom aldri blir helt friske... :cry:
Mvh Ragnhild

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Biolog

Post by Morgan's »

Hei!

*Hehe, nei jeg er ikke veterinær, jeg er biolog*

Jeg er også biolog! 8) (argh! Vet ikke hvordan jeg skal citere.. :? )

Hilsen!
Rose/Morgan's

kriztin

Re: Biolog

Post by kriztin »

Morgan's wrote:Hei!

*Hehe, nei jeg er ikke veterinær, jeg er biolog*

Jeg er også biolog! 8) (argh! Vet ikke hvordan jeg skal citere.. :? )

Hilsen!
Rose/Morgan's
Jeg satser på å studere biologi til høsten :)

Kristin

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Har ikke orket å skrive så mye oppfølging her, men det har ikke gått så bra. Fenris ble bare verre og verre, Baytril'en hadde ingen virkning, og til slutt nådde det lungene. Han ble avlivet på Veterinærgøyskolen sent i går kveld, da klarte jeg ikke lenger å se på at han led. Han blir obdusert på Veterinærinstituttet.

Snille, gamle Fenris er borte, og savnet er stort.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

det var trist... jeg føler med deg... men nå har han hvertfall ikke vondt lenger... :cry:

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Veldig trist å høre om, Heidi. Til sammenligning har ikke katten min hatt noen virkning av Ibaflin denne gangen heller (virkestoff ibufloxacin, som skal tilsvare/virke på samme måte som enrofloxacin i Baytril), så nå har han feber og virker ikke særlig bra. Men jeg håper enda på mirakler selv om han er 14 år jeg da...

Håper Fenris lever problemfritt videre på de evige ostemarker i det minste da! :)
Mvh Ragnhild

Locked